Avatar billede gamer61 Nybegynder
11. juli 2003 - 17:50 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

TOTAL formatering

En af mine venner har tilbudt at købe min gamle 60gb harddisk da jeg skal have en ny. Det er også fint nok, men jeg skal have den formateret inden han kan få den. Mit spørgsmål er så; Kan jeg formatere den så det OVERHOVED ikke er muligt at tilbagebringe de filer der lå på den? Grunden til jeg spørger er at der ligger nogle dokumenter jeg ikke er interisseret i at andre skal kunne se.

Den kører vist med FAT32 hvis det skulle betyde noget.
Avatar billede blueberry1337 Nybegynder
11. juli 2003 - 17:50 #1
Format C:
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 17:51 #2
Hvis det skal være svært for selv professionelle firmaer, så skal disken overskrives med blandede/tilfældige data mindst 12(?) gange.

Et program som evidence eliminator kan gøre dette. Alternativt er en linux, hvor du bruger dd kommandoen sammen med dev/random.

Hvis det bare skal være så han ikke kan læse den, så kan du blot formattere drevet.

JP

Avatar billede gamer61 Nybegynder
11. juli 2003 - 17:52 #3
Det siger mig ikke rigtig noget da jeg ikke har gjort det før. Desuden skulle det vist være rimelig svært at formatere den på den måde jeg vil have.
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 17:54 #4
Nej - det er det ikke. Du skal blot bruge det rigtige værktøj..
Avatar billede gamer61 Nybegynder
11. juli 2003 - 17:54 #5
jpvj>> Hvordan virker det der evidence eliminator, og hvor lang tid vil det ca. tage.. jeg vil gerne gøre det på et tidspunkt hvor jeg har tid nok.
Avatar billede mads.peder Nybegynder
11. juli 2003 - 17:56 #6
Det bedste du kan gøre til at slette alle data på hardisken, er ved at føre en stor magnet hen over den, Så kan man overhovedet ikke genskabe dataerne. Jeg ved så ikke om det også ødelægger hardisken, men jeg vil ikke råde dig til at prøve ;)
Avatar billede gamer61 Nybegynder
11. juli 2003 - 18:06 #7
Nu har jeg installeret en trial af programmet. Nu er spørgsmålet så hvordan jeg får den ønskede formatering... Ligenu er harddiske delt i 2 drev... de har bogstaverne L og E.
Avatar billede pasch Nybegynder
11. juli 2003 - 19:24 #8
Jeg ved godt hvordan du formaterer det drev hvor Windows IKKE ligger er i... Start > Programmer > Tilbehør > MS-DOs-promt (dette er i windows ME) .. hvis du har XP så hedder den sidste Kommandolinie vist nok... Så skriver du bare format "drevets bogstav":

Jeg har selv problemer med at formatere drevet med windows på...
Avatar billede webdesigner Praktikant
11. juli 2003 - 19:57 #9
Jammen dog sikke ekstreme tilfælde...
1x format skull evære nok med minder at det hanler om database over organiserert smuleri, børne porne eller salg af biologiske, kemiske eller Atomvåben.

synes ikke at der er så meget at være bange for hvad kan de filer inde holde der er så forfærteligt?? en DAGBOG?

nej du kan formatere  og sælge og sove roligt 1 formatering skulle række med minder at FBI eller CIA eller. eller er efter dig....
Avatar billede gamer61 Nybegynder
11. juli 2003 - 19:59 #10
webdesigner >>> Ja.. du har nok ret.. jeg ville bare være sikker. KAn du så fortælle mig hvordan jeg bare formatere harddisken til et drev
Avatar billede gamer61 Nybegynder
11. juli 2003 - 20:02 #11
Jeg skal bare vide hvordan jeg fjerner partitionerne og formatere den normalt så... er der en der ved hvordan det gøres?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. juli 2003 - 21:51 #12
http://www.eksperten.dk/spm/364823
Der er flere eksempler - ikke kun fra mig - sagde hunden...
Avatar billede vesperillo Nybegynder
11. juli 2003 - 21:55 #13
Et lille fint tool til helt at fjerne rester af data.
http://www.webattack.com/get/necrofile.shtml
Så er den clean!
Avatar billede vesperillo Nybegynder
11. juli 2003 - 21:58 #14
Men det her er næsten det bedste :)
http://www.killdisk.com/eraser.htm
Avatar billede gamer61 Nybegynder
11. juli 2003 - 23:05 #15
Hmm... Jeg vil egentlig gerne bare lige have at vide hvordan jeg får formateret E og L drevene (Som er samme HD) til et drev. Så kan jeg altid prøve nogle af de der skrappe programmer bagefter, hvis jeg gider.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
11. juli 2003 - 23:34 #16
Fat32 -> Wintendo 98 -> FDISK

Altså [start][kør][fdisk] - og følg instruktionen...
BAGEFTER dette skal/kan du bruge Windows egen formatering i Stifinder...
Avatar billede tobias28 Praktikant
12. juli 2003 - 02:07 #17
kører den HD du vil sælge som slave nu? Hvilket operativ system?
Avatar billede gamer61 Nybegynder
12. juli 2003 - 03:57 #18
Jeg ved ikke om den køre slave... Men jeg køre windoze 2000
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. juli 2003 - 04:18 #19
Nu må du se at blive enig med dig selv om hvad du vil.
Da du køre W2K (=windoze 2000) bør det generelt være NTFS istedetfor FAT32.
Well - [Denne Computer][Administerer][Diskhåndtering][find din HD og følg instruktionen...]

Har du snart fået nok info ? Eller går vi i ring ?
Avatar billede gamer61 Nybegynder
12. juli 2003 - 15:06 #20
Jeg har bare lavet den normale formatering. Grunden til jeg lavede spørgsmålet som jeg gjorde var fordi jeg troede den slags formatering var nødvendig men når i siger det ikke er stoler jeg på jer... Jeg deler derfor pointsne ud til dem der har givet en løsning selvom jeg ikke lige valgte den...