Avatar billede wittenkamp Nybegynder
10. december 2000 - 17:38 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Manglende forbindelse til A- drev

Efter installering af nyt bundkort og CPU Mistede jeg forbindelse med A- drev.
Der skal tilføjes, at der i den gamle opsætning var installeret drev med A-B ( 3½ - 5 1/4) som stadig sad i ved opstart, som forgik med den i forvejen installerede Windows
Avatar billede handmade Nybegynder
10. december 2000 - 17:40 #1
Ret i BIOS, hvis du er sikker på at der r hul igennem til drevet (kabler vendt rigtigt)
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
10. december 2000 - 17:43 #2
Tak for forsøget , men der er rettet i bios. Kablet vender rigtig.
Flemming
Avatar billede handmade Nybegynder
10. december 2000 - 17:44 #3
Hvad siger enhedshåndtering?
Er der installeret understøttelse for floppy?
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
10. december 2000 - 17:48 #4
Den side af sagen er også i orden
Flemming
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. december 2000 - 17:52 #5
Hvis jeg var dig så ville jeg tjekke dine kabler igen, det driller som regel enormt meget rigtig mange folk.
Inks. mig.
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
10. december 2000 - 17:58 #6
Jeg tror jeg har tjækket dem 30 gange.
Mitblem er på to maskiner fordi jeg har haft HD fra en maskine monteret i den anden, så den tog fejlen med tilbage til den anden maskine
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 17:58 #7
enig m. maniacdog...det er absolut der de fleste får skabt problemer...

Vær opmærksom på at hovedregelen med \"markering = over imod strømstik\" ikke altid holder for diskettedrev.

Så dobbeltcheck lige, at Kabelets markering sidder op imod Pin1/mærke  på stikkene.

Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. december 2000 - 18:00 #8
Jeg hader generalt diskette drev, altså måden de forbindes på :-)
Avatar billede handmade Nybegynder
10. december 2000 - 18:03 #9
Et defekt floppykabel ?- har lige haft et, der var ved at drive mig til vanvid :-(
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
10. december 2000 - 18:03 #10
Jeg hader efterhånden diskettedrev, isæ når de ikke virker
Avatar billede handmade Nybegynder
10. december 2000 - 18:06 #11
Wittenkamp, jeg forstår ikke dit indlæg 17.58...
Floppycontroller? Giver drevet lyd fra sig ved boot, altså så man kan udelukke fejl på MB og kabel, men istedet se på softwaren
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
10. december 2000 - 18:08 #12
Det er godt forsøgt det der med kablet, men det er ikke der problemet er i dette til fælde, som jeg skriver er det på to maskiner, så det er noget programmet har ændret i opsætningen på en eller anden måde, på grund af at windows var installeret sammen med det omtalte a-b drev.
Wittenkamp
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
10. december 2000 - 18:19 #13
A-drevet giver ikke lyd fra sig, ved opstart, der er vedvarende lys i drevene fra start, Nu ved jeg i siger, at det er kablet, men det er det altså ikke. Det har ikke været afmonteret i den maskine hvorfra jeg låndte en HHD, som så tog fejlen med tilbage til sin maskine.
Wittenkamp
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. december 2000 - 18:56 #14
Vedvarende lys på drevet er netop en kabelfejl.
Så må du sige hvad du vil :-)
Avatar billede floppydisc Nybegynder
12. december 2000 - 00:44 #15
Jeg må give de øvrige kloge hoveder ret.. Det lyder bestemt som kabelfejl, selv om du mener det er udelukket. Kan du ikke have kommet til at rykke i kablerne da du rodede i maskinen - evt i stikket på motherboardet?
Endelig er det ikke ligegyldigt, hvilket stik på kablet du bruger. De er til hhv. a- og b-drev.
Avatar billede teknik Juniormester
12. december 2000 - 05:42 #16
...enig med øvrige...vedvarende lys plejer at  betyde kabelet vender forkert...(ganske alm..)
Og i øvrigt taler du overhovedet ikke om to maskiner i spm. (selv om du åbenbart tror det), men kun om at skifte bundkort i samme maskine.
...hvor bor du henne i verden...?  lyder som om du kunne bruge lidt bistand...?

...det har ikke været afmomteret i den maskine hvorfra jeg lånte en hdd...
...= den maskine har nu kun floppy? ??? eller var der flere HDD i ???

...surt at det lyder som fejl i kabelmontering, men det gør det altså !!

Prøv at uddybe så præcist som muligt
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
12. december 2000 - 17:50 #17
Jeg kan godt forstå, at der bliver holdt på, at det er en kabelfejl, men desværre venner, det er det ikke. Jeg har to maskiner, den ene var en ældre sag (386), hvori der var monteret et floppydrev som kunne køre 3,5 disk. + 5 1/4 disk.
En HDD på kun 130 MB.
Jeg købte så et brugt bundkort (166)incl. CPU. dette blev så monteret i den gamle, men da der ikke var Windows 95 på denne maskine, tog jeg HDD fra den anden maskine,(det skulle jeg ikke have gjort) og monterede over i den gamle for at prøve.Der skete en volsom mnasse, d.v.s. den skrev har fundet ny, inst. nu driever. o.s.v.
Da den var færdig med dette, var Windows på skærmen, men der var ikke adgang til a - b. Jeg købte så et nyt A drev, men uden held. Jeg var så så dum at sætte HDD tilbage til sin oprindelige plads, med det resultat at jeg nu har to maskiner uden adgang til a.
Wittenkamp
Avatar billede floppydisc Nybegynder
12. december 2000 - 18:13 #18
Hmm. Prøv så eventuelt at slettet alle drivere til diskette-controllere, og genstart Windows. Så plejer Windows ifølge mine erfaringer at finde de rigtige igen.
Avatar billede teknik Juniormester
12. december 2000 - 18:55 #19
...Jeg \"gentager\" lige, for at være sikker på om det er korrekt opfattet:

Du havde en 386\'er med windows 95, og fungerende diskettedrev.
Du skiftede så bundkort, CPU og HDD med grej fra 166\'eren.....
Du opdagede at 166\'eren ikke havde Win95 men noget andet...win3.11?....men floppydrev fungerede ok?

For at få win95 ind, så tog du HDD, som oprindeligt havde siddet i 386\'eren og satte ind som primary master, og den fandt så en hel masse ting og sager. (fordi bundkort/CPU jo var \"nyt\" for denne HDD med win95 på)

Men efter at alt var overstået...så duede floppydrevene pludselig ikke mere....

Du købte derfor et nyt 3 1/2 tommes og monterede det...ingen \"ændinger\" i kabling...

Hvis det er korrekt opfattet, så kan jeg godt forstå, at du holder på at det \"Ikke er kabling\".

...det burde det så heller ikke være, jeg er villig til at \"tage chancen\" og tro på det.

men hvis du checkede det (5 minutters job), så var al tvivl desangående jo fejet af bordet.
På nogle floppydrev skal kablet vende \"modsat\", modsat = markering væk fra strømstikket....
Hvis det nye/eller gamle var af den type...så kunne det jo være kilden.
Hvis du har kontrolleret det, så skriv det blot...fejlfinding går jo næsten altid efter udelukkelsesmetoden.

...Men når nu kabling \"er i orden\"!!!, så er problemet jo indkredset til et rent windows anliggende.
Her vil jeg holde med floppydisc i hans vurdering...
Slet standarddiskettecontroller, og lad windows \"finde\" den igen.
...du havde vel installations CD\'en parat, til alle de ting som blev \"fundet\" ??

..kan også være nogle drivere til bundkortet, som du mangler før det kan fungere ordentligt....var der en CD & manual med til P166\'eren ?

mvh :-)
Teknik

Drevene virkede indtil du flyttede HDD fra
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
12. december 2000 - 19:55 #20
Nu tror jeg at vi nærmer os den rigtige fejl. Der var IKKE inst. windows 95 på 386 ,men 3.11 med fungerende flobbydiske, og 130 MB HDD.
Det var 386 som fik inst. andet bundkort (166 + CPU) og da der IKKE var Windows 95 på 130 MB HDD.
gik jeg over til min nye maskine og lånte HDD fra denne, og så skete der det som jeg nu er så ked af.
Wittenkamp
Avatar billede teknik Juniormester
12. december 2000 - 20:49 #21
...Jeg er meget interesseret i, om diskettedrevene har været \"i funktion\" med det nye bundkort...
...ellers kan det jo være diskettecontrolleren på det nye bundkort, som er defekt
Kørte du i første omgang med 130MB disken, og 166\' processoren og virkede diskettedrevene da...?
Eller satte du den nye harddisk (den med win95) i samtidig med at du skiftede bundkort?

...var 166\'eren en \"hel\" maskine..altså kabinet bundkort, floppydrev harddisk osv...?

...Hvis jeg har forstået det rigtgt, så kan maskinen godt fungere hvis du sætter 130MB disken i, men her er diskettedrevene mærkværdigvis også holdt op med at virke.....
Prøv en gang at sætte både den gamle harddisk, og det gamle diskettedrev til på samme tid, og så se, om det vil køre...det nye kunne jo være defekt...
...altså forudsat at maskinen virker når du bruger 130MB disken...

Jeg er klar over at dette stadig ikke er \"løsningen, men det er mere for at \"indkredse\" fejlkilden.

Avatar billede wittenkamp Nybegynder
13. december 2000 - 19:00 #22
Efter montering af 166 bundkort, sammen med    13o MB HDD og Win 3.11 der virkede begge floppydrev A-B, det var først da jeg  monterede HDD,  installeret med Win 95, fra den anden maskine (som er en hel selvstændig maskine, med det hele) at fejlen opstod,(og OGSÅ blev ført med den lånte HDD tilbage til sin  maskine, efter tilbagemontage)
Wittenkamp
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
13. december 2000 - 19:19 #23
Jeg glemte at skrive, ang. genmontering af 130 MB HDD med win 3.11, på det nye bundkort, efter at fejlen var opstået, virker A-B ikke længere her. Ejheller nyindkøbt A drev. Men genmonterer jeg så også det gamle 386 bundkort så virker skittet.
Men så er det jo også den gamle maskine igen.
Wittenkamp
Avatar billede teknik Juniormester
13. december 2000 - 23:53 #24
Jeg må elske opsummeringer..

130HDD(win 3.11)+386bund+floppyA & Floppy B  =  Alt virkede og virker stadig
130HDD(win 3.11)+166mhz bund + flopyA & floppyB = Virkede før den nye HDD havde været i.
xxHDD(win95) og en helt tredie maskine/bunkort/floppydrev - Virkede før, men virker nu ikke længere
xxHDD(win95)+166Mhz bund + floppyA & Floppy B  = Floppydrev fungerer ikke. Windows kører ellers ok.
At det virker med det gamle bundkort, det må jo frikende floppydrev og kabler..
- Som du selv hele tiden har sagt!
At ingen floppydrev overhovedet vil funger med 166mhz bundkortet...det kunne godt være fordi bundkortets floppycontroller er defekt.
Hvorfor gik der så kludder i den \"tredie\" maskine, og win95 og det tredie floppydrev ??
...formodentlig der er opstået en softwarekonflikt, på det tidspunkt, hvor du sætter den til 166\'er bundkortet, og den fandt en \"masse ting\".
...når du så flytter tilbage i den \"tredie\" maskine, så finder den vel en hel masse ting igen!!...og så er chancerne for problemer yderligere forøget.
...At lade en \"etableret\" windows finde et \"nyt bundkort\"...det er lidt ligsom at spille i lotteriet ...nogle gange er det godt nok, andre gange, så fungerer det bare ikke...Jeg har oplevet windows installationer, som gik totalt i smadder af den \"medicin\"....

Jeg har tre ideer til \"redning\" af den....
1. prøv at slette Floppycontrolleren i kontrolpanel, -system, -enhedshåndtering.
-genstart windows, og lad den finde floppycontrolleren påny....finder den den ikke automatis ved opstart, så prøv \"søg efter ny hardware\". (odds 25%
2. kør en win95 installation \"oveni den gamle....genopretter til tider tabte forbindelser(odds 40%)
3. Slet det som er på harddisken, og lav en ny windows installation (odds 90%+)

Hvorfor dur diskettedrev ikke længere med win 3.11 HDD, selv om det virkede før ??
..muligvis fordi \"en eller anden\" har rettet i 166mhz bundkortets BIOS opsætning.
prøv at loade \"BIOS defaults\" eller \"fail-safe\"...gå derfter ind i den første menu, og opret de to diskette drev. går ud fra at det er 3½\" som A....
prøv evt med kun floppydrev A tilsluttet....
odds 50%+
Og hvordan får jeg så det hele til at du....?

Da problemet er så kompliceret, så tror jeg at du vil være bedst tjent med at lave en helt ny windows95 installation, med en blank HDD, som du sætter til 166 Mhz bundkortet.
...teoretisk, så løser det ikke umiddelbart selve floppy problemet
men en ting er teori, en anden praksis...

Win95 er heller ikke 100% i orden mht. hvilke driver der er med...det kan være nødvendigt at finde/hente drivere, som hører med til selve bundkortet...
Det kan nemt være 5-10 forskellige småting, som ikke er helt optimale i de (noget standardiserede) driver, som er indeholdt i win95
Jeg har også en svag mistanke om, at det kan være det noget bedagede 5 1/4\" drev, som er kilden til problemerne, så prøv dog med et enkelt først...

...lang tale...få ideer...i hvert fald ikke meget \"nyt\"
Avatar billede wittenkamp Nybegynder
14. december 2000 - 21:12 #25
Kommentar til Teknik !
Du er lang hen af vejen inde på det rigtige.
Jeg har i dag haft besøg af en teknikker, og meget af det du nævner ang. dreivere på bundkort. Der blev rettet i bios og m.m. Vi er derude, hvor jeg ikke er dygtig nok til at kommentere forløbet.
Men tusind tak for debatten.
Wittenkamp
Avatar billede handmade Nybegynder
14. december 2000 - 21:15 #26
Det var en lang og sej kamp. Tillykke med resultatet :)
Avatar billede teknik Juniormester
14. december 2000 - 21:27 #27
Ok - tillykke med \"sejren\"