Avatar billede eriz Nybegynder
09. juli 2003 - 21:16 Der er 10 kommentarer

Problemer med boot fra CD

Ey :)

Hva så.. tjaa... jeg ville jo prøve linux (og nej, i behøver ikke komme og sige "FUCK DU ER NEWB HAHA MANDRAKE LAMER" osv osv) men.. Jeg har brændt CD'erne og prøvede at boote..

Så skrev den "Searching for USB devices...." og spurgte mig så hvilket CD-romdrev jeg ville installere fra.. Jeg valgte mit DVD drev og trykkede Ok.. Så stod den lidt og sagde så at den ikke kunne finde nogen installation på CD'en..

Så prøvede jeg at brænde CD'erne igen.. uden held.. Efter adskillige forskellige måder at have brændt på prøvede jeg på min laptop (doh) og det ville den fint.. Den installerede og det hele.. Det forstår jeg ikke rigtigt.. Min comp er splinterny, synes sq ik den skal gøre det her..

200 point.. kom så gutter :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. juli 2003 - 21:46 #1
har du prøvet et andet drev
Avatar billede eriz Nybegynder
09. juli 2003 - 21:48 #2
selvfølgelig, jeg er ikke dum..
Den vil hverken fra floppy eller mine 2 CD-drev
Avatar billede eriz Nybegynder
09. juli 2003 - 21:51 #3
Nogen der ved hvordan jeg eventuelt kunne lave en netværksinstallation?
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. juli 2003 - 21:56 #4
jo
http://www.sulug.sun.ac.za/distros/mandrake/mandrake.html#network

og nu spørger jeg ikke fordi jeg tror du er dum ... men for at kunne hjælpe er det rart at vide alt .. nogen gange sker det at folk overser et eller andet ..
Avatar billede eriz Nybegynder
09. juli 2003 - 21:58 #5
Hehe blev ikke sur eller noget.. :) men tak for linket.
Avatar billede simonvalter Praktikant
09. juli 2003 - 21:59 #6
hvad er det for nogle cd drev du har .. mandrake har før haft problemer med at instalere fra nogen.
Avatar billede eriz Nybegynder
09. juli 2003 - 23:53 #7
Jeg har Sony DVD-Rom DDU1621 og Mitsumi CR-4804TE
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. juli 2003 - 01:55 #8
hvad med netværks install .. hvordan gik det ?

jeg kan ikke finde noget relavant info omkring install problemer ..
Avatar billede eriz Nybegynder
10. juli 2003 - 12:53 #9
Jeg har fundet problemet... Fordi jeg brugte Download Accelerator til at downloade ISO-filerne, er de blevet korrupte (fandt jeg ud af ved at MD5SUMME dem) så jeg er ved at downloade CD2 og CD3 nu direkte fra Iexplorer, og MD5SUM fra CD1 er korrekt :)

Så vi får at se hvad der sker..
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
25. august 2003 - 12:43 #10
Lige præcis rigtigt! ISO'erne skal hentes hjem med megen forsigtighed, ellers ryger MD5-summen sig en tur og så duer det hele ikke en skid.

FTP dem hjem fra ftp.sunsite.dk og glem alt om accelerator-programmer.

Først når du har valide CD'er, skal du gå videre. Imidlertid forklarer det jo ikke at du godt ku' få skidtet til at installere på din laptop. Men det er et fænomen jeg har set/hørt om før, at installeren ikke ka' finde dét CDROM-drev den selv lige er blevet loadet ind fra. Vi gætter her på at det har med controlleren at gøre.

Kører du rigtig sur i det, så prøv lige at kigge nærmere på Debian-distributionen. Ikke at den er så meget bedre (den er faktisk noget mere nørdet...) men den har den mest gennemførte netværksinstallation jeg har set. Debian installerer på hvadsomhelst! Jeg har her en lille, grim gammel laptop uden CDROM-drev, USB eller indbygget netkort. Ikke engang Pentium ka' det blive til...
Jeg har proppet et PCMCIA netkort i kræet og fodret den med de seks disketter der indeholder boot-image og drivere, svaret ja og nej de forskellige steder og voila! Debian Woody på en 486'er, som er så bette at den ikke engang kan køre W98. Nå nej, egentlig installerede jeg en Debian Potato, men opgradering til den nyeste version (AL indlæst software opdateret på een gang!) kræver blot at man skriver eeeeen eneste sætning på kommandolinien og trykker <Enter>

Jeg kører selv Mandrake på min daglig-PC, men dette forhindrer mig ikke i at mene at Mandrake-folkene ku' lære noget om hvordan software skal administreres af Debian-folkene.
Afhængig af dit gåpåmod og erfaring med computere vil du måske endda føle dig bedre tilpas med en Debian - man er ligesom tættere på maskinen, hvis du ved hvad jeg mener. Væk med al den pladder-grafik og ned på kommandolinien! Grafikken er jo alligevel bare en skal over de inifiler, der styrer det hele, så hvorfor ikke gøre det "direkte".

Jeg vil da anbefale dig at prøve - om ikke andet så for at erfare hvor mange måder man kan installere pingviner på...

Så velkommen i klubben. Her har vi det sjovt. Vi er muligvis ikke særlig produktive, men vi morer os :)

Noget siger mig at du ikke er nogen komplet begynder, så du vil muligvis kunne finde fornøjelse i at lære lidt om f.eks. "Nessus" og "EtherApe". To små applikationer som fordrer at du har en fungerende Linux. Find dem med Google :)

MVH/Martin