Avatar billede essi Nybegynder
16. juli 2003 - 12:07 Der er 4 kommentarer

PPPoa -PPPoe

Hvad er forskellen på PPPoa og PPPoe.
Findes der en hjemmeside om det???
Avatar billede miguelowitsj Nybegynder
16. juli 2003 - 14:20 #1
Mon ikke du kan komme på det rigtige spor ved at starte her: http://www.cisco.com/en/US/tech/tk175/tk819/tech_protocol_family_home.html

Efterfølgende kan du vælge et niveua dybere hos Cisco eller google de RFC'ere som nævnes (RFC2515 og RFC1483) - så skulle der være masser at gå igang med :-)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
17. juli 2003 - 10:34 #2
PPPoA = PPP over ATM
PPPoE = PPP over Ethernet

Afhængig af udbyderens net benyttes ATM eller Ethernet.
Avatar billede jgni Nybegynder
18. juli 2003 - 09:59 #3
Kort fortalt : PPPoA er ADSL 1.generation. Kan ikke bruges sammen med router og lign. Nysælges ikke mere. En version bl.a. TDC kørte med (og stadig har kunder der kører med).
PPPoE er den nye version, der kører med de kendte netkort. Protokollen understøtter alle mulige tænkelige formater man kan komme i tanke om. F.eks. VPN og utallige router-kombinationer.
Avatar billede miguelowitsj Nybegynder
18. juli 2003 - 11:40 #4
>jgni: Jeg tror nu du er lidt off track når du siger at PPPoA ikke kan anvendes sammen med router. Dette vil Cybercity nok betvivle, da alle deres DSL kunder er koblet op på denne måde (PPPoA). Det drejer sig vel mere om, hvilket backbone netværk der anvendes (IP eller ATM)? Du kan sagtens kombinere VPN, alle mulige routere og andet godt selvom du har PPPoA opkobling til din ISP. igen, spørg bare Cybercity ;-)