Avatar billede jih Nybegynder
11. juli 2003 - 13:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

noget galt med grafikkortet?

jeg skulle stille to spørgsmål for min bror...

spm 1:

han har købt en computer med et grafikkort på 128 MB... men der er et eller andet galt.. han kan ik se film(eller musikvideo'er) på fuld skærm uden at det lagger ad h... til... nogen der ved hvad der kan være galt der?

spm 2:

han har også 4.1 højtalere med... 4 satelitter og en subwoofer.. altså... det er kun "rear speakers" og subwooferen som virker.. nogen der ved hvad der kan være galt?
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 13:26 #1
ad 1) Hvilket grafikkort? Er der installeret drivere?

ad2) Lyder som om sorround ikke er aktiveret. Prøv lige at kigge i kontrolpanelet under lyde... et eller andet sted...
Avatar billede jih Nybegynder
11. juli 2003 - 13:30 #2
problemet er det at jeg har tjekket kontrolpanelet under lyde... men kan ik aktiver surround på nogen som helst måde, som jeg kan overskue altså... men jeg ved ik hvad for et grafikkort det er og jeg ved ik om der er installeret drivere... han har nemlig ik gjort det selv.. det har hans plejefar (mens min bror var på ferie, så han har ik set det eller noget)
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 13:39 #3
Det er lidt svært at hjælpe dig, hvis du ikke kommer med noget brugbar information.

Du må finde ud af, hvilket grafikkort, der sidder i maskinen. Jeg ved ikke om aida32 kan hjælpe dig, men du kan prøve at hente programmet her: http://www.aida32.hu/aida32.php

Du må finde ud af, hvilket lydkort der sidder i. Hvis det er et sorround lydkort, så skal de rigtige drivere hentes og installeres. Hvis det ikke er et sorround kort, så køb et nyt. De fås for ca. kr. 150,- og op. (ex. Zitech).

JP
Avatar billede jih Nybegynder
11. juli 2003 - 13:43 #4
det er Soundblaster Audigy 4.1... det burde da virke fint nok til surround, ik?
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. juli 2003 - 09:15 #5
Jo - det er med 2 front og 2 rear speakers ud over din bas.

Hvilke OS har du?

I XP:
Har lige kigge i XP kontrolpanel under "Sounds and Audio Devices" (ved ikke lige hvad den hedder på DK). Klik på Avanceret. Nederst kan du vælge "Speaker setup". Vælg "Sorround sound speakers".

JP
Avatar billede nobody_988 Nybegynder
12. juli 2003 - 13:59 #6
Hvis det er et Creative lydkort han har købt så er det skal han prøve den her sti der er deres program til det.. Start --> Programmer --> Creative --> Sound Blaster Live! --> Creative AudioHQ
så skal han vælge speaker og så kan han vælge om det er 2 speaker headset eller surround...
Avatar billede teddyn Nybegynder
13. juli 2003 - 00:40 #7
Er det et godt bundkort og en hurtig processor, det hjælper nemlig ikke med et hurtigt grafikkort hvis resten virker som en flaskehals. Og så er mediaplayer'en meget krævende (hvis det er den der bruges ), man kan eventuelt gå ind og få windows til at bruge den gamle "Mplayer2.exe" der hos mig ligger i c:\programmer\medieafspiller. Den kræver ikke nær det samme som Mediaplayer9
Avatar billede jih Nybegynder
14. juli 2003 - 09:07 #8
problemet er bare det, at det hele er godt.. godt bundkort, godt grafikkort, godt lydkort alt er godt... en dyr comp.... men det lyder som om jpvj har fat i det rette.... det er en skam jeg ik har compen her, så kan først tjekke det når jeg kommer hjem efter arbejdet, så vi får se hvem der får pointene i morgen...
Avatar billede jih Nybegynder
15. juli 2003 - 08:55 #9
hmmmmm..... ingen af delene virkede.... jeg ved ik hvad der så kan være galt... men ved du hvad... jeg lukker bare her... ser ik ud til at jeg kan beskrive spørgsmålet godt nok.... men tak for indsatsen alligevel :)