Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 16:34 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Nvidia Gforce4 MX440 til WinXP giver periodisk "sort skærm"

Jeg undskylder hvis dette spørgsmål har været stillet, men jeg orker ikke at kigge 2100 spørgsmål igennem :-)

Jeg købte et Gforce4 som nævnt og installerde det på min maskine. Problemet er at det "hakker" og giver perioder med sort skærm (½ - 1 sek.). Dette fryser også billedet som var på skærmen.
Jeg har været inde og ændre på settings til bedste performance. Det har hjulpet lidt, og det hakker ikke så ofte som før, men dog stadigvæk.
Jeg ville høre om der var andre der har oplevet dette og som kan give en god forklaring/løsning.
Avatar billede peet-49 Novice
14. juli 2003 - 16:50 #1
Sidder det på et ECS bundkort?
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 16:53 #2
Hmmm, godt spørgsmål...jeg fik den opgraderet for et ½ år siden, og den har kørt sådan (næsten) lige siden.
Jeg sidder på arbejde nu og kan derfor af gode grunde ikke undersøge det.
Men hvis det er, hvad er din forklaring/løsning så?
Avatar billede peet-49 Novice
14. juli 2003 - 16:59 #3
En opdatering af bios.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 17:05 #4
Jeg vil foreslå dig at du går ind på endten http://nvidia.com og henter den nyeste driver ELLER går ind på http://tweak.dk/nvidia.php og henter Detonator 44.90 Windows 2000/XP som er den nyeste derfra. Prøv det.. jeg er NÆSTEN sikker på at det kan løse dit problem. :) Naturligvis er begge dele gratis. :)

/out MinimO
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 17:07 #5
PS: har selv et Grafikkort magen til så jeg VED at disse opdateringer vil hjælpe helt Xtremt på ydelsen af kortet. Ellers kan du jo prøve at sætte en Crystal Orb køler på som er blandt de bedste til at køle GeForce ned med. Dette burde kunne løse dit problem og kan fortælle dig at et GeForce 4 MX440 kører Quake III Arena MAX NICE når man får den ned på 24 grader hvilket lykkedes mig i forgårs.. :)

/out MinimO en gang til.. :)
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 17:08 #6
Går nemlig ud fra at der kun er passiv køler på dit grafikkort nu.. Det vil sige en køler uden blæser og så ryger de altså op på en temp. nær de 40 grader og det er ik sjovt.. :(
Avatar billede hathor Nybegynder
14. juli 2003 - 17:11 #7
Ah, et MX440 kort varmer sq ikke så meget igen, gør det? Det er jo ikke det vildeste der findes .. Har selv et, og er ganske godt tilfreds ihvertfald. Specielt når man sammenligner ydelse med pris. Men hvis du mener der er højre ydelse med de andre drivere, skal jeg vist også ind og hente dem.
Avatar billede speakfreak Nybegynder
14. juli 2003 - 17:14 #8
Måske hakker det pga, dir kort er lidt forællet, hvornår hakker det?

(Hvis det er spil som battlefield, er det derfor (Men det er også dine ram, faktisk mest ram))
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 17:14 #9
DET er der helt bestemt.. før jeg installerede de drivers kunne jeg knapt nok køre C & C Generals i laveste opløsning og laveste detaljer.. det er blevet ændret til næsten det højeste.. dog stadig i 800x600 men jeg VED at de er bedre.. og jow de varmer en del.. min mors er på 38 grader og jeg har en Crystal Orb på og en 320mm ventilator til at stå ved siden af min PC som blæser derind og lige nu ligger den på 28.9 så de varmer en del.

/out MinimO
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 17:34 #10
Hmm, nu er det ikke fordi jeg spiller de vilde spi spil hvor der er brug for extra accelaration, men det er irriterrende når man som jeg skal arbejde hjemmefra engang imellem.

Jeg prøver lige forslagene. Takker indtil videre.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 17:35 #11
så lidt.. det er jo lige meget om man skal spille eller ej.. Man kan jo liså godt få sit grafikkort til at køre så optimalt som overhovedet muligt. Du skal IKKE tage dig af hvis den kommer og siger at den ikke er godkendt af Microsoft.. Det er lige meget.. den virker alligevel. :) Siger ik den siger det men det gør den nogle gange med min.
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 18:39 #12
Har liget prøvet en opdatering af driveren...stadig lidt problemer. Ikke så meget som før, men periodisk. Skulle måske vente til grafikkortet er blevet varmet godt op.
Et spørgsmål: Hvad er Detonator?
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 18:43 #13
Jeg kan ikke sige andet end en opdatering af den driver du har som så forbedrer dit grafikkorts ydelse.. Noget nær den bedste forklaring jeg kan give dig. :/
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 18:44 #14
Er der aktiv køler på dit grafikkort? (blæser) eller er der kun passiv? (højst sandsynligt en aluminiumsklods).
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 18:48 #15
Det er kun en passiv blæser :-(
Men det går som sagt fremad efter jeg har deaktiveret stort set alle accelaratorerne på kortet.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 18:50 #16
okay.. så mangler du bare en Crystal Orb og så burde dit problem være overstået.. Den kan erhverves for 99 kroner så vidt jeg husker.. Du kan evt. gå ind på http://tweak.dk/tweaking.php og hente CPUCooL 7.1.10 så kan du c hvor varmt dit grafikkort er. normalt Temp. 3 :)
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 19:19 #17
Hmmm, det er nok der katten ligger begravet. Temp ligger og svinger mellem 76 og 79 grader.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 19:20 #18
hmmm.. tror ikke heeeeelt på den.. hvad siger den din CPUhastighed er? matcher den det som du VED din clockfrekvens er eller...?
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 19:25 #19
Jeps. Den er helt som den skal være.
Temp 1: 47
Temp 2: 69
Temp 3: 79
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 19:27 #20
Det virker som MEGET kraftige temperature.. 2 sek. jeg har et andet program som vist er en smuuuuule mere præcist for jeg sys det der lyder LIDT vildt. 2 sek så får du at vide hvad det hedder og det kan hentes fra samme side.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 19:31 #21
sry ikke HELT samme sted.. det rigtige sted er her: http://tweak.dk/tools.php og så hedder det SpeedFan 4.08 af dato: 13/03-03..

Fortæl mig lige hvad den så siger. :)
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 19:34 #22
Det er stadig galt :-(
Temp3: 83
Temp2: 69
HD1: 51
Temp1: 47
HD0: 46
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 19:35 #23
okay.. det blev det jo ik meget bedre af.. Hmm.. så vil jeg starte med at spørge HVOR lukket dit kabinet er og hvilken køler du har på din CPU og hvilken CPU du har..!
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 19:37 #24
Mit kabinet er delvist lukket (meget tæt på at være helt lukket).
Jeg har en Intel Celeron 1200, og jeg ved ikke hvilken køler der er på, men jeg vil gå ud fra at det er den som følger med.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 19:41 #25
C det har vi så det første problem.. pil kabinetsiden af så der kan komme noget luft ind og så vil jeg anbefale dig at du finder ud af hvilket Socket du kører med og så anskaffer dig en Silent Viking II som kan fås for 200 kroner. og det er MEGET høje temperature når man tænker på at det er en Celeron du har.. er du sikker på at der ikke er for lidt kølepaste eller for meget på?
Og så vil jeg anbefale dig at få sat et par 80mm kabinetkølere i så det kan komme noget luft ind og så er det en fordel at det er lukket til for så kan du skabe kabinetryk hvis den der sidder nederst puster ud og den øverste suger ind. Dette kaldes os en turbine og det køler faktisk ret godt.. :)

Men det er jo os varmt i vejret.. jeg har sat en 320mm ventilator hen i stedet for siden på mit MediTower kabinet for at opretholde temperature på:
Bundkort: 23,8
CPU: 35,3
og Grafikkort: 29,0

(måler med CPUCooL)
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 19:48 #26
OK, temp3 faldt til 41 grader efter jeg tog kabinetsiden af (de andre temp forblev nogenlunde på hvad de var før).
Med hensyn til kølepaste må jeg blive dig svar skyldig, men det kan da godt tænkes.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:05 #27
Okay.. det er jo dit grafikkort.. Temp 1 er dit chipset og Temp 2 er din CPU.. så blev du det klogere.. :) Nu er den nede på næsten det samme som det andet grafikkort (samme model) vi har her i huset.. har mit og så et som har en temp. på 38.. lige nu er mit på 28,4 så det er jo dejligt nok..
Men det burde køre bedre nu og hvis du vil ha det til at køre RIGTIGT godt skal du sætte en Crystal Orb på.. finder lige et link til dig hvor du kan c den og så ryger den ned under de 35 grader.. på en dag som idag ca. 32 men på en god kold dag kommer den nok ned omkring de 28 stykker.. fik mit ned på 24 i forgårs.. det var max nice.. :)
2 sek så får du lige et link.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:10 #28
Har fundet noget der var bedre.. en køler fra Thermal Take der er i rent kobber og hvis du skulle være i tvivl er det faktisk PÆNT godt. Den koster 135 kroner men så får man os en blæser der vil noget.. tjek den ud... den kan findes på linket herunder.. du skal bare sørge for at der er huller til den men selvom den kun sidder i med 1 eller 2 så er det os fint nok.. det gør min Crystal Orb og den køler jo udemærket.. :)
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=991

Din CPU-køler finder vi os lige et alternativ til.. Hvilken Socket bruger du?
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 20:17 #29
Det kan godt være jeg arbejder med computere til dagligt, men hardware mand bliver jeg nok aldrig.
Noget sted man kan se hvilken socket den kører på??
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:19 #30
ja.. det kan du læse nede på dit bundkort nede ved siden af køleren et sted.. ellers kan du fortælle mig hvilket bundkort du har så skal jeg finde ud af det.. :)
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 20:29 #31
Som sagt så ved jeg faktisk ikke hvad mit bundkort er for et.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:30 #32
Hmmm.. det står i den håndbog som fulgte med din computer eller os står det nede på bundkortet lisom hvilken socket det er.
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 20:31 #33
Ahhh, det er et ECS Elitegroup bundkort
Det kunne da også være at jeg skulle opdatere min BIOS som foreslået tidligere :-)
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:33 #34
Der skal du passe på.. er altid blevet advaret imod at opdatere min BIOS hvis den skal flashes for hvis man gør det forkert eller vælger den forkerte opdatering kan hele lortet brænde af sååå hvis dne skal flashes så lad være medmindre du gerne vil ud og investere i nyt bundkort og måske CPU.. hedder det ikke andet end ECS Elitegroup?
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 20:42 #35
Jeps, det er P6S5AT
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:47 #36
ok.. 2 sek. så kigger jeg på det.. :)
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:51 #37
Hmm... det har gode anmeldelser.. og så kan jeg c at du kører med en Intel Pentium eller Celeron processor som kan være op til 1 GHz.. er det ikke meget rigtigt? det er det ifølge de oplysninger jeg kan finde.. og hvis det hedder ECS P6S5AT ATX så kører du med Socket 370.. finder lige en god køler til dig så.. :)
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:55 #38
Hvis du virkelig skal have en køler som sparker røv og som sender din CPU MEGET langt ned så skal du have en Thermal Take Technology Silent Viking II.. Den kan tage helt op til 2.2GHz sååå det er lidt at skyde gråspruve med kanoner men så er det jeg siger "Er man ik ligeglad med det bare lortet virker?" Den har selvfølgelig os en pris.. Den kan fås for ca. 250 kroner.. skal du have en der er billigere skal du have deres Thermal Take Technology Silent Viking som jo er lillebroren.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 20:56 #39
Silent Viking (I) er os kendt som Thermal Take Technology Volcano 7 A1124
men Silent Viking er det mest populære navn for den.. :) Den koster imidlertid 179 og så fragt oven i og kan ta' op til 2 GHz.
Avatar billede flyhard Nybegynder
14. juli 2003 - 21:04 #40
Tusinde tak. Det vil jeg få kigget på, og så må jeg jo håbe at det hjælper.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 21:11 #41
Jeg er næsten 120% sikker på at det banker din temperatur i bund.. ellers er det din CPU der er defekt og så skulle du alligevel ha fat i en anden køler så den kan man jo liså godt købe først og så c om det virker.. :)

Tak for pointene.. ka jo være vi mødes en anden gang herinde.. :)

/out MinimO for the last time in this Question.
Avatar billede minimo Nybegynder
14. juli 2003 - 21:11 #42
og lige en sidste ting.. det var så lidt.. ;) :)
Avatar billede hathor Nybegynder
15. juli 2003 - 13:26 #43
Kan sådan et MX440 kort ikke køre Battlefield flydende?
Avatar billede minimo Nybegynder
15. juli 2003 - 13:37 #44
Ja det skulle jeg mene.. det har mit da gjort, men tror lige du skal læse det jeg har skrevet længere oppe og så hente de nyeste drivere som der står skrevet.. desuden vil jeg anbefale dig at starte i den laveste opløsning og deltajer og så langsomt bevæge dig opad.. :)
Avatar billede minimo Nybegynder
15. juli 2003 - 13:39 #45
Og så er der lige om du har aktiv eller passiv køling på..? (med eller uden blæser).
Avatar billede hathor Nybegynder
15. juli 2003 - 13:41 #46
Passiv.

Jeg har slet ikke prøvet at smide spillet ind endnu, jeg var bare lige nysgerrig efter at vide, om der var nogen der havde prøvet ..
Avatar billede minimo Nybegynder
15. juli 2003 - 13:45 #47
har prøvet.. men jeg vil anbefale dig at købe en Crystal Orb eller denne blæser som jeg har et link til her: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=991 begge fra Thermal Take og jeg overvejer selv at købe den som er på linket for MX440'eren bliver utroligt varm uden aktiv køling.. sidst jeg så på den model af kortet vi har herhjemme UDEN aktiv køling var dens temp. på 38 men der smider jeg min egen Crystal Orb på når jeg køber den som er på linket. :9
Avatar billede flyhard Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:35 #48
Puha, nu er det godt nok et stykke tid siden denne var i brug. Men jeg har lavet lidt efterforskning. Mit bundkort kører kun AGPX4, og mit grafikkort kører AGPX8. Kunne det tænkes at det havde noget med det at gøre at mit grafikkort bliver så varmt?
Hvis det er tilfældet skulle jeg måske investere i et nyt bundkort. Men hvilket?