Avatar billede phillips82 Nybegynder
14. juli 2003 - 02:17 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Flere RAM? Hvad får jeg ud af en opgradering?

Hej.
Jeg har en Apple iBook 800 Mhz med 128 RAM.

Jeg overvejer at opgradere hukommelsen til det dobbelt, men jeg ved ikke helt, hvad jeg vil få ud af det?

Jeg bruger mest computeren til lette opgaver.  (internet, mail, musik, tekstbehandling)

Vil programmerne åbne hurtigere?
Vil jeg kunne køre flere programmer på samme tid, uden af det begynder at belaste systemet?
Avatar billede slots_norton Nybegynder
14. juli 2003 - 02:42 #1
Svaret er JA til begge spørgsmål.
Den bedste opgradering man kan foretage sig, er at købe flere ram.
Avatar billede human Nybegynder
14. juli 2003 - 02:43 #2
Ja til begge spg's.
Avatar billede human Nybegynder
14. juli 2003 - 02:43 #3
Øhmm.. slots_norton, det kommer jo an på hvad man skal bruge computeren til.
Avatar billede slots_norton Nybegynder
14. juli 2003 - 04:17 #4
Nope
Avatar billede random_act Nybegynder
14. juli 2003 - 05:12 #5
Vil give slots_norton lidt ret. ALT bliver bedre med flere ram!!
dog med måde.... ikke meget ved at opgradere fra 1TB til 1TB&128MB hvis det tungeste den trækker er notepad...
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
14. juli 2003 - 05:58 #6
Når computeren anvender forskellige filer og programmer lagres det i første omgang på RAM'ene. Nogle programmer kræver forståeligt nok flere ram end andre. Topscorerne er Billed og videoredigeringsprogrammer hvor jeg tør påstå at spil kræver 3d-kort og CPU-power til de "hårde" beregninger. Hvis du derfor arbejder med store filer eller programmer der kræver meget RAM vil det være klogt at investere i en ekstra blok. Jeg ved ikke så meget om MAC styresystemet. Men hvis du fx har windows 98 øges hastigheden med et eller andet sygt % tal hvis man går fra 64 til 128 ram (tror det er 40-50%). Hvis du har for få ram i forhold til de programmer du bruger hakker computeren mere fordi det tærer på harddisken.

Hilsen Togsverd
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
14. juli 2003 - 06:00 #7
Programmer og processer vil køre hurtigere med flere ram... spørgsmålet er hvor meget. Hvis jeg var dig ville jeg også opgradere til 256 ram.
Avatar billede slots_norton Nybegynder
16. juli 2003 - 23:27 #8
Ram er blevet så billige her for tiden ... Syns det ville være bedre at invistere i et 512 modul. Kan jo altid pille det ud og bruge på en anden pc eller noget.

Human -> Selfølgelig kommer det an på hvad man bruger sin pc til. Men med flere ram vil du kunne se en tydelig forskel på alt hvad din pc køre.
Det nytter ikke noget at invistere i et nyt grafikkort, hvis computeren ikke har nok ram til at vise det forskellige grafik fra spil, cad, 3d osv.
Selvfølgelig vil det gå hurtigere (FPS mæssigt), men computeren skal alligevel bruge mere pagefile på harddisken, hvilket vil resultere at man næsten sidder og tænker over om man nu har spildt sine penge.
Mere ram = Hurtigere system, uanset hvad du laver.
Derfor mener jeg at ram er den bedste opgradering man kan invistere i.

Men selvfølgelig ikke hvis man har en gammen 300mhz, så er det vist tid til en ny cpu.
Det er helheden jeg taler om.