Avatar billede fyrbakken Nybegynder
10. juli 2003 - 16:40 Der er 1 kommentar

Fastlåst højremargen

Nu driller Word igen!  Denne gang er det placering af margen. Jeg tror nok fejlen opstod efter at jeg for et stykke tid siden havde scannet en OCR fil, men sikker er jeg ikke. I hvert fald udarter den sig sådan, at selvom jeg under Sideopsætning har lavet de rigtige margener – ganske almindelige med sidemargen på 2.4 – er højre margen uvægerligt rykket langt ud til siden. Når man så kigger på Sideopsætning, er der ingen tekst vist (som streger) i den lille illustration forneden til højre.

Går man derimod over til A4 liggende i Sideopsætning, er der ingen problemer med at vise tekst i den lille illustration, hvor siden så vises liggende med streger som tekst. På selve det liggende A4-side dokument bliver der en smal margen i venstre side og en meget bred i højre. I Sideopsætning er tallende for top-bund og venstre-højre så byttet om, men dog de oprindeligt indtastede.

Hvis man indstiller sædvanlige margener som standard i Sideopsætning stående A4 og trykker OK kommer der et skilt frem:
"Højre eller venstre margen, spalteafstanden
eller afsnitsindrykningen er for stor i forhold til sidebredden i nogle sektioner."
her under kan man så trykke på OK. Men ved at klikke på OK sker der imidlertid intet.

Som man vist kan forestille dig, er forvirringen ret overvældende. Jeg kan ad hoc klare problemet med sidemargen ved at klikke Vis Lineal og rykke knappen for ”højre indrykning" et stykke til venstre. Herved flyttes venstre margen ind til en passende størrelse. Men det var jo nok ikke lige sådan, Microsoft oprindeligt havde forestillet sig, at margenindstillingen skulle udføres…

Har nogen blandt jer, oh, I viseste blandt nørder, en forklaring subsidiært et forslag til helbredelse af programmets skrantende funktioner? Og så håber jeg i øvrigt, at jeg har forklaret problemerne, så I har kunnet forstå, hvad jeg prøver at fortælle. Kan I hjælpe mig?

De venligste hilsner
fyrbakken
10. juli 2003 - 16:52 #1
Prøver at slette skabelonen NORMAL.DOT. Tror det er den der skaber problemerne.

Næste gang du starter Word oprettes en ny NORMAL.DOT med programmets standardindstillinger.