Avatar billede raz0 Nybegynder
15. juli 2003 - 07:26 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Netværk med ekstern IP

Jeg har en ADSL forbindelse ved TDC Bredbånd med ADSL modem og 4 dynamiske IPer til rådighed. Problemet er at hvis de 3 PCer der er tilsluttet switchen _ikke_ får IPer der ligger "tæt på hinanden" så må vi finde os i at have 128 i upstream når vi henter fra hinanden eller spiller i LAN. Det er selvfølgelig ret irriterende at en eller to af os skal skifte til fast IP hver gang vi lige skal hente noget, så nå til mit spørgsmål.

Findes der en måde hvor man både kan hente en IP via DHCP og samtidig sætte en fast IP selv?

I Windows 2000 (som jeg kører) kan man sætte flere faste IPer, men det ser ikke ud til at være muligt at bruge DHCP og sætte en IP selv samtidigt. Jeg har får brugt Sygate Home Edition til at dele internettet når jeg har været ude ved en ven, og i dét _kan_ man bruge DHCP og sætte en IP selv. Problemet er bare at programmet ikke rigtig er lavet til det formål kun, så det er ikke særligt smart at bruge. Måske der findes et eller andet lille vidunder-program der kan? :) Det ville være lækkert hvis det også virkede på Windows 98, da de to andre PCer kører med det.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
15. juli 2003 - 08:11 #1
Avatar billede kenp Novice
15. juli 2003 - 12:22 #2
alternativt kan i sætte ipx/spx protokollen på alle jeres computere så kan i også hente hos hinanden uden at i skal via nettet.
Avatar billede the_collector Novice
15. juli 2003 - 14:38 #3
En alternativ løøsning kan være at investere i en router, som har indbygget DHCP og NAT. Disse routere er glimrende bud
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757894
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674757898
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. juli 2003 - 16:01 #4
Ja, jeg ved godt man kan bruge en router til formålet, men det er netop det jeg vil undgå. Den guide som Rune pastede virker dog perfekt, så du får pointene Rune :)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
16. juli 2003 - 07:55 #5
takker :-)