Avatar billede turbod Nybegynder
11. juli 2003 - 10:33 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Reinstallere XP

Pga. pladsmangel på c drevet, vil jeg gerne formatere og reinstallere XP. Men hvordan sletter jeg XP? Jeg kan ikke formatere.
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 10:36 #1
Du skal have adgang til installationsdrevet. Det letteste er at sætte computeren over i en anden maskine.

Slet

\WINDOWS
\DOCUMENTS AND SETTINGS
\PROGRAM FILES

samt alle filer i roden.

Hvis der er programmer, der har installeret sig i rodmapper, så slet disse også.

HUSK at dine dokumenter ligger under DOCUMENTS AND SETTINGS, så disse skal du evt. flytte ud i en rodfolder først.

Installer herefter XP på normal vis uden at formattere.

Mvh JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 10:36 #2
svar
Avatar billede lrd Nybegynder
11. juli 2003 - 10:36 #3
Installationen og afindstalationen af Windows XP foregår faktisk ved at benytte samme fremgangs måde.
ved at starte computeren med CD'en husk dog at sætte din bios til at boot op på din cdrom
kan du så ikke af uforklarige årsager ikke boote op på din cdrom kan du evt hente boot/start disketter her 6 stk ialt hent
dem nu for en sikkerheds skyld det kunne jo være ik og så er det for sent.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290

og her efter kommer Installationsguiden som hjælper dig gennem hele proceduren hvor du både kan formater (afindstalation) og opdele din HD
ganske som i den gamle fdisk (95/98/me) men bare meget nemmer her

Under installationen får du mulighed for at vælge hvilket drev XP skal installeres på. Det er muligt at installerer
Windows XP sammen med et andet Windows, hvis du ønsker det. Du får så en bootmenu i opstarten hvor du kan vælge system.

Du skal også tage stilling til hvilket filsystem du vil have - om det skal være NTFS eller FAT32 dog kan du konverter til ntfs
efter endt indstalation (Convert C: /FS:NTFS) skrives i kør/run.

Under installationen vil du også blive bedt om at angive et password for Administrator (kun Pro).
konfigurering af internetforbindelse (med modem) kan også gøres under installationen. Der skal oprettes bruger/brugere.
Bemærk at alle brugere som standard får administratorstatus. Endelig kan du aktiverer Windows XP via nettet
(Windows Product Activation).
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. juli 2003 - 10:39 #4
Læste lige dit indlæg igen... Kan du ikke formattere pga. problemer eller ønsker du ikke at formattere for ex. at bevare data?

Jeg har svare på "ønsker ikke at formattere".

Hvis du blot ikke kan formattere, fordi du gør det inde fra XP selv, så skal du blot boote på din CD og foretage formatteringen fra indstallationsprogrammet.

JP
Avatar billede turbod Nybegynder
11. juli 2003 - 12:41 #5
Det kører nu. Jeg skulle have slettet det hele på c drevet.
Måtte bruge de 6 installations disketter. Tak for hjælp.
Avatar billede lrd Nybegynder
11. juli 2003 - 12:46 #6
velbekomme