Avatar billede fezzer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:07 Der er 15 kommentarer

Lang opstart fra harddisk

Jeg har en hurtig SATA ”Seiel” ATA 36 GB harddisk som marster med egen controller hvor Windows 2000 er og så 2 almindelige harddiske på 80 og 45 GB som så har deres egen controller .
Problemet er at når jeg starter min pc op med ”kun” min Seiel harddisk tager opstarten ca. 1,5 minut
Og det er ok men hvis jeg slutter de andre harddiske til tager opstarten lidt over 4 minutter og det er for lang tid ! Noget må værre galt men hvad ?????
PS Når først opstarten på de lidt over 4 minutter er slut er min pc meget hurtig .

Mit system er Windows 2000 / Procceser : Intel P4 2.667 GHZ  478 pin / Bundkort : ASUS P4G8X Deluxe / 512 Dual ram i 2 klosse
Avatar billede nmh Nybegynder
16. juli 2003 - 13:12 #1
Kan du se alle dine diske og virker de?
Hvordan har du sat dem op i Bios? Til automatisk genkendelse eller har fåret disk-egensakberne skrevet ind?
Avatar billede nmh Nybegynder
16. juli 2003 - 17:22 #2
Når du siger egen controller mener du så et specielt indstikskort, eller mener du, at du at der bor en disk på et fladkabel og to andre på et andet fladkabel? De to kabler går så ned til motherboardet de sædvanlige to steder.
Avatar billede nmh Nybegynder
16. juli 2003 - 17:24 #3
Er dine to ekstra diske sat op rigtigt mht master slave jumpere?
Avatar billede fezzer Nybegynder
16. juli 2003 - 20:04 #4
Jeg kan se alle diske og de virker .
Harddiskene er sat til automatisk genkendelse .
De 2 almindelige harddiske kører sammen med 2 CD romdrev på hver sit kabel.
"Seiel" harddisken sider direkte i bundkortet med egen controller og er sat op til slave jumpere. De 2 andre harddiske er sat op til cabel select.
Avatar billede fezzer Nybegynder
16. juli 2003 - 20:05 #5
Jeg kan se alle diske og de virker .
Harddiskene er sat til automatisk genkendelse .
De 2 almindelige harddiske kører sammen med 2 CD romdrev på hver sit kabel.
"Seiel" harddisken sider direkte i bundkortet med egen controller og er sat op til slave jumpere. De 2 andre harddiske er sat op til cabel select.
Avatar billede fezzer Nybegynder
16. juli 2003 - 20:12 #6
Jeg kan se alle diske og de virker .
Harddiskene er sat til automatisk genkendelse .
De 2 almindelige harddiske kører sammen med 2 CD romdrev på hver sit kabel.
"Seiel" harddisken sider direkte i bundkortet med egen controller og er sat op til marster. De 2 andre harddiske er sat op til cabel select.
ps tidligere kommentar var forkerte !
Avatar billede nmh Nybegynder
16. juli 2003 - 20:17 #7
Hvad med at sætte de to harddiske op som master og med cd-romdrevene som slave?
(seiel-disken? er et en seriel-disk? den nye disk type)
Avatar billede fezzer Nybegynder
16. juli 2003 - 23:48 #8
Den hurtige harddisk er af den nye type : Western Digital / model : Raptor 360 GD 36,7 GB /8 mb / 5,2 ms / 10000 rpm / sata 150
Den hurtige harddisk "skal" være master med styresystem , ellers er der ingen mening i at have en så hurtig harddisk.
Dine foreslag har jeg sendt til min "Mentor" som dog ikke kunne løse dette problem. Min egen viden om dette problem er lig 0
Avatar billede nmh Nybegynder
16. juli 2003 - 23:53 #9
ja det er klart, at den hurtige skal være der hvor styresystemet ligger.
Men som jeg forstod dig, så havde du yderligere to kabler, hvor der på hvert kabel var en disk og et cd-rom drev. På hvert kabel kan man vælge om det er disken der er master og cd-rom drevet der er slave eller omvendt. Jeg tor det vil være bedre end at benytte cabelselect.
Avatar billede fezzer Nybegynder
17. juli 2003 - 19:57 #10
Om jeg benytter cabelselect eller ej , gør ingen forskel.
Er der ellers nogen der har en ide ?
Avatar billede nmh Nybegynder
17. juli 2003 - 20:11 #11
Har du prøvet med kun at have en ekstradisk med cd-rom tilsluttet? Prøv for hver af dem, hvordan de reagerer når de er alene med Raptor-disken også uden cd-rom drev.. De bør så være sat med en jumper indstilling svarende til de er alene på kablet (master skal det så nok være).
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juli 2003 - 20:15 #12
Lyder som en driver der bruger meget lang tid på at initialisere... ved ikke om MS bootvis.exe kan køre på 2000, men den kan da give noget info (hvis den ikke kun er til XP)
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. juli 2003 - 20:16 #13
Checkede lige.. det kan det ikke.

Hvilke controllere har du i din maskine?
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
06. december 2003 - 12:05 #14
SATA diske bruger ikke Master/Slave settings, da der kun kan være én disk på hver kanal. Disken, som du booter fra, skal bare sidde på den første SATA kanal, altså ID 0.
Hvad dine almindelige harddiske angår, så bør du sætte den disk/cdrom, der sidder for enden af dit ATA100 kabel til at være master, og den, der sidder på lakrids #2, til at være slave.

Min anbefaling er iøvrigt at have en harddisk og en CDROM på hver IDE kanal. Så kan du kopiere lidt hurtigere mellem diskene, da de sidder på hver sin kanal.
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. december 2003 - 22:58 #15
Hmmm... Vil skyde på at du har en konflikt. Prøv at opgradere med nyeste BIOS og drivers.

Det kan være en konflikt mellem controlleren og et andet PCI kort - prøv at fjerne alle der ikke er 100% nødvendige. Har før set bla promise drivere der var komplet ubrugelige under Windows 2000 med mere en 1 disk.