Avatar billede speedpow Nybegynder
08. december 2000 - 20:11 Der er 23 kommentarer

Ny computer

Jeg skal til at købe en ny computer, det skal bare være det bedste af bedste af bedste, så penge betyder ikke noget. Hvad skal jeg vælger?
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 20:13 #1
Det lyder ikke så svært at man behøver at spørge eksperten! og slet ikke for 100 point...
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 20:16 #2
Det første råd...

Vent lidt endnu til P4 processoren er blevet testet ordentligt i danske compuetere. Med den nye teknologi kommer der helt andre hatigheder på tale.

Ud over det så læser jeg i stjernerne at der snart kommer en fornyelse på grafikkort siden...
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. december 2000 - 20:16 #3
Den her fra Dell skulle da nok rykke tænder ud :D

--------------------------------------------------------------------------------

Beskrivelse
Kvantum
I alt eks.
MOMS I alt inkl.
MOMS
Precision WorkStation 620  151952 kr 189940 kr
Standard Komponenter:  MiniTower - 3,5\" floppy drive, 3 external 5,25\" bays & 4 internal bays
Intel 840i Slot2 Chipset
RDRAM (8 RIMM slots)
Syv udvidelsesslot - en 4xAGP, to 64-bit PCI slots, tre 32-bit PCI slots og en 32-bit PCI/RAID-port
Integreret SCSI Ultra 160/M og Ultra/Wide kontroler
Integreret EIDE/ATA-66 disk kontroller
Integreret 3Com Ethernet 10/100Mbit WuOL
Integreret 16Bit SoundBlaster kompatibelt lydkort
En parallel port, to serielle porte, to USB porte, port til tastatur og mus.
4xAGP Pro Grafik
Flash BIOS
Support for Plug&Play
Overvågning af temperatur og alarm for åbnet kabinet
Preinstaleret operativ system: Windows NT eller Windows 2000
3 Years Next Business Day On-Site

Processor:  2 x 1GHz Intel Pentium III Processor med 256Kb Cache (+ DKK 5960 kr)

Floppy Drev:  3.5\" 1.44MB Floppy Drev

RAM:  2GB PC800 ECC RDRAM (8x256MB) (+ DKK 52500 kr)

Harddisk nr.1:  73GB SCSI Harddisk (10,000RPM, U160/M) (+ DKK 11920 kr)

Harddisk nr.2:  73GB SCSI Harddisk (10,000RPM, U160/M) (+ DKK 14000 kr)

Harddisk nr.3:  73GB SCSI Harddisk (10,000RPM, U160/M) (+ DKK 14000 kr)

Harddisk nr.4:  Indgår ikke

RAID kontroller kort:  RAID 5 - 3 Harddiske af samme type og størrelse (+ DKK 2085 kr)

Grafikkort:  FGL Graphics Fire GL2 (64MB DVI) - (kun MiniTower) (+ DKK 5585 kr)

Skærm nr.1:  Dell 17\" Flat Panel (+ DKK 7675 kr)

Skærm nr.2:  Indgår ikke

CD-ROM & Read-Write drev:  DVD 12x + Software Decode Solution + CD-RW 8/4/32x (+ DKK 2350 kr)

Zip/Tape drev:  20/40GB DDS-4 DAT Drive (+ DKK 4915 kr)

Højttalere:  Altec Lansing ACS340 højtalere med Subwofer + Labtec mikrofon (+ DKK 630 kr)

Ekstra Netværkskort:  3Com Ethernet 3C900-Combo (PCI) (+ DKK 520 kr)

Tastatur:  Dell Mechanical tastatur (+ DKK 185 kr)

Mus:  3 Knaps Microsoft Intellimouse, wheel (+ DKK 75 kr)

Tilbehør:  CD-RW disks, 5 stk (+ DKK 186 kr)
ZIP 250MB disks, 2 stk (+ DKK 372 kr)

Operativsystem:  MS Windows 2000 Engelsk

Service:  3 Years Same Business Day On-site (12x5x4hr) (+ DKK 2219 kr)

Installationstjenester:  Indgår ikke

Avatar billede htx98i17 Professor
08. december 2000 - 20:17 #4
du køber bare det der er dyrest!
:o)

Kvalitet koster penge, og ja jeg ved godt at man kan blive snydt nogen gange, men langt de fleste gange er det det dyreste som er det bedste, :o)
Avatar billede htx98i17 Professor
08. december 2000 - 20:19 #5
ljweb : LOL

hehe,  er det sådan en \"ønskeseddel\" du laver hver gang edpriser.dk opdatere om mandagen ?

hehe

OKay, det er en fed nok computer :-)
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 20:20 #6
OK ovennævnte lyder som noget NASA bruger til at styre en komplet 3D tegning af Apollo 2000!

Problemet er bare at som verden står så er der ikke rigtig nogen privatpersoner som kan bruge sådan en til noget!

Måske om et par år...
Avatar billede htx98i17 Professor
08. december 2000 - 20:21 #7
njåååaaaa,,  jeg tror nu nok jeg kunne finde noget at bruge den til, hva si\'r I andre?
hehe
:o)
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 20:22 #8
Ja bruge den til! Man kunne du udnytte den?... - går du på Horsens Tekniske Gymnasium?
Avatar billede htx98i17 Professor
08. december 2000 - 20:25 #9
Det er der vist ik nogen der kan svare på her, men jeg skal da nok kunne sætte den på en prøve på en eller anden måde :o)

men ja du har ret, den er kææmpe hvis den bare skal bruges til en privatperson,

nej det gør jeg ik
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 20:31 #10
Dit navn er  (bortset fra i\'et) er logon til deres nætværk - det kunne jo være at jeg kendte dig...

Det er et meget vanskeligt spørgsmål. Forhør dig i en forretning. Hvis penge ikke betyder noget så gå efter noget med nogle høje tal. Der er ikke nogen her der kan give dig et fornuftigt råd alligevel. Det er slet ikke en fornuftig fremgangsmåde.

Hvis man vil have en computer så spørger man sig selv: Hvad skal jeg bruge den til? - Så får du mest for pengene!

Hvis dit svar var \"Jeg vil da blære mig over for mine venner\" så er stadig dumt bare at halse afsted for at købe det fineste hvis man ikke kan bruge det til noget! Du ender med at stå med en maskine om et par år - som godt nok ligger på tidens standard, men det er gammel teknik!

kom tilbage når du ved hvad du skal bruge den til!
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 20:32 #11
->liveb (dell\'s flat panel kan ikke tåle spil - har jeg læst)
Avatar billede htx98i17 Professor
08. december 2000 - 20:33 #12
sauber:  det er netop i\'et der gør foreskellen :o)
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. december 2000 - 20:39 #13
Jeg håber at ovenævnte PC var nævt i spøg...

Den hænger jo slet ikke sammen. Den har en masse fine tal, men de forksllige dele harmonerer jo ikke...
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. december 2000 - 22:38 #14
maskinen kan nok kværne nogle seti pakker :)))
Avatar billede xtom2 Nybegynder
09. december 2000 - 14:30 #15
Gad vide om den ikke ville trille hurtigere med dual 933 Xeon\'s?
Avatar billede limemedia Nybegynder
09. december 2000 - 15:28 #16
xtom >> xeon\'s er dejlige at lege med... de kan sgu kværne :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
09. december 2000 - 16:03 #17
yeh :) jeg ville gerne ha foreslået dual Xeon\'s med 2048kb cachen, men de findes kun på 550MHz :|
Avatar billede morten_b Nybegynder
12. december 2000 - 10:33 #18
En rigtig god maskine:
ASUS A7V MB
AMD Thunderbird 1.2 Ghz CPU
ASUS GeForce 2 ULTRA Grafikkort
IBM DeskStar 75GXP 75GB  HD
Pioneer DVD-105S Slot-in
Plextor PX-W1210TA Brænder
Soundblaster Live! Platinum lydkort
Sony MultiScan CPD-G500 Skærm 21\'
3Com netkort

Kabinet, mus og tastatur er op til hvad du finder pænt/behageligt at bruge!

Harddisk og brænder kunne evt. udskiftes med SCSI

Jeg er sikker på at enhver computerforretning med respekt for sig selv med glæde ville samle en sådan til dig!
Avatar billede morten_b Nybegynder
12. december 2000 - 10:38 #19
M.h.t. til Pentium4 så er her et citat fra en test mellem Pentium4 1,4 Ghz og en AMD Duron 800 mhz @ 1,01 Ghz!!!:

\"In a direct comparison of CPU Vs CPU, the AMD Duron can hold its own very nicely against the P-IV. Remember the P-IV is running 500MHz faster and has 256k compared to only 64k of cache on the Duron.

This proves that the Intel P-IV is WILDLY over-hyped and over-priced. No-one on this planet of a sane disposition is going to fork out over £800 on a CPU alone when you could buy a complete Duron system for that money and have it performing almost as well. The fact that a £100 processor can nearly match an £800 one is testament to AMD\'s impressive array of technology and amazing prices.\"

Gå hjem Intel!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. december 2000 - 11:40 #20
Well man KUNNE jo altid vente på et dual sokkel A kort som TYAN, der så også supporterer DDR SD DIMM :P
Avatar billede lestat Nybegynder
14. december 2000 - 12:43 #21
Den ovenstående maskine som ljweb nævner...det er noget værre fis. Det kan jeg ikke rigtigt tage seriøst. Hvis den skal kunne bruges til almindeligt computerbrug er den åndssvagt overkapabel. Hvis det bare skal være noget dyrt- hvorfor har den ingen solid state drives? Hvorfor er der ikke 15k rpm cheetas til backup? Hvorfor putter man ikke 4mb cache xeons i? Hvorfor ikke et SGI grafikkort? hvorfor hvorfor hvorfor. Det er ikke en maskine noget menneske ville bruge til noget. Når man bygger en maskine må have formålet i sinde. Er den til spil, videoredigering, tekstbehandling, 3danimation? Ellers kan jeg kun anbefale at holde sig til kvalitets komponenter. Det er bedst i længden. Og så ikke spare på ramen, hvis du har intentioner om f.eks. at køre win2k. 256 er ikk efor lidt til det.
Ang. P4, så glemmer mange at, ja den er langsommere per clockcyklus, men der er endnu ikke nogen programmer der understøtter dens instruktions sæt ordentligt. Og den blev ikke bygget for at være hurtigere end k7 pr clock - den blev bygget fordi dens arkitektur kunne skaleres meget højere end pentium pro kernen, pga. dens 20 trins pipeline. Om et lille halvt år regner Intel med at havee 2GH på markedet. Al respekt til AMD, men vi kan ikke afskrive Intel endnu!
Avatar billede saubermacher Nybegynder
14. december 2000 - 20:31 #22
Hurra for lastat! - det er lige det jeg hele tiden har sagt. SPørgsmålet er dårligt formuleret, man kan ikke bare sige \"jeg vil have det bedste\" og så regne med at blive tilfreds. Man må sette sig et mål.

->morten_b - tak for testcitatet, men glem ikke at den ikke er færdigtestet endnu. Selvfølgelig er intel ikke bedst til prisen, men det betyder ikke at de ikke laver en god processor! PIII er en processor med MEGET store muligheder. Og det med understøttelse af instruktionerne det varer ikke ret længe.

AMD har helt klart nogle gode processorer, men de vinder mest der hvor man sammenligner pris og ydelse.

Hvad bringer os tilbage til - find på noget at bruge den til - så kan man snakke igen! Det lyder ikke somom du har brug for en stor computer. Hvis du skal sidde afspille MP3 filer så har jeg en Penstium med 166 mhz stående du må købe og hvis det til spil så køv dig en Celeron og set 3D-kort i og 128 mb ram!

Prøv at stille nogle krav i dit spørgsmål - så bliver det også realistisk! og så se bort fra de forslag som du får med en masse høje tal. Det er ikke altid dt som tæller!
Avatar billede saubermacher Nybegynder
14. december 2000 - 20:32 #23
Det lyder somom du bare skal have noget til en masse penge som du kan blære dig med, men ikke rigtigt har tænkt over hvad du skal bruge den til...