Avatar billede bigby Nybegynder
12. juli 2003 - 01:53 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke koble på det trådløse net

Jeg har købt et Netgear WG511 pc-card og WG602 AP, og det fungerer fint sammen med mit kabel-netværk. Internet-adgangen går via en TDC-router (NAT), der er sat i en switch - sammen med alt det andet.

Nu har jeg fået en Dell bærbar med indbygget trådløst netkort (centrino) - og jeg kan ikke få den til at finde hverken de andre pc'er eller internet-forbindelsen. Selve AP'en finder den - den melder endda om perfekt forbindelse. Den står også og små-sender nogle data, men den modtager aldrig noget.

Jeg har gået alle indstillinger igennem, og alt ser ud til at matche (inkl. wep). Når jeg højreklikker på forbindelsesikonet i systembakken og vælger "reparer" svarer den: at reparationen fejlede, fordi den ikke kan forny ip-adressen. Windows ER sat op til at hente ip-adressen - for den skulle da vist blive uddelt af min NAT-router?

Så et sted, at man skulle bruge mere end een IP-adresse. Men det trådløse netværk virker jo fint med min første bærbare (med Netgear-kortet). Hvorfor dur det så ikke med Dell-maskinen (Jeg har også prøvet, når den ande bærbare var slukket).

Løsningsforslag efterlyses - helst skåret ud i pap, da jeg - som det fremgår - ikke er nogen wifi-haj.
Avatar billede kenp Novice
12. juli 2003 - 09:52 #1
Det jeg kunne forstille mig er og her komme alle selv om du måske har kigget det igennem 1 gange

WEP-kryptering
Samme kanal
Samme SSID
samme arbejdsgruppe
har du sagt til din firewall at det er den vej den skal arbejde så den ved at den skal tillade traffik

du har også sat den til samme hastighed, hvis du kan det så prøv det.
Avatar billede bigby Nybegynder
12. juli 2003 - 10:29 #2
Den "opdager" først forbindelsen, når jeg dobbeltklikker på Netværksforbindelser i kontrolpanelet. Med irriterende ventetid til følge.

Men når jeg derefter dobbeltklikker på den trådløse forbindelse (Intel PRO/Wireless LAN 2100 3A Mini PCI Adapter), og vælger properties og fanebladet Wireless Networks og klikker Configure.... så kan jeg indstille følgende:

SSID-navnet - det er korrekt
WEP til eller fra - det er slået til (som på ap'en)
Shared mode - det er slået fra
network key - har indtastet nøgle fra AP'en
key index - fra 1 til 4 - har prøvet alle muligheder, står nu på 1
key is provided automatically - har prøvet begge muligheder, nu fra

under fanebladet authentication er der ikke flueben i Enable IEEE802.1x authentication

Arbejdsgruppen er oprette med korrekt navn osv. (brugte guiden, der plejer at virke uden problemer)

Måske skulle jeg prøve at slå WEP helt fra. Men det er ret bøvlet, da jeg skal flytte kabler og ændre de andre pc'ers netopsætning - for overhovedet at komme i kontakt med AP'ens konfigurerings-menu. Og så vil jeg jo gerne køre med WEP.
Avatar billede kenp Novice
12. juli 2003 - 10:36 #3
hov jeg så lige fejlen i din opsætning da du skrev dette
"Shared mode - det er slået fra"

Den skal være sat til shared mode, da det er den som bestemmer hvordan wep-krypteringen virker! hvis du ikke sætter den til sharedmode, så kan du ikke få lov til at bruge den wep-kryptering du selv har tastet ind!
Avatar billede bigby Nybegynder
12. juli 2003 - 12:15 #4
Når jeg markerer shared mode på Dell-maskinen, tilbyder netværket sig oftere - den siger den har fundet en trådløs forbindelse - men når jeg så klikker connect, sker der fortsat intet.

Den anden bærbare, der faktisk virker på wifi-nettet (med netgear kortet), har ingen indstilling for shared mode. Det har AP-menuen til gengæld, og her er shared key slået fra (default)! Den står i stedet på "Open system". Så skal jeg vel ikke slå det til på Dell'en?

Wep-koden er skabt fra AP-menuen med en "parapharse" - et nøgleord der udløste 4 nøgler. Ved at taste en af disse ind i de to bærbare fik jeg forbindelse til AP'en, og den bærbare med Netgear-kortet finder også netværket. Men Dell-notebooken nægter altså fortsat at koble sig på selve netværket - selv om den finder AP'en.

Måske noget med mine netværks-indstillinger?  Sammenligningen er lidt besværlig, fordi Dell'en kører Windows XP Pro, mens den gamle notebook (med netgear-kortet) kører Win98.

Men Dell-pc'en har følgende net-elementer installeret:

Client for Microsoft networks
File and printer sharing for ms networks
Internet Protocol (tcpip)

Følgende punkter har jeg slået fra i håb om at fjerne fejlkilder:
Adapter-skifterdriver
QoS packet scheduler
nwlink NetBIOS
nwlink ipx/spx/netbios compatible transport prot.
WLAN transport

TCP/IP-properties står på: Obtain an IP address automatically og Obtain DNS server address automatically.

Som det nok fremgår, savner jeg en dybere forståelse for, hvad en del af disse ting betyder, og det gør jo ikke sagen nemmere. Er DHCP fx det samme som NAT - altså at routeren tildeler IP-adresser? I AP-menuen er "DHCP client" slået til.

Sig til, hvis du har brug for flere oplysninger - fra opsætningen af Dell-maskinen, den anden bærbare (der virker) - eller AP'en.
Avatar billede bigby Nybegynder
12. juli 2003 - 14:03 #5
Det virker uden wep!

Når jeg kobler WEP fra i AP'en, og selvfølgelig på de to bærbare, virker det perfekt. Der må være et eller andet med de nøgler, jeg ikke har fattet. Jeg forstod det sådan, at man taster en phrase ind på AP'en, så genererer den fire nøgler - så taster man nøgle 1 ind på pc1, nøgle2 ind på pc2 osv - for at få dem til at virke på det krypterede netværk. Det duede bare ikke.

Kan man skrive deres MAC-adresser i stedet for WEP - det lyder i grunden mere sikkert, at man kun tillader adgang for specifikke computere.

Den der formår at skære disse ting ud i pap for mig - og anbefale et nogenlunde sikkert wifi-setup, som VIRKER, får de 200 pts.
Avatar billede kenp Novice
12. juli 2003 - 19:34 #6
bigby -> undskyld vente tiden skulle lige holde barnedåb!

Nej du skal ikke taste nøgle 1 ind på den ene og nøgle 2 ind på den anden! da det ikke vil virke så vil det som du har fundet ud af så vil kun den computer som bruger nøgle 1 komme på nettet! du skal bruge samme nøgle!
Avatar billede kenp Novice
12. juli 2003 - 19:39 #7
usp fik trykket send!

Nej Nat og DHCP er ikke det samme, nat står for Network Adresse Translation. DHCP er vist noget med Dynamich Host C... (som jeg ikke aner) protokol (vist nok)

DHCP er når man tildeler/tildeles en IP automatisk.

Nat bruges når man skal åbne en port for at et bestemt program skal kunne komme igennem ind til den enkelte computer, hvis man f.eks. har en webserver eller lign.

hvis du skal bruge mac-filtrering, så skal dit AP understøtte at du filtrer på mac-adresser, så kan du godt, men en kombination af WEP og Mac er beder end hvis du kun bruger den ene ting.
Avatar billede bigby Nybegynder
12. juli 2003 - 21:27 #8
> du skal ikke taste nøgle 1 ind på den ene og nøgle 2 ind på den anden! ... du skal bruge samme nøgle!

Gælder det også, når man IKKE har aktiveret "shared key" = delt nøgle?
Avatar billede kenp Novice
12. juli 2003 - 21:55 #9
hvis du sætter 128 bit kryptering på lige gyldigt hvad du gør så skal de bruge samme nøgle hvis du bruger sharedkey (det betyder at du selv har tastet koden ind manuelt og du også taster den ind på dine computere) og ikke som man kunne tro at den kommer automatisk.

Hvis den ikke står på sharedkey så er det automatisk men de skal stadigvæk bruge samme nøgle (eks nøgle 1)
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 15:31 #10
Nu har jeg fået forbindelsen til at virke med WEP (shared key) - men der er stadig rod i net-opsætningen. Pt. er det kun internet-forbindelsen, der virker. Forbindelsen mellem de to pc'er (fildeling) dur ikke. Ved at rode med indstillingerne har jeg fået fildelingen til at virke - men så virkede internet-forbindelsen ikke. Jeg har endnu ikke fået begge dele til at virke på samme tid.

Lidt info om min netopsætning, som er ens på begge pc'er (Dell-maskinen og skrivebords-pc'en):

Flueben ud for: Klientprog. til MSnetværk, Fil og udskriftsdeling, QoS, Internetprotokol (TCP/IP).

TCP/IP-indstillinger: Hent automatisk en ip-adresse, hent automatisk en dns-serveradresse. Avanceret: DHCP aktiveret, DNS: tilføj primære og forbind.spe. dns-suffikser, tilføj overordn. suffikser, registrer denne forbindelses adresser i dns. WINS: Aktiver LMHOSTS-opslag, Deaktiver NetBios over tcp/ip. Ingen TCP/IP-filtrering.

Jeg synes jeg har prøvet at ændre det meste, men jeg kan jo have overset en kombination... Tak for hjælpen, jeg skal nok give dig pointene, når (ikke hvis!), det til sidst kommer til at virke.
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 15:32 #11
Glemte lige at nævne, at jeg har kørt netværksguiden på begge pc'er - de har naturligvis fået samme arbejdsgruppenavn etc.
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 15:35 #12
hvis jeg ikke tager meget fejl, så har du aktiveret mac-filtrering ikke!

Der skal du huske at gøre således at din trådløse klient godt må køre på netværket også.
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 15:41 #13
og inde i din mac-filtrering der skal du sætte den til Allow ud for din mac-adresse på din bærbar.
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 15:43 #14
Det står på side 13 i din manual ;)
ftp://downloads.netgear.com/files/wg602_users_guide.pdf
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 15:46 #15
Nej, jeg har ikke aktiveret mac-filtrering.

I øvrigt virker internet-forbindelsen også fra begge pc'er, når jeg fjerner fluebenet fra Aktiver LMhosts-opslag (avancerede tcpip-indstillinger). Men fildelingen virker stadig ikke. Computerne kan ikke engang se sig selv, når man åbner arbejdsgruppen.
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 15:52 #16
hvilken en af guiderne har du kørt! man har jo flere muligheder i den guide!

du har gjort således at de har forbindelse direkte til nettet og sagt at andre har tilslutning igennem denne forbindelse til dig! for ellers kan det være der problemet er!
Avatar billede omit Nybegynder
13. juli 2003 - 16:03 #17
Den går ikke uden netbios, den skal slås til for at maskinerne kan se hinanden.
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 16:13 #18
Jeg har tidligere haft det til at virke, uden at netbios er slået til. De kører tcpip over lokalnettet.

Nu har jeg slået netbios til (der er to punkter der hedder noget med netbios - har prøvet dem begge), og pc'erne finder stadig hverken hinanden eller sig selv i arbejdsgruppen.

Guiden, jeg har kørt, er "Guiden netværksinstallation". Den har jeg kørt mange gange - og den eneste måde jeg kan få det til at virke på er at vælge andet punkt: "Computeren har forbindelse til internettet gennem en anden computer på netværket eller gennem en lokal gateway". Jeg formoder, at NAT-routeren er den lokale gateway, der henvises til.
Avatar billede omit Nybegynder
13. juli 2003 - 16:18 #19
Hvis du i en kommandoprompt skriver \\"ip-addressen på den anden pc"\sharenavn, feks. 192.168.1.2\dokumenter.
kan du så få forbindelse ?
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 16:27 #20
Jeg ved ikke lige hvad du mener med sharenavn. Er det computerens navn - eller en mappe? Når jeg skriver computerens arbejdsgruppe-navn, svarer den stien ikke fundet.

Når jeg skriver ping efterfulgt af den bærbares ip, siger den først: "anmodning fik timeout" to gange - men så kommer der et svar med en længere smøre, hvor der bl.a. står: pakker sendt =4, pakker modtaget=2, tabt=2. beregnet tid for rundtur i ms, gennemsnitlig= 78ms. Ved ikke, om du kan bruge det til noget.

I øvrigt kan begge pc'er godt se arbejdsgruppen - den er bare tom.
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 16:29 #21
gentog lige ping-eksperimentet: nu melder den 100 pct. tab, fordi ingen af de 4 pakker blev modtaget. når jeg pinger den modsatte vej (fra den bærbare), virker pingen uden fejl.
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 16:31 #22
Når jeg skriver ipconfig på begge maskiner, får jeg:

Den stationære:
IP: 192.168.1.16
maske: 255.255.255.0
standard-gateway: 192.168.1.1

Den bærbare:
IP: 192.168.1.29
maske: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 16:33 #23
Den guide jeg bruger på mine computere er:

Direkte forbindlese til nettet, og andre computere har forbindelse til denne via denne forbindelse XP siger ganske vist at den ikke anbefaler dette men det virker!

har du en firewall på dine computere (en du selv har indtalleret så stop den)
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 16:37 #24
jeg har deaktiveret norton internet security, så længe jeg bakser med dette. Og windows xp-firewall'en er slået fra på begge maskiner. Min router har vist nogle lukkede porte (som jeg ikke må pille ved for tdc), men det har ikke tidligere voldt problemer med lokalnettet.

Jeg har to andre pc'er på netværket (med kabler) - og den eneste måde, jeg hidtil har kunnet få det hele til at fungere på, er at vælge guidens punkt to (med den lokale gateway). Har også set et par artikler på nettet, hvor det anbefales, at man vælger dette punkt.
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 16:41 #25
Det lyder altså mystisk! jeg har ikke problemer med mit net og jeg køre både trådløst og med xp og win2k uden problemer (i alt 6 computere)! (jeg brugte ikke guiden da jeg sat det op, jeg konfigurede det manuelt)
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 17:06 #26
Hallo - nu virker det. Jeg misforstod vist dit tidligere svar med netbios. Det var ikke protokollen, der sku tilføjes, men "netbios over tcpip" under avancerede tcpip-indstillinger. både internet og fildeling virker nu fra begge pc'er.

Herefter har jeg kun et allersidste spørgsmål til dig: Hvor skal jeg klikke for at give dig point?? Det kræver måske, at du skriver noget som SVAR i stedet for KOMMENTAR??
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 18:05 #27
hvis du mener mig så lægger jeg da et svar straks :)
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 18:08 #28
Tak for indsatsen.
Avatar billede bigby Nybegynder
13. juli 2003 - 20:58 #29
Men med den lille mystiske tilføjelse, at nu kan jeg ikke få DEN ANDEN bærbare til at gå på nettet. Det er den gamle HP-bærbare, der har Netgear-kort (samme mærke som AP'en, så jeg havde ventet, det ville gå let)...

Jeg taster samme nøgle ind (med nr. 1), som jeg skrev i den første bærbare - men forbindelsen bliver ved med at lyse rødt i systembakken. Måske bunder fejlen i, at der i indstillingsvinduet ikke er nogen mulighed for at vælge "shared key", som man kunne på AP'en. Så har jeg prøvet bare at skrive samme nøgle ind - endda i alle fire punkter, men den bliver ved med at lyse rødt. Kan det passe, at den slet ikke virker med shared key? Jeg tør næsten ikke ændre AP-indstillingerne, når jeg nu endelig har fået det til at virke med den anden bærbare....
Avatar billede kenp Novice
13. juli 2003 - 21:16 #30
prøv på den bærbar der har du sikkert så et felt som så hedder create wiht phrase så taster du den kode ind der (det er sikkert en sætning du har sat ind!)