Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:03 Der er 43 kommentarer og
4 løsninger

Computer fryser når jeg spiller - what to do?

Jeg har lige fået opdateret alt i puteren. Nyt motherboard, nyt grafikkort (Radeon 9700 pro), og ny cpu, men nu fryser computeren når jeg spiller spil - og det gælder alle spil.

Har tjekket om jeg har spyware, trojanske heste og virus, og det er der ikke noget af.

Windows xp pro, 512 ram, Intel Pentium 4cpu 2.80 ghz, ACPI Uniprocessor..... hvad skal I ellers vide?

Det er møj irreterende, så håber på en løsning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juli 2003 - 22:05 #1
Vi skal lige vide størrelsen på din strømforsyning - du skal min. have en 300 watt strømforsyning, ellers får dit hardware ikke "saft" nok og din computer vil fryse.
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:05 #2
Jeg får lov til at spille et stykke tid, og så fryser den. Det er kun når jeg spiller og det er spil som f.eks. GTA - vice city, The Unreal og Vietnam (tror jeg det hedder).

Driverne er opdateret, og har opdateret windows (windows update).
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:07 #3
Hvor ser jeg strømstyringen?
Avatar billede tgk89 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:07 #4
det kan være et varme problem tjek i bios hvad din cpu og system temp er!
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:11 #5
Jeg har pcalert4 - lige nu er cpu én 45c
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:11 #6
system 47C
Avatar billede tgk89 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:12 #7
ok... har problemet altid været der eller er det pludselig kommet??
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:13 #8
Voltage (det må være strøm). Lige nu:
Vcore=1,49
3.3v = 3,22
+5V = 4,97
+12V = 11,76

Ved ikke om det siger jer noget (har aflæst PC Alert4)
Avatar billede tgk89 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:13 #9
min cpu er 65C lige nu men kører stadig stabilt.. kan ikke være det
Avatar billede blueberry1337 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:14 #10
http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&searchtype=txt&words=computer+fryser kan sikker hjælpe dig. Der kommer så mange spørgsmål om jers computer fryser!

//Blue-
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:14 #11
Det er kommet efter at CPU, motherboard, harddisk og grafikkort blev udskiftet.
Avatar billede tgk89 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:15 #12
hvor stor er din strømforsyning... i watt? tag evt siden af og kig den sidder oppe i venstre hjørne.. det er en slags kasse der står der hvor mange watt den er på!
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:15 #13
Blueberry1337 > De har ikke det samme indmad som jeg har - så deres spørgsmål/svar kan jeg nok ikke bruge til noget.
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:16 #14
Kan man ikke se strømforsyningen inde i systemet?
Avatar billede tgk89 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:17 #15
nej ik hvad jeg ved af.. bare tag siden af det kan der ikke ske noget ved tværtimod den bliver kølet mere
Avatar billede tgk89 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:19 #16
sidder dit grafikkort ordentlig fast?
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:20 #17
Strømforsyningen ligger i en metalkasse inde i kabinettet, så jeg kan ikke se det.
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:20 #18
Ja, grafikkortet sidder ordentlig fast - er genkendt af systemet.
Avatar billede tgk89 Nybegynder
15. juli 2003 - 22:24 #19
det står på metalkkassen
Avatar billede beguze Nybegynder
15. juli 2003 - 22:28 #20
Hej mimmer. jeg syntes du skal prøve at fjerne det ny grafik kort hvis du har mulighed for at sætte det gamle i igen og køre nogle af spilende.
Det har vist sig at nogle grafik kort ikke fungere ordenligt under XP eller måske bliver de for varme, (når fan ikke køre) eller der ikke er køling nok på. jeg vil helt sikkert tro at det er dit grafik kort, prøv at udlukke det.
dit problem lyder som noget jeg selv har døjet med...
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:28 #21
Har fundet det nu....
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:29 #22
Der står jo en masse tal. F.eks. model no..... 12V
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:30 #23
Min ven har samme grafikkort og win xp pro - det kører fint sammen. Samme cpu.
Avatar billede beguze Nybegynder
15. juli 2003 - 22:35 #24
Jep men det er ikke ens betydende med at dit fungere på din pc. Prøv at skifte det ud hvis det er muligt, så vil du se om det er det, det spare dig for en masse bøvel med at prøve dig frem.
Avatar billede mimmer Nybegynder
15. juli 2003 - 22:37 #25
Hm, det bliver ikke i dag jeg skifter grafikkort - det er sent nu.

Andre muligheder?
Avatar billede jonniboy Nybegynder
16. juli 2003 - 01:53 #26
Jeg har lige haft et lignende problem, og der var det mine RAM som var blevet beskadiget, det lyder ikke præcis som mit problem, men det er da værd at tjekke.
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 09:57 #27
Findes der online programmer der kan tjekke hvor den er gal?
Avatar billede beguze Nybegynder
16. juli 2003 - 10:13 #28
Her er en mulighed (PC wizard) http://www.cpuid.com/pcw. men prøv dog at sætte dit gamle grafik kort i igen, nogle spil kan det jo sikkert køre...
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 12:52 #29
Ved nærmere eftertanke....

Jeg fik nyt motherboard fordi den nye cpu ikke passede i det gamle bundkort. Gad vide om det gamle grafikkort så passer i det nye motherboard. Det gamle grafikkort er Gforce3.

Det kan bare ikke passe!

Kan heller ikke selv finde ud af at skifte indmaden ud....

Prøver at køre 3Dmark2001 som sætter skærmen på prøve....
Har også kørt pc-pit-stop, og der var ingen problemer med ram, cpu...
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 12:53 #30
Og når min ven har samme udstyr - samme styresystem.... det virker fint!
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:12 #31
Det fik jeg ikke så meget ud af. 3Dmark2001 kørte fint igennem. Og cpu´en blev ikke varmere af at køre de 17 små spil/film.
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:13 #32
Jeg skal have sat 512 ekstra ram i, venter på at få ram-klodsen. Kan det løse problemet?

Kan det ikke være noget hukommelse? Man spiller i 15-20 minutter, og så fryser computeren. Noget bliver "fyldt op"???
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2003 - 13:23 #33
Det er ikke rammene.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2003 - 13:23 #34
det KAN være ram ved nærmere eftertanke - i så fald er de defekte.
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:25 #35
Kan jeg tjekke dem på nogen måde? Har 1 klods nu på 512.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2003 - 13:27 #36
du kan teste dem med aida32 eller sisoft sandra - find dem ved at søge på google.com
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:39 #37
Har hentet aida32, men aner ikke hvordan man gør. Den oplyser dette.

Denne PC    MSI 655 Max-FISR HT Ready (MS-6730)    SiS655    2681 MB/s
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:40 #38
Det er nok ikke rammene?
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:41 #39
Hukommelse skrive:

Denne PC    MSI 655 Max-FISR HT Ready (MS-6730)    SiS655    1023 MB/s
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:42 #40
Energistyring:
Energi Spare Egenskaber
Nuværende Strømkilde    230 VAC
Batteri Status    Ingen akkumulator
Fuld Batteri Levetid    Ukendt
Resterende Batteri Levetid    Ukendt
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:44 #41
Egenskaber for DirectDraw Enhed

DirectDraw Driver Navn    display
DirectDraw Driver Beskrivelse    Primary Display Driver
Hardware Driver    ati2dvag.dll
Hardware Beskrivelse    RADEON 9700 PRO

Egenskaber for Direct3D Enhed
Tilgængelig Lokal Video Hukommelse    127288 KB
Tilgængelig Ikke Lokal Video Hukommelse (AGP)    122607 KB
Rendering Bit Dybde    16, 32
Z-Buffer Bit Dybde    16
Min Texture Størrelse    1 x 1
Max Texture Størrelse    2048 x 2048
Vertex Shader Version    2.0
Pixel Shader Version    2.0

Direct3D Enheds Karakteristik
Additive Texture Blending    Understøttet
AGP Texturing    Understøttet
Anisotropic Filtering    Understøttet
Bilinear Filtering    Understøttet
Cubic Environment Mapping    Understøttet
Cubic Filtering    Ikke Understøttet
Decal-Alpha Texture Blending    Understøttet
Decal Texture Blending    Understøttet
Directional Lights    Understøttet
DirectX Texture Compression    Understøttet
DirectX Volumetric Texture Compression    Ikke Understøttet
Dithering    Understøttet
Dot3 Texture Blending    Understøttet
Dynamic Textures    Ikke Understøttet
Edge Antialiasing    Ikke Understøttet
Environmental Bump Mapping    Understøttet
Environmental Bump Mapping + Luminance    Understøttet
Factor Alpha Blending    Understøttet
Geometric Hidden-Surface Removal    Ikke Understøttet
Guard Band    Understøttet
Hardware Scene Rasterization    Understøttet
Hardware Transform & Lighting    Understøttet
Legacy Depth Bias    Understøttet
Mipmap LOD Bias Adjustments    Understøttet
Mipmapped Cube Textures    Understøttet
Mipmapped Volume Textures    Understøttet
Modulate-Alpha Texture Blending    Understøttet
Modulate Texture Blending    Understøttet
Non-Square Textures    Understøttet
N-Patches    Ikke Understøttet
Perspective Texture Correction    Understøttet
Point Lights    Understøttet
Point Sampling    Understøttet
Projective Textures    Understøttet
Quintic Bezier Curves & B-Splines    Ikke Understøttet
Range-Based Fog    Understøttet
Rectangular & Triangular Patches    Ikke Understøttet
Rendering In Windowed Mode    Understøttet
Scissor Test    Understøttet
Slope-Scale Based Depth Bias    Understøttet
Specular Flat Shading    Understøttet
Specular Gouraud Shading    Understøttet
Specular Phong Shading    Ikke Understøttet
Spherical Mapping    Understøttet
Spot Lights    Understøttet
Stencil Buffers    Understøttet
Sub-Pixel Accuracy    Understøttet
Table Fog    Understøttet
Texture Alpha Blending    Understøttet
Texture Clamping    Understøttet
Texture Mirroring    Understøttet
Texture Transparency    Understøttet
Texture Wrapping    Understøttet
Triangle Culling    Ikke Understøttet
Trilinear Filtering    Understøttet
Two-Sided Stencil Test    Understøttet
Vertex Alpha Blending    Understøttet
Vertex Fog    Understøttet
Vertex Tweening    Understøttet
Volume Textures    Understøttet
W-Based Fog    Understøttet
W-Buffering    Ikke Understøttet
Z-Based Fog    Understøttet
Z-Bias    Understøttet
Z-Test    Understøttet
Avatar billede mimmer Nybegynder
16. juli 2003 - 13:47 #42
Ved ikke hvordan det skal bruges....Siger den fejl, hvis der er noget som ikke virker? (Aida32)
Avatar billede beguze Nybegynder
16. juli 2003 - 19:21 #43
Hej igen Mimmer.
Har du hentet den sidste directx 9.0. driver til XP og så syntes jeg du skulle låne din vens grafik kort, og måske få ham til at prøve det af. der kan sagtens være en deffekt i dit.
Avatar billede beguze Nybegynder
16. juli 2003 - 19:27 #44
Det er ikke dine ram..... og lad dog være med at tærske langhalm i de test programmer... de viser igen fejl, og som du selv skriver kan du jo spille i nogle menutter for fejlen kommer. du må få en til at hjælpe dig så du kan prøve med et andet kort.... lad mig høre nærmere... beguze
Avatar billede miss-g Seniormester
16. juli 2003 - 20:24 #45
Har nyeste direct x version, og kan ikke umiddelbart sætte kortet i, da det ikke passer til nuværende motherboard, processor osv.

Har 300W strømforsyning.
Avatar billede beguze Nybegynder
16. juli 2003 - 20:35 #46
Det jeg mener er at mimmer skal låne kortet magen til sin egen hos sin ven og så få prøvet det af ... det kan sk.. da ikke være svært at bruge udlukkelses metoden... det gør vi da alle der har med dette at gøre, mimmer du nævnte selv at din ven havde det samme som dig, spørg ham om du må låne det og få så en til at gøre det for dig... jeg er næsten sikker på at det løser dit problem, for så er det om at komme ned i butikken hvor du har købt og få det byttet.

Jeg kender andre som har haft dette problem og det har gang på gang vist sig at være grafik kortet... men hvis du ikke vil prøve dette så kan jeg ikke hjælpe dig :-)
Avatar billede mimmer Nybegynder
10. august 2003 - 15:26 #47
Det er faktisk ikke sket siden - ihvertfald ikke i GTA - vice city. Ved ikke rigtig hvad årsagen kan være....

Lidt for jeres interesse anyway...