Avatar billede gollum Nybegynder
08. december 2000 - 14:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Et par tips til sql+

Hej

Nu er jeg ikke så gode venner med sql+ , men hvis der var nogen der kunne give mig svar på følgende spørgsmål, kunne det være, at jeg blev lidt mere tilfreds med det:

1) Kan sql+ sættes op så man kan gå tilbage i den kommando man er ved at skrive med pilestasten og rette skrivefejl uden at skulle slette hele vejen tilbage med backspace? Lige som i DOS.

2) Når jeg skriver ed, åbnes bufferen rigtig nok i min editor, og når jeg gemmer filen (afiedt.buf), bliver ændringerne godt nok skrevet i denne i fil, men hvis jeg skriver skriver l (list) eller run er den ikke ændret. Skriver jeg så ed igen for at editere i bufferen, ser den ud som før jeg rettede i den. Hvad går der galt?

3) Er der en en metode til at gå tilbage i bufferhistorien, så man har adgang til mere end blot den sidste kommando?

Jeg kører sql+ på en win98 mod en oracle på en unix
Avatar billede pnielsen Nybegynder
08. december 2000 - 15:08 #1
lad os sige at du f.eks. skrev forkert på følgende måde:

select * from v!session;

error at line 1:
ora-00933: SQL command not properly ended

c/!/$
1* select * from v$session
sql>r

\"r\" vil køre den nye sætning!
c står for change; første argument er det du vil ændre og andet argument er det du vil ændre til :)
Ellers kan du bruge sql*worksheet som ligger i Oracle Enterprise manager. Den giver dig mulighed for det du spørger om!
\"Toad\" er også ret godt til formålet....
Avatar billede gollum Nybegynder
08. december 2000 - 15:21 #2
Den beskrevne mulighed med c ser meget brugbar ud, men jeg det jeg især tænkte på var når man står for enden af linej og ikke har trykket enter.

Jeg er ikke klar over om vi på arbejdet (hvor jeg bruger sql+) har Oracle Enterprise manager. Er det nogle udvidelser til SQL+ eller helt andet program? Kan det håndtere alle mine tre \"problemer\"?

\"Toad\" er ??????

Avatar billede pnielsen Nybegynder
08. december 2000 - 18:08 #3
det er ikke muligt at gå tilbage i linien!

Oracle Enterprise manager(OEM) bliver ikke installeret default, som du selv nævner ;)
Det afhænger lidt af hvilken version af OEM du vil bruge, men normalt ligger det på cd\'en!
(gælder ikke for visse 7.3 versioner!)
Du skal blot vælge Custom install.

http://www.toadsoft.com/
Prøv at hente en version herfra... er ret godt for udviklere... og kan de ting du efterspørger!
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. december 2000 - 19:27 #4
Er du kommet videre ?
Avatar billede gollum Nybegynder
18. december 2000 - 09:56 #5
Ja, jeg har downloadet toad, og det kan en masse. Også alt det jeg har brug for , så pyt med at jeg ikke fik svar på detaljerne med ed i SQL+

Point er tildelt