Avatar billede vendelboen Nybegynder
13. juli 2003 - 21:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Skift drevbogstav

Jeg har bygget en ny computer hvor der på bundkortet var kortlæsere med på det har bevirket at mit normale C drev nu har fået I som drev. Det har ikke betydet noget ind til nu, men min homebank forlanger nøglekoden liggende på C drevet derfor er jeg nød til at ændre I drevet til C og det nuværende C drev til eksempelvis J. Det gik fint med C til J men mit harddisk drev (I) kan jeg ikke ændre, hvordan gør jeg det.
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juli 2003 - 21:20 #1
Mon Partition Magic kan klare den? ->
http://www.partitionmagic.com

Det er et progtram der normalt koster penge, men hvis det kun er til dette ene formål kan du måske klare det med deres 30 dags prøve.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2003 - 21:21 #2
Er I drevet det drev som XP er installeret på? Hvis ja, så er den eneste løsning som vil virke at reinstallere. Surt, men desværre sandt.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. juli 2003 - 21:34 #3
Det lyder underligt, kan du ikke pege på stien til den fil den vil se?
Mit homebank ligger på en CDR, som skal være i for det virker.
Avatar billede vendelboen Nybegynder
13. juli 2003 - 22:01 #4
Jeg har lige hentet partitionmagic det ser spændende ud, men hvis jeg prøver at ændre drevbogstavet fra I til C kommer der en advarsel med at da jeg har styresystemet på I drevet vil jeg ved ændring ikke kunne boot. Har du erfaring med det ahv ?
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juli 2003 - 22:03 #5
Overhovedet ikke ;o) Jeg er normalt ikke i denne kategori, jeg var kun lige på besøg ;o) Har bare en gang selv rodet med PM, og der kunne jeg hukse noget med man kunne ændre på drev bogstaverne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2003 - 22:27 #6
Husk lige på at du ikke kan ændre på drevbogstavet uden videre, da der ligge tonsvis af referencer i din reg-base der henviser til C:

Men prøv du bare Partition Magic - bagefter kommer du til at bruge mit svar alligevel :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
14. juli 2003 - 00:07 #7
Du behøves ikke at bruge selve Partition Magic, men kan nøjes med DriveMapper, som gerne skulle følge med. Jeg har ikke selv erfaring men lige præcist at ændre drevbogstav på bootpartitionen, men ved de andre jeg har gjort det ved, tjekker DriveMapper for referencer.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juli 2003 - 07:40 #8
Hvis den virkelig vil have at nøglekoden skal ligge på c:, betyder det blot at der skal være et fast c:\drev. Ikke at du SKAL ændre styresystems-partitionen til c:. Som jeg læser dit spørgsmål er c: drevbogstavet nu ledigt, og du burde kunne oprette en ny partition, hvis du har en lille smule overskydende plads på harddisken og give den nye partition c: drev-bogstavet.

Har du ikke overskydende plads, så kan du resize din styresystems-partition med partition magic, så du får 1 gb overskydende plads og herefter lave din partition.

Den helt alternative løsning er at dele en folder på dit i: drev, og herefter mappe det med en net use kommando. F.eks:
net use c: \\computernavn\c-drev /PERSISTENT:YES
Avatar billede Slettet bruger
14. juli 2003 - 10:18 #9
Man kan ikke ændre drevbogstav, på det drev styresystemet ligger på.
Man kunne tage en fuld backup, med Ghost, og så ligge det ind på C drevet.
Avatar billede vendelboen Nybegynder
14. juli 2003 - 10:53 #10
Ja så let kan det jo gøres hvis man lige tænker sig om Tonny, at lave en ekstra partition og give den drev C:
Tak for det.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. juli 2003 - 10:54 #11
Takker for point :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 11:19 #12
God løsning tonnybrandt, men jeg undrer mig stadig over at du ikke bare kan pege på hvor den fil ligger til dit homebanking?*S*
Avatar billede vendelboen Nybegynder
14. juli 2003 - 12:13 #13
Spar Nords Homebank vil se efter nøglen i roden på C drevet, da C: drevet var et smart Media drev og altså ikke et stationært drev, så skulle jeg have ett SM kort i hver gang jeg vil ind på homebank, det var ikke en løsning jeg brød mig særlig meget om. Kan også i bagklogskabens klare lys se at jeg skulle have ændret drev fra starten, der er mange programmer der har forelsket sig i C drevet, og derfor vil jeg i fremtiden få arbejde med at tvinge den ned på I drevet. Derfor er Tonnys løsning den bedste med mindre jeg havde lyst til at formatere hele maskinen om igen. Og med de opdateringer jeg allerede havde hentet ned til den så venter jeg lige ½ års tid inden det er sjovt.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 13:12 #14
OK, tak for info.*S*
Så forstår jeg det bedre.