Avatar billede k3x Nybegynder
07. juli 2003 - 18:26 Der er 13 kommentarer

Cisco 677 på Switched netværk, NAT entries ignoreret.

Som titlen angiver har jeg en cisco 677 på en switch.
Den er koblet til switchen med twisted pairs. Uplink porten er ikke i brug.

Problemet lyder på at vores NAT entries tilføjede ikke virker når routeren sidder på switchen. Forbinder vi routeren til en individuel maskine med det medfølgende krydsede kabel virker vores NAT entries for de maskines IP fint.

Så mit spørgsmål er:
Er der en indstilling i routeren man skal pille ved så den ved at den er på et switched netværk, eller er vores switch bare lort?
Og, kan man slukke for NAT, eller er det nødvendigt for at routeren virker?
Sikkerhed er uvigtigt, vi kører alle zonealarm, så hardware sikkerhed er irellevant.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. juli 2003 - 18:31 #1
hvorfor bruger du ikke uplink porten?
bruger du et krydset kabel mellem Routeren og switchen?

jeg har selv en cisco 677 og sat til en switch (i upplink)
Avatar billede k3x Nybegynder
07. juli 2003 - 18:35 #2
Jeg skrev jo at routeren er koblet til switchen med twisted pairs :)
Og kan du garanteret at det virker hvis jeg skaffer et krydset kabel?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. juli 2003 - 18:38 #3
alle UTP/STP kabler er twisted pair

Hvorfor bruger du ikke Uplink porten?
jeg gå ud fra at du bruger et krydset kabel (hvis du bruger det der kom med routeren), og de alm porte i din switch skal bruge lige igennem.

du kan se om kablet er krydset eller lige igennem, ved at kigge på enderne.. er de ens, er det lige igennemm, og de ikke ens så er det krydset
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. juli 2003 - 18:40 #4
UTP => Unshielded Twistet Pair
STP => Shielded Twistet Pair
Avatar billede k3x Nybegynder
07. juli 2003 - 18:52 #5
Tak for svaret men og jeg bruger ikke det krydsede kabel der følger med routeren da den er for kort til at kunne nå switchen.
Og intenettet virker jo når jeg bruger twisted pairs, jeg gider bare ikke sidde på en passiv forbindelse. Aktiv fortrækkes...

Og jeg har ikke bemærket at du er 100% klar over hvad problemet er.
Kan du garanteret at det virker hvis jeg bruger crossOver i stedet for twisted?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. juli 2003 - 18:58 #6
Alle netkabler er Twisted pair ;o)

så du bruger et alm. lige igennem (begge ender er ens) for at forbinde routern til switchen, ik'?
Bruger du så port 1 i switchen til routeren?
hvis ja, så prøv port 2, da uplink og port 1 har samme funktion på min switch.
Er du sikker på at switchen virker 100%?
Avatar billede k3x Nybegynder
07. juli 2003 - 19:02 #7
Man kan vel aldrig være sikker på at noget virker 100% :-)
Altså vi kan fint sende filer til hinanden lokalt osv. Så umiddelbart virker den.

Tror vi misforstod hinanden lidt. Det jeg kalder et twisted pairs er:
___

hvor et Crossover er: X

:-)

Anyway routeren sidder i port 7, som ikke er uplink porten. Hvis jeg sætter den i uplink porten virker nettet jo ikke :=)

Så mit umiddelbare bud var at det var en router indstilling der skulle pilles ved.

Who knows.. jeg plejer at kunne løse de fleste problemer selv.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. juli 2003 - 19:07 #8
Det du kalder twisted pair, er et alm lige igennem knetkabel
__

og det andet er et crossover (PC til PC)

dine IP'er, de bliver tildelt automatisk ikke?
Hvis routeren sidder i switchen, kan de så pinge deres gateway (går ud fra den er 10.0.0.1 hvis det er CyberCity)

Der skal ikke ændres noget i routeren for at få den til at virke sammen med en switch *mit netværk virker uden probs :o)*
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. juli 2003 - 19:08 #9
knetkabel => netkabel ;o)
Avatar billede k3x Nybegynder
09. juli 2003 - 01:16 #10
ja jeg kan snildt pinge den :)

vi kører med statisk ip, routeren har ip 192.168.1.1
klienterne har ip 192.168.1.2 - 4
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. juli 2003 - 12:23 #11
oki, så alle kan pinge routeren.. så er der jo lidt hul igennem ;o)

kontroller din opsætning, på klienterne.
kontroller at IP, subnet, gatweay, og DNS'erne er korrekte.
Avatar billede k3x Nybegynder
10. juli 2003 - 01:28 #12
Nu er problemet jo ikke at vi ikke kan komme på nettet, men at vores NAT entries ikke virker når routeren sidder på switchen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
15. juli 2003 - 14:50 #13
er du så 100% siker på at de NAT entryes er lavet korrekt?