Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 16:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Installation af Maxtor Max 9 - nogen bemærkninger?

Hejsa
Jeg skal til at installere min nye harddisk i aften.
Er der noget jeg skal være opmærksom på inden jeg
går i gang?
Jeg har hentet PowerMax, MaxBlast 3 og Big Drive enabler.
Har også hentet en ny version af Fdisk til store diske.
Skal der en driver til controlleren?

Jeg har A7V133 med Bios 1009.
Avatar billede allanfo Praktikant
07. juli 2003 - 16:59 #1
Hvis du kører WinXP er det slet ikke nødvendigt med så mange programmer. Så skal du bare slutte drevet til, starte maskinen og vælge "Denne computer" - "Administrer" - "Diskhåndtering" og derfra partitionere og formattere drevet.

Hvis du slutter den til controlleren på bundkortet, behøver du ikke nogen driver. Hvor stor er den disk, som du tilslutter ? Da dit bundkort ikke har ATA133, kan der være et problem, hvis disken er over 127 Gb - du vil måske ikke være i stand til at udnytte resten af pladsen. Der er noget med at WinXP med SP1 skulle være i stand til at udnytte pladsen, men mit bundkort HAR ATA133, så der sidder min Maxtor 160Gb fint, uanset software. Hvis du ikke kører XP, og ikke kan komme i forbindelse med resten af disken, så bliver du nok nødt til at købe en ATA133 controller f.eks. fra Promise. Jeg har selv to, og de er så simple og omgængelige at sætte op, så man skulle tro det er løgn.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 17:06 #2
Jeg kører Xp, ja.
Jeg har dog indtil nu kørt dual-boot med Win 98se.

Det er en 120Gb disk som bliver tilsluttet til ata100 controlleren.
Men jeg mente, at jeg starter jo op fra en hel ny disk så kan
systemet finde den?
Jeg går jo ud fra at den skal fdiskes?
Finder Xp disken automatisk under installation af styresystemet.
Den (Xp) skal ikke have en driver til at finde disken første gang?

Ved du om A7V133 kan opgraderes til ata133? Og kan det betale sig?
Avatar billede chalde Seniormester
07. juli 2003 - 17:18 #3
ata133 er en fysisk del af bundkortet, og kan ikke opgraderes.
En af mine venner har et a7v133, og har lige sat en 160gb seagate på. Der var nogle mindre komplikationer, men han fik det op og køre med partition magic.
Så du behøver ikke købe en ata133 controller, da a7v133 godt kan tage harddiske på 127+gb.
Du kan enten fdisk, bruge partition magic (ikke gratis) eller bruge administartion i windowsxp.

Men så længe du er under 127gb grænsen, er der ikke noget problem.
Harddisken finder xp selv.
Harddiske behøver ikke extra driver, da den er "indbygget" i windows.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 17:23 #4
Fino
Jeg har PM, men bruger nok Fdisk da den er helt ny.
Jeg kan jo ikke bruge Xp, da det ikke er installeret endnu:-)

Jeg tænkte der var nye drivere til harddisken (controlleren).
Til min nuværende har jeg brugt den nyeste driver fra Promise.
IBm Deskstar 45Gb disk.
Avatar billede chalde Seniormester
07. juli 2003 - 17:25 #5
Driver til controlleren er en helt anden sag.
Du kunne evt sætte harddisken i som slave, starte windows op, og bruge PM derfra.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 17:32 #6
Hvorfor det?
Jeg kan jo sagtens bruge fdisk fra diskette ikke?
PM har jo ikke noget med controlleren at gøre.
Jeg regner med at partitionere med fdisk, hvis muligt.
Avatar billede chalde Seniormester
07. juli 2003 - 17:33 #7
Jo, PM er bare langt nemmere at have med at gøre.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 17:46 #8
Hvis det er en spritny disk, synes jeg fdisk er
lige så nemt.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 19:24 #9
Tak for hjælpen.
Nu tror jeg, at jeg harstyr på det:-)
Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 20:50 #10
Nu må det briste eller bære;-)
Avatar billede allanfo Praktikant
07. juli 2003 - 23:00 #11
Hvis det er meningen, at du vil lægge WinXP på den nye disk som styresystem, behøver du ikke gøre noget. Så skal du bare montere disken, og sætte WinXP CDen i drevet, og boote fra CDen. Så kan du partitionere (som er det FDisk gør) den nye HD i samme arbejdsgang, som du installerer WinXP.

Du behøver ikke FDisk eller nogen af de andre værktøjer.

Da jeg satte en splintrende ny Barracuda 7200.7 SATA-disk i min, gjorde jeg præcis, som jeg beskrev i mit første svar, og det virkede omgående. Det kunne ikke være lettere. Det eneste, som FDisk gør, er at oprette partitioner. Det er meget simplere at gøre gennem administration-funktionen fra WinXP.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
07. juli 2003 - 23:26 #12
Great, thnx:-)

Men Xp har jo ikke den nyeste Promise-driver?
Avatar billede allanfo Praktikant
07. juli 2003 - 23:48 #13
XP har en velfungerende driver til en Promise-controller, men jeg kan ikke lige se hvad du skal bruge den til, da du tilslutter din HD direkte til bundkortet, og ikke til et separat controller-kort, som du sætter i et PCI-slot.
Avatar billede allanfo Praktikant
07. juli 2003 - 23:50 #14
Whoops - Det lader til at dit bundkort HAR en onboard promise-controller. Men det er ikke noget problem. WinXP kan sagtens få den til at køre. Så kan du jo eventuelt senere opdatere driveren, hvis du får lyst til det.
Avatar billede mollebowman Nybegynder
08. juli 2003 - 18:02 #15
Så kører det efter lidt fedten frem og tilbage.
Og jeg fik også fat i de sidste Gb på min gamle disk:-)

Jeg synes dog systemet hænger lidt ind imellem?

Nå mange tak for hjælpen gutter