Avatar billede stand Nybegynder
07. juli 2003 - 23:22 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Ændre/slette Genvejstaster i XP

Er der nogen der ved hvordan man sletter eller ændrer genvejstaster i windows. (som f.eks. CTRL+SHIFT+a). For det er ikke alle sammen der er lige geniale.

På forhånd tak
Avatar billede divine Nybegynder
07. juli 2003 - 23:32 #1
Jeg er ikke sikker, men det mener jeg ikke man kan gøre noget ved.
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
08. juli 2003 - 01:36 #2
Du kan tilføje genvejstaster eller ændre genvejstaster til at starte de programmer du ofte anvender. Du skal blot huske, at genvejskommandoerne altid starter med Ctrl+Alt. Find den fil, der starter programmet, og højreklik på den og vælg Egenskaber, og så ind under fanen Genvej.
Avatar billede miss-g Seniormester
08. juli 2003 - 12:14 #3
Sådan angives genvejstaster til bestemte programmer:

Inden du begynder denne procedure, bør du læse den tilhørende produktdokumentation for at kontrollere, at der er installeret en genvej.

Åbn Denne computer.
Find programfilen (.exe) eller programmets genvejsikon. Højreklik på programfilen eller genvejen til programmet, og klik derefter på Egenskaber.
Klik på fanen Program for et MS-DOS-program eller på fanen Genvej for et Windows-program.

Anbring markøren i boksen Genvejstast, og vælg den genvejstast, du vil bruge sammen med CTRL+ALT. Genvejstaster starter automatisk med CTRL+ALT. Boksen Genvejstast viser Ingen, indtil du vælger en tast, hvorefter boksen indeholder Ctrl+Alt+den valgte tast.
Du kan ikke benytte tasterne ESC, ENTER, TAB, MELLEMRUM, PRINT SCR eller TILBAGE.

Klik på Start, og klik derefter på Denne computer, hvis du vil åbne Denne computer.
Når du tildeler en genvejstast til et bestemt program, kan du ikke bruge den pågældende genvejstast i andre programmer. Klik på Relaterede emner for at få vist en liste over de genvejstaster, der bruges i denne version af Windows.
Hvis du glemmer tastekombinationen til en genvej, kan du følge punkt 2 og 3 for at gennemgå dine genvejstaster.
Ofte er det lettere at åbne programmer ved hjælp af genvejstaster i stedet for et pegeredskab, især når du arbejder på en bærbar computer.
Relaterede emner
Avatar billede miss-g Seniormester
08. juli 2003 - 12:16 #4
Kan ikke rigtig finde andet....
Avatar billede halifax Nybegynder
08. juli 2003 - 16:39 #5
Hvad med muligheden for fuldstændig at definere dine egne genvej i kombination med Windows-tasten? Så kan du gøre dem lige så "geniale" at de passer til dig. Over 200 kan defineres.

Det gøres med programemt WinKey  -  freeware  - som angives at køre under 95/98/NT. Jeg håber at det med "NT" også kan køre under XP. Ellers afviser du blot.  :)
http://download.com.com/3000-2344-913626.html?tag=lst-0-1
Avatar billede stand Nybegynder
08. juli 2003 - 22:42 #6
Tak for svarene, men de har ikke rigtigt hjulpet mig. Det viser sig at windows har CTRL+SHIFT+A til at aktivere mit messenger program hvis det er åbent. Det er dette jeg gerne vil have windows til at stoppe med.