14. juli 2003 - 15:45 Der er 21 kommentarer

PCI 2.1 upgradering?!

Hej.

Jeg har haft problemer med et trådløst netværkskort i en PCI-port og spurgte Belkin hvad jeg skulle gøre.

Det er hvad de sagde:

"I believe the reason why it is not recognising your card is that the older
systems did not have pci 2.1 compliance or would need a motherboard bios
upgrade before they work. So when you plug the card in it simply will not be
recognised as the pc is unable to communicate with the card.

What you could do to try to get the card to work is to find out if there is
a motherboard bios uprade for your board and if it will enable pci 2.1
compliance otherwise unfortunatelly the card will not work."

HVORDAN FINDER JEG SÅ UD A AT FINDE EN UPGRADERING TIL MIT BUNDKORT OG INSTALLERE DEN?

Venlig hilsen Esben.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
14. juli 2003 - 15:46 #1
hvilket bundkort har du da?
14. juli 2003 - 15:48 #2
Det ved jeg ikke. Hvordan finder jeg ud af det?
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 15:50 #3
Hent AIDA32 fra http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - den kan som regel pege dig direkte til en BIOS upgrade.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 15:50 #4
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32 - info om PC
Hvis du er heldig, får du link både til bundkort og BIOS update.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 15:51 #5
Jpvj>>*G*
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 16:01 #6
Installationsvejledning finder du samme sted som du henter din bios:

Generelt er der 2 måder
1) Et windowsprogram der er idiotsikkert at bruge. Findes til de fleste nyere MB
2) Boot på en DOS diskette UDEN himem.sys og emm386.exe og flash vha. det passende program, ex. awdflash.exe
14. juli 2003 - 17:25 #7
Jeg ved ikke så meget om computer, så du må lige forklare hvad MB - Motherboard måske?

Jeg har fået instaleret AIDA32 på den gamle maskine og der står information om mit bundkort: esbenmilan.dk/1.jpg og esbenmilan.dk/2.jpg

Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af hvor jeg skal hente ny bios og adressen til Lucky-Star virker heller ikke.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 17:43 #8
MB betyder ganske rigtigt Motherboard.
BIOS er det "program" som computeren udfører når den starter og delvist når programmerne kører. Parametrene til BIOS'en kan man indstille i CMOS setup (typisk ved at taste DEL når maskinen lige er startet).

LuckyStar ... uha... det bringer grimme minder op :-)

Hvad betyder "esbenmilan.dk/1.jpg og esbenmilan.dk/2.jpg"?

Anyway - det ser da ud til at luckystar har drejet nøjlen om. Du skal nok bede om hjælp til at finde en bios på et eller andet mirrorsite.

I Aida32 skal du gå ind under MB og opgive følgende her:
Motherboard ID
Motherboard Navn

MvhJP
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 17:50 #9
Luckystar, der er jeg også på jagt efter både en manual og en BIOS, så jeg håber i finder en.
14. juli 2003 - 17:50 #10
www.esbenmilan.dk/1.jpg og www.esbenmilan.dk/2.jpg er en internet adresser på to screenshots jeg to af bundkort- og biosinformation...
14. juli 2003 - 17:59 #11
Tror jeg har fundet en side på med bios'er fra Lucky-Star, men jeg er ikke sikker på hvilken? - jeg tror jeg skal have den femte på listen?

I kan se bund- og biosinformation på de to ovenstående links...

Side: http://www.zdnet.de/treiber/man_prod/luckystar_mainboard-bios-wc.html
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 18:26 #12
Umiddelbart vil jeg give dig ret det er nr 5.
14. juli 2003 - 18:31 #13
Men er nummer fem egentlig ikke bare præcis den samme bios, som jeg allerede har?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 18:34 #14
Nej, den er nyere, din er fra 5/6/99
Den anden er åbenbart fra 18/03/01
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 00:54 #15
Kan du fortælle lidt om fejlen du har ?
Kan den slet ikke se at der er noget i pci-slottet, kan den ikke installere driveren eller hvad er problemet egentligt ?

Jeg fandt en side på nettet, med nogle sammenligninger af socket 7 motherboards og ved et af dem stod der at den var pci2.1 compliant. Det motherboard havde en 133 mhz processor, og der var intet agp-slot i den. Dit motherboard er meget nyere, så jeg er helt sikker på at det er pci2.1 compliant, så det skulle ikke være problemet. Om bios opgraderingen løser problemet stiller jeg mig også tvivlende over, så lad os høre lidt om fejlen.
16. juli 2003 - 13:43 #16
Den kan slet ikke se at der er noget i PCI-pladsen - og jeg er totalt sikker på at det trådløse netværkskort virker for jeg har nemlig to af slagsen og jeg byttede om på det der sidder i maskinen jeg skriver fra nu og den gamle maskine!

Jeg er også sikker på at PCI-pladserne virker, for jeg har nemlig andre PCI-kort og de virker fint.

Alt virker fint undtagen når jeg sætter det trådløse 54g Desktop Netværkskort fra Belkin i - DEN KAN SLET IKKE SE AT DER SIDDER ET KORT I!

Så venter jeg lidt med at installere en ny bios - vil ikke risikere noget hvis det ikke er nødvendigt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 13:48 #17
Prøv et andet pci-slot. Hvis det er pladsen lige ved siden af AGP-slottet kan det være at de deler ressourcer og at det derfor er disablet. Sådan var det på nogle af de først motherboard's med agp.

Hvis ikke dette hjælper, så gå ind i bios og kør menupunktet "load setup defaults"

Hjælper heller ikke dette, så prøv at opdatere bios, som beskrevet i dit andet spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/376188
16. juli 2003 - 13:56 #18
Intet hjælper - prøver at opdatere bios...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 16:43 #19
Her er en side der forklarer hvordan du kan se om dit bundkort understøtter pci2.1. Følg anvisningen for windows 98.
http://www.iomega.com/support/documents/6029.html
16. juli 2003 - 17:18 #20
Okay det var godt jeg ER 2.1 compliant! - Men det forpulede Belkin kort virker alligevel ikke! Skiver til Belkin igen...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2003 - 18:17 #21
2 forslag tilbage, efter at have fintænkt *GG*

Sørg for i bios at plug'n'play Operating System står til off.
hjælper dette ikke, kan jeg kun komme i tanke om strøm. Dit motherboard supporterer både AT og ATX strømfosyninger, såvidt jeg husker, så prøv som en hurtig test at tage din strømforsyning ud og sætte den over i problem-pc'en.
Grunden til dette "drastiske" skridt er at der findes både 5v og 3.3v pci kort og jeg er ikke helt klar over om der er 3.3v hvis et motherboard får strøm fra en AT strømforsyning. Den anden ting er at den strømforsyning, der sidder i, simpelthen ikke leverer strøm nok til pci-bussen (usandsynligt, men et forsøg værd)
Begge ting vil blive testet ved at afprøve din strømforsyning i deres pc.
Ellers må jeg indrømme at jeg er blank.