Avatar billede _slayer_ Nybegynder
09. december 2000 - 23:47 Der er 53 kommentarer og
1 løsning

Computer Pis !!!

Hej allesammen.
Jeg er en af dem der er ved at blive rigtigt godt træt af min computer.
Den gør følgende :
Hver gang jeg spiller hvilket somhelst spil, i hvilken somhelst grafik type. Fryser spillet inden får få minutter.

Jeg har fårstøg flg:

1: Sat 4 forskellige graffikort i uden held, og de 4 grafikkort var ; Creative Savage 4 AGP 32 MB, Maxi Gamer Phoenix PCI 16 MB, GeForce  256 Anhilator PRO AGP 32 MB, Voodoo 3 AGP 16 MB.

2: Har prøvet ALLE drivere, med ALLE graffikort uden held.

3: Har opgraderet BIOS uden held.

HVAD SATAN SKAL JEG GØRE !?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
09. december 2000 - 23:49 #1
Hvad sidder der i resten af computeren? :)
Avatar billede klas Juniormester
09. december 2000 - 23:50 #2
Det kunne vel ikke være et varme problem med din processor ?
Avatar billede douglas Nybegynder
09. december 2000 - 23:50 #3
Det kan lige så godt være dit bundkort frem for dit grafikkort... Og jeg gætter på at du ikke har prøvet at skifte det :)

Hvor gammel er computeren?
Avatar billede dreadworg Nybegynder
09. december 2000 - 23:53 #4
Vi skal bruge meget mere info om din maskine.
Type CPU, antal RAM, bundkortets producent, BIOS version på moboet (måske). Hvilken skærm her du også (kan være vigtigt)
Er det i Direct3D, OpenGL eller begge API\'er den fryser?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
09. december 2000 - 23:54 #5
Og så mangler vi lige operativsystemet?
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
09. december 2000 - 23:58 #6
Jeg kører i Win 98.
Min computer er en AMD-k6 350 Mhz 96 MB RAM.
Den fryser både i Drect 3D og I OpenGL.

Hvis der er mere jeg skal svare på, så skriv endelig.
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
09. december 2000 - 23:59 #7
Min skærm er bare en 14\", mit bundkort er fra Gigabyte, jeg ved ikke hvad min BIOS version er.
Avatar billede dreadworg Nybegynder
10. december 2000 - 00:02 #8
Er det en Targa skærm?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:02 #9
BIOS udgave kan ses idet du starter/booter computeren.. med hensyn til dit bundkort kan det næsten kun være et GigaByte GA-5AA med Aladdin V chipset.
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:06 #10
Jeg ved ikke hvadfor en skærm det er, der står faktisk ikke noget på den.
Og xtom, JA, det er det bundkort jeg har.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:08 #11
Hrm.. GigaByte har i alt haft tre sokkel 7 bundkort i produktion : GA-5AA, GA-5AMMC og GA-5AX.. så kunne du ikke lige kaste et blik på dit bundkort og sige hvilket det er? :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:08 #12
Okay.. dit indlæg kom mens jeg tjekkede/skrev :)
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 00:09 #13
Man må da sige, at du har gjort et grundigt stykke arbejde, som 90-99% sikkert elimenerer både grafikkort, og grafikkortsdriver, som fejlkilde....Så er der følgende muligheder tilbage:
Mht. Hardware fejl.(da du kan starte spillet og køre mere end nogle sekunder, så er software-fejl rimeligt usandsynligt.
1. Din Processor bliver for varm...har Klas \"taget\"...odds 25%
2. Dine RAM har en periodisk fejl. 0dds 40%
3. Defekt bundkort...har Douglas \"taget\"..odds 10%
4. For lille/ustabil strømforsyning.. odds 5%

Hvis vi foreløbig ser bort fra bundkort og strøm, som de mindre sandsynlige, så er der disse metoder, som du kan forsøge:

RAM: Hvis du har flere stænger, så prøv at fjerne en af dem (skiftevis) og se om det hjælper.
Har du kun én stang RAM, så må du ud og låne.

CPU: Kontroller at CPU blæseren faktisk kører...Rens blæser og køleplade hvis det er støvet(er næsten altid lukket helt elelr delvist med støv.
Se om det hjælper.

Hjalp det ikke...prøv at låne en anden  CPU og sætte i - i stedet...eller (knap så godt) få din egen CPU testet i en anden maskine.

Hvis din PC er eller har været clocket, så kan det også være årsagen....en grundregel ved fejlsøgning er altid først at \"fjerne\" evt. oveclocing, for at udelukke det som fejlkilde...giver jo i mange tilfælde \"ustabile\" systemer.

Alternative metoder til at forsøge indkredsning af fejlkilden:
Sænk clockfrekvens på CPU og grafikkort, for at se om fejlen forsvinder....

mvh :-)
Teknik

Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:11 #14
Nyeste BIOS (kun lige for referencens skyld)

GigaByte GA-5AA BIOS \"F6\", dateret 20/9/2000
http://www.giga-byte.com/support/temp/5aa_i_f6.zip
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:15 #15
Xtom, mit bundkort er et GA-5AX.
Min BIOS version er : v4.41PG

Tak for alle dine tips Teknik, jeg vil prøve dem, og det KAN jo være min cpu køler der er støvetm jeg har faktisk aldrig renset den. Og den er også svær at komme ind til.

MEN MEN !
Tro ikke jeg har lukket sagen, jeg vil stadig gerne have nogle inlæg !
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:19 #16
GigaByte GA-5AX BIOS \"F3\", dateret 15/12/1999
http://www.giga-byte.com/support/temp/5ax_f3.zip
(fixer bl.a. noget med \"CPU Write Allocation\")
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:22 #17
Den URL du gav mig, virker altså ikke :(
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:27 #18
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:27 #19
Hrm.. det er den der fremgår fra deres hjemmeside :/
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:29 #20
Hva\' skal jeg så gøre ?
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:30 #21
Har lige checket din info xtom\', det er ellers noget af en computer du har dig der :)
Jeg får snart den samme som din, bare med 1000 Mhz og 128 MB RAM
Avatar billede kimbo Nybegynder
10. december 2000 - 00:35 #22
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:39 #23
Den virker, kan du ikke lige sige mig hvad jeg skal gøre, så jeg ikke gør noget forkert ?
Avatar billede k_la Nybegynder
10. december 2000 - 00:43 #24
Det kan meget vel være din CPU - jeg har selv set problemet med en AMD K6 350 Mhz -  Jeg havde faktisk 2 ens maskiner - den ene med en AMD K6 300 mhz og en med 350 Mhz.
Du kan nogen gange få den til at køre mere stabilt ved at gå ned i Clock hastighed, hvis du ad ikke vælger at skifte den
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:45 #25
Jeg har ikke cloket den, men kan jeg \"undercloke\" den, jeg ved ikke rigtigt om det skulle hjælpe :)
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 00:45 #26
Er blot en kopi af Xtom`s link, for at se om ikke det vil virke nu....er jo lidt bøvet at skulle tage den næst nyeste...
http://www.giga-byte.com/support/temp/5aa_i_f6.zip
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 00:46 #27
Jeps her dur det...men hvad forskellen er ...beats me...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:46 #28
Ahem.. det er to forskellige kort, teknik :)
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:46 #29
Jeg har foresten også DirectX 8.0
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:47 #30
Xtom, hvad skal jeg gøre med de to filer jeg pakkede ud ?
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 00:48 #31
myyystisk...nu dur Xtom`\'s også....gjorde det ikke for to minutter siden...?-)
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:49 #32
nej nej, det var den her link :
http://www.giga-byte.com/support/temp/5ax_f3.zip
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 00:52 #33
>>Xtom`  Ok nu faldt 10-kronen...var fikseret på 5AA...men kan nu godt se at det er 5AX der er relevant...sorry ;-)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:53 #34
teknik, hehe :)~
slayer, tjek http://www.ping.be/bios/HTML1/faq.html#q6 :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 00:54 #35
Nåh, det ville den ikke.. scroll lidt ned og vælg pkt. 6
Avatar billede k_la Nybegynder
10. december 2000 - 00:54 #36
Det har hjulpet på min - den kører i dag 288 Mhz meget stabilt
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 00:55 #37
>>Slayer OK...jeg fik rigtig kludret i det...Men Kimbo\'s link virker, og giver dig den rigtige fil blot fra serveren i Taiwan i stedet for den fra USA, så det burde jo være ok.
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 00:56 #38
Ok, jeg vil gerne vide om min computer er clocket, jeg ved nemlig ikke helt om den er...
Hvad skal jeg gøre ?

Xtom\' tak, jeg prøver lige at opgradere BIOS
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 00:59 #39
For at checke om den er clocket: tag blæseren af, og se hvad CPU er mærket med
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 01:06 #40
Jamen.... jeg er 14 år, har aldrig skiftet en CPU. Er blevet fortalt at hvis man rører en CPU med bare det mindste statisk-electrisitet brænder den sammen. Og, så sidder min CPU helt inde under min blæser...
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 01:09 #41
Er der ikke en af jer der har ICQ ?
Xtom\' , teknik ?
Avatar billede k_la Nybegynder
10. december 2000 - 01:14 #42
Det kan selvfølgelig ske af statisk elektricitet ødelægger en CPU, men du skal slukke PC\'en tage netstik ud og altid huske at røre chassis før du rører noget andet (Du kan evt købe et armbånd næste gang du går i Computer butikken)

Køler/blæser demonteres ved at trykke på bøjlen der holder kølepladen på plads
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 01:17 #43
okey, men, skal jeg opgradere BIOS, eller checke om min computer er clocket ?
Avatar billede k_la Nybegynder
10. december 2000 - 01:21 #44
Du skal selv vælge hvordan du vil løse problemet - det er jo forslag som går i retning af hw-fejl og sw opdatering.
hvis en opdatering af bios software og grafik ikke hjælper (og du har jo prøvet flere kort), børe du prøve at fokusere på din hardware
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 01:23 #45
prøver lige at opgradere bios
ses om lidt
Avatar billede k_la Nybegynder
10. december 2000 - 01:27 #46
OK - men du skal være meget opmærksom på at bios opdateringen også passer til din version af bundkort.

Mht CPU\'en så har der altså for ca 2 år siden været en serie AMD K6 - 350 mhz CPUer på markedet i Danmark med fejl, der bla viser sig ved frysning af skærm, uforklarlige stop, og genstart af PC\'en.
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 01:34 #47
Shit, jeg fik min computer for 2 år siden !!!
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 01:40 #48
ICQ 18051098
men det er vist over min sengetid...så det bliver ikke i aften men du kan jo sende en \"request\"
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 01:49 #49
Gutter, jeg tror altså den der BIOS opgradering hjalp, jeg er ikke helt sikker endu.
Jeg vil give jer besked i morgen.
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
10. december 2000 - 12:08 #50
ja. Det ser ud som om det virker, jeg har lige spillet NFS Porshe 2000...
Jeg spillede 1 HELT race, og så en HEL replay...
Det har jeg aldrig kunne før...
Avatar billede dreadworg Nybegynder
10. december 2000 - 12:43 #51
Det er sq da fedt!:)
Så er det bare at teste det lidt mere, og så give eksperterne nogle point:)
Prøv også nogle OpenGL spil så du er sikker...
Avatar billede burningice Nybegynder
11. december 2000 - 20:29 #52
der er noget her jeg ikke heeelt kan få til at hænge sammen. _slayer_ skriver at han opgraderet BIOS uden held... Men hvorfor er det liige han ikke ved hvordan man skal gøre når han står midt i det??

hmm... weird...
Avatar billede _slayer_ Nybegynder
11. december 2000 - 20:51 #53
Ok ok, inrømmet... jeg skrev fokert...
Jeg mente at min BIOS på GRAFFIKORTET var opgraderet...
sorry :)
Avatar billede burningice Nybegynder
13. december 2000 - 19:53 #54
kay... bare mig der var lidt mistænkelig... ;)