Avatar billede kongedam Nybegynder
14. juli 2003 - 10:39 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Indesign (Tekst spalter, følger venstre højre side)

Hejsa

Jeg har et lidt indviklet spørgsmål...

Jeg er ved at lave et Katalog på 300 sider i Indesign.
Alle kapitler er lavet i sit eget dodument.

Kapitlerne er lavet så siderne er modstående, dvs. at indbindings margen er 2cm og ydre margen er 1 cm.

Der er så på hver side lavet en stor tekst box inden for margenen som indeholder en tabel.

Problemet opstår når man vil samle bogen....
Det er jo ikke sikkert at kapitel 2 starter på en ulige side, måske starte den på en lige side, også passer tekstboksne ikke mere med margenen.

Er der en løsning på dette problem?

Mvh
Michael
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 10:54 #1
Du bliver nød til at samkopiere alle dokumenterne til et dokument, eller anvende et udskydningprogram som f.eks. Prep.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 11:07 #2
Hos nogle trykkere skal siderne ligge fortløbende, for at udskydningsprogrammet kan løse opgaven.
Derfor bliver du sikkert nød til at lave en samkopiering af dine InDesign filer.

/per
Avatar billede kongedam Nybegynder
14. juli 2003 - 12:06 #3
Hehe, jeg er total lost :)
Kan du ikke lige skære det ud i pap.

mener du at jeg ikke kan sammen sætte dem som en bog?

Hvis jeg laver dokumenetet i et langt dodument så bliver det umuligt at holde styr på alle varene. Detsuden vil jeg få samme problem, hvis jeg er nødsagiet til at indsætte en ekstra side midt i dokumentet, eks en indholds fortegenlse.

Hvad er et udskydnings program (Prep.)
Er der en hjemmeside hvor jeg kan læse om det?

Mvh
Michael
Avatar billede spe Nybegynder
14. juli 2003 - 12:08 #4
Du kan sagtens UDEN at skulle samkopiere!!
Hvis du har lidt tålmodighed skriver jeg lige en vejledning. Tager et kvarters tid.
Avatar billede spe Nybegynder
14. juli 2003 - 12:14 #5
Følgende kan du bruge hvis du ikke har været ved at lave sektionsinddeling af dine dokumenter men blot har fortløbende sidenummerering (også selv om du ikke har sidetal på dine sider gælder dette):

I hvert dokument skal du sørge for at du i Layout-menuen har valgt Layout Adjustments. (I den danske udgave layout-menuen vist nok Sider)
Du får en dialogboks frem hvor du kan sætte flueben ved tillad layout justering.

Hvis du ikke allerede har lavet en bog så vælger du File-->New-->Book og placerer dine dokumenter i den rette rækkefølge. Husk at bibeholde automatisk nummerering.
Hvis en side skifter plads bruger InDesign Layout justeringen til at flytte dine tekst bokse i forhold til margin. (Hvis dine bokse ligger tæt op ad margenhjælpestregerne) Hvor tæt de skal lige er det du i layout justerings dialogboksen indstiller i Snap zone.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 12:27 #6
spe> Det er også en samkopiering i InDesign.

/per
Avatar billede spe Nybegynder
14. juli 2003 - 12:30 #7
Nå, er det det!? På hvilken måde?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 12:41 #8
Ellers er det ikke nødvendigt at placere dine dokumenter i InDesign.

Læs>> og placerer dine dokumenter i den rette rækkefølge...

/per
Avatar billede spe Nybegynder
14. juli 2003 - 12:46 #9
Ja i bogfunktionen men den samkopierer ikke dokumenterne. Tværtimod er den netop beregnet på at styre flere selvstændige dokumenter i f.eks.en samlet udprint. Alle dokumenter forbliver selvstændige dokumenter.
Avatar billede kongedam Nybegynder
14. juli 2003 - 13:36 #10
@spe

Jeg har nu prøvet at følge din guide.
Men detsværer kan jeg ikke få det til at virke :(

Automatisk side nummerering er slået til i alle dokumenter.
(de starter alle med side 1)
Layout justring er slået til med default options

Når jeg samler en bog og eks. dokument 2 kommer til at starte på en lige side, så står tekst boksen som indeholder tabellerne forkert.
Tekst boksen står som den skulle gøre hvis den var på en uligeside.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 13:44 #11
spe>Den samkopiere dokumenterne på logisk niveau, men ikke på et fysisk niveau.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. juli 2003 - 13:49 #12
Anvender du InDesign version 2.02?

/per
Avatar billede spe Nybegynder
14. juli 2003 - 14:02 #13
hoejrup> OK så får du lidt ret :-))

kongedam>> Kan jeg låne dine to første dokumenter og lige se på dem og komme med et bud? sup@tdcadsl.dk
Avatar billede kongedam Nybegynder
14. juli 2003 - 14:15 #14
@ hoejrup
Yep jeg bruger Indesign 2.02

@spe
You got mail

Jeg har også lige lavet et link til en *.zip fil med dokumenterne, hvis hoejrup har lyst til at kigge på det.

I read me filen kan i se hvilken rækkefølge jeg gerne vil have dem i.
http://www.kongedam.dk:3899/Test.zip
Avatar billede spe Nybegynder
14. juli 2003 - 14:38 #15
Kigger på dine dokumenter og går lige i tænkeboks. Vender tilbage senere.
Avatar billede spe Nybegynder
14. juli 2003 - 22:19 #16
Jeg kan også kun få det til at virke delvist.
Den eneste løsning jeg kan få til at virke helt er at ændre lokalt på hvert opslag hvilke jo ikke er særlig hensigtmæssig.

I teorien burde det du med bogfunktionen men en ting er teori og noget andet realiteterne.
Er i gang med at smale materiale til en artikel om alle InDesign mangler og uhensigtmæssige ting. Så dette kommer med på listen.
Avatar billede kongedam Nybegynder
15. juli 2003 - 09:15 #17
Det var da lidt træls

Nå, jeg må jo så bare tilrette alle siderne manuelt når jeg samler dokumetet i en bog.

@spe
Foresten så har jeg lige en "BUG" mere til din artikel.
Genvejstasterne til zoom out virker ikke, de zoomer hele tiden ind
Zoom out = AltGr+Space+Venstre musse tast (Dur ikke)
Zoom In  = Ctrl+Space+Venstre musse tast (OK)

I skal have tak for hjælpen, hvad gør jeg lige med pointne.
Skal jeg bare acceptere svaret fra /spe
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2003 - 09:58 #18
Jeg har ikke modtaget mail fra eksperten pga. fejl.

Her er der et svar, hvis du kunne bruge mine oplysninger.

/per