Avatar billede vialli09 Praktikant
08. juli 2003 - 22:35 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

I/O kort (usb/firewire)

Har bestilt en ekstern HD med usb 2.0, men jeg har ikke usb 2.0. Derfor skal jeg ha købt et I/O kort med usb 2.0. Nu overvejer jeg så om jeg skal købe et kort hvor der også er firewire i, da der også er firewire i min dockingstation. Får jeg noget ud af at bruge de ekstra penge på et med firewire??? Kan min bærbar og min stationær forbindes via firewire? Fordele/ulemper?
Avatar billede x-offer Nybegynder
08. juli 2003 - 22:37 #1
Hej igen..

Ved ikke så meget om det!!
Men jeg har også firewire, har bare aldrig brugt det!! vælger at bruge USB istedet! :D
Avatar billede kadann Nybegynder
08. juli 2003 - 23:04 #2
Hvis du taler om at linke mellem din bærbare computer og din stationære computer, hvor begge har firewire, så er det ikke et problem.. der putter du bare et kabel imellem og så kører det derudaf. :)

Hvis du taler om din eksterne disk, så skal du bruge USB2, hvis disken kun understøtter USB2.. hvis den understøtter begge dele, så er firewire hurtigere.

Selvom USB2 er hurtigere på papiret, er det kun en teoretisk hastighed, hvor firewire altså er hurtigst i praksis.

Men om du får noget ud af det.. tjaa.. det er jo et spørgsmål der er svært at svare på.. :) Det vil du sikkert kun finde ud af, hvis du stiller de to ting op mod hinanden og prøver dig frem.
Avatar billede vialli09 Praktikant
09. juli 2003 - 00:08 #3
Hvis jeg nu linker computerne igennem firewire, går det så hurtigere end hvis de linket gennem netværk?
Avatar billede allanfo Praktikant
09. juli 2003 - 01:51 #4
Din eksterne harddisk med USB2.0 understøtter sandsynligvis også USB1.1 - men selvfølgelig ikke med samme hastighed, da USB1.1 er ret langsomt. Så vidt jeg ved er LAN hurtigere end USB2.0, især hvis du han bruge 100MBit LAN.

Den umiddelbart største fordel ved at vælge et kort med Firewire er, at så kan du forbinde et digitalt videokamera direkte. Ellers kan jeg ikke lige komme på nogen fordele.
Avatar billede kadann Nybegynder
09. juli 2003 - 14:14 #5
Hvis du linker via firewire, vil du kunne opnå en hastighed der er 4x højere end et alm. netværk.

Et normalt LAN er enten 10Mbps eller 100 MMbps.. i dag er det nok mest normalt med 100Mbps. Gennem firewire kan du overføre med 400Mbps, så der er noget hastighed at hente, ingen tvivl om det..

Men, om du kan bruge firewire 100% som almindeligt netværk, altså spille over det osv. eller om det kun kan bruges til filoverførelse, er jeg så lidt usikker på.
Avatar billede kadann Nybegynder
09. juli 2003 - 14:16 #6
Og rent faktisk er USB2 også hurtigere end LAN, da den teoretiske hastighed på USB2 er 480Mbps.. men man når sjældent de hastigheder. Jeg vil skyde på at du måske kan opnå max. 300Mbps med USB2.
Avatar billede vialli09 Praktikant
09. juli 2003 - 17:30 #7
Kan ud fra svarene, heller ikke se nogle fordele i et combokort, hverken pris eller ved brug :).
Nogle der kan anbefale nogle usb 2.0 kort???
Avatar billede x-offer Nybegynder
09. juli 2003 - 18:02 #8
XNET PCI kort med 4 USB 2.0 porte

Kan findes på www.prc-data.dk
Avatar billede x-offer Nybegynder
09. juli 2003 - 18:02 #9
koster 295,-