Avatar billede martingreen Nybegynder
06. juli 2003 - 23:51 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Kan kun lave FTP server over LAN

Hej allesammen..

Håber i kan hjælpe.. Jeg bruger Bulletproof FTP server som jeg normalt bruger til at overføre filer imellem min stationære og bærbare. Det viker fint over LAN.

Men jeg kan ikke få lov til at lave en FTP server så andre kan komme ind på den. DVS. Min ftp server vi kun på mit eget netværk.

Jeg ku' forestille mig at jeg skulle ændre nogle ting på mn router. Jeg har en D-link DI 704P.

På forhånd tak..

Med Venlig Hilsen Green
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. juli 2003 - 23:56 #1
Det kunne være et firewall problem.

Hvis du har XP, så kontroller om den er slåget til eller fra.
Hvis du har anden firewall på så er der portene 20 og 21 der skal åbnes.

Du skal være opmærksom på at en ftp server udgør et kæmpe sikkerhedsproblem hvis den kan tilgås udefra
Avatar billede martingreen Nybegynder
07. juli 2003 - 00:00 #2
Ja, jeg rimelig sikker på at det er et firewall problem.. Xp firewallen er slået fra.. Der indbygget firewall i den router jeg har.. Det virker ikke selvom jeg åbner port 20 0g 21. Den laver stadigvæk ftp'en på min interne ip i stedet for min computers ip..
Avatar billede janorakel Nybegynder
07. juli 2003 - 00:02 #3
Bruger du en navneserver ude af huset? Hvordan kommer du i kontakt med ftp-serveren? IP eller webadresse?
Hvis du på din computer benytter eksterne navneservere til din færden på nettet ville du nødvendigvis ikke komme til din ftpserver, hvis det var din router som var flaskehalsen.
Need info
Avatar billede janorakel Nybegynder
07. juli 2003 - 00:04 #4
Hvordan ser config-filen ud?
Avatar billede martingreen Nybegynder
07. juli 2003 - 00:05 #5
Hvad er en navneserver?? Jeg kan kunne komme i kontakt med ftp serveren fra mion stationære som også er forbundet til routeren. Den ip er 192.168.0.143. Min rigtige ip er 129.142.xxx.xxx..

Håber det kan hjælpe.
Avatar billede martingreen Nybegynder
07. juli 2003 - 00:07 #6
Har ikke så meget forstand på opsætning af FTP.. COnfig-fil???
Avatar billede janorakel Nybegynder
07. juli 2003 - 00:12 #7
Jeg kender ikke routeren, men har du angivet hvilke porte som skal føres til 192.168.0.143, hvor din ftp-server er?
Har du prøvet ftp://129.142.xxx.xxx ? Så burde du kunne se om port 21 er åben.
Avatar billede martingreen Nybegynder
07. juli 2003 - 00:14 #8
Skal jeg forwarde port 21 til 192.168.0.143 eller hvad...?
Avatar billede martingreen Nybegynder
07. juli 2003 - 00:16 #9
Har det samme problem som http://www.eksperten.dk/spm/324646

Prøver det med at åbne port i morgen. Bliver nødt til smutte.
Avatar billede janorakel Nybegynder
07. juli 2003 - 00:17 #10
Ja, det skal du.
Det må være noget wan --> lan og åbne for port 21 i firewallen
Avatar billede martingreen Nybegynder
07. juli 2003 - 00:19 #11
Ok.. Det prøver jeg så.. Men sidder ikke på den pc lige nu.. Så det bliver i morgen. Smider pointene til dig i morgen.. Skal lige se om det virker først..

Tak for det hurige svar..
Avatar billede janorakel Nybegynder
07. juli 2003 - 17:29 #12
Jeg håber at det var svar, ellers skriver jeg med senere i aften.
Avatar billede martingreen Nybegynder
07. juli 2003 - 19:16 #13
Det virkede ikke at åbne port 21.. desværre.. Den laver stadidvæk serveren på min interne ip.. Hvad skal jeg gøre.
Avatar billede janorakel Nybegynder
07. juli 2003 - 22:16 #14
øhmm, har du forwardet din port til din interne ip?
Avatar billede janorakel Nybegynder
07. juli 2003 - 22:19 #15
Du kører vel ikke dhcp til interne maskiner?
Avatar billede martingreen Nybegynder
08. juli 2003 - 00:44 #16
ja, jeg har forwardet den til min interne ip.. Tror du det kan have noget med her at gøre. Har læst noget om at min router ikke accepterer aktiv kun passiv ftp eller noget i den retning.. Sidder og ser på det nu. Prøver på det her : http://pctechforums.com/modules.php?name=FTP
Avatar billede janorakel Nybegynder
08. juli 2003 - 11:08 #17
Ok, har du mulighed for at disable passiv ftp? Når man benytter pasiv ftp benytter man også andre porte(way up fra xxx).
Jeg har lige installeret BulletProff og kan se at man som default kun har mulighed for at logge op med serien 192.168.x.x eller 172.x.x.x - de såkaldte homeIP´s.
Prøv at ændre det og forsøg med ftp://129.142.xxx.xxx .

Jeg har lige leget lidt med det og kan godt få forbindelse gennem routeren, så hold modet oppe.
Avatar billede martingreen Nybegynder
08. juli 2003 - 12:01 #18
Jeg tror det er det med passiv ip.. Har rodet lidt med det, men kunne ikke hitte ud af det. Kan du forklare hvordan jeg skal opsætte bulletproof og routeren.
Avatar billede janorakel Nybegynder
08. juli 2003 - 14:48 #19
Hej igen,
Jeg installerede BulletProff FTP --> Og for at finde ud af om det virkede oprettede jeg en anonym bruger ved navn anonymous og en gruppe anonymous. En tom mappe til brugeren. Som default var der ikke konfigureret passive ip.
Det var alt for FTP. For at tjekke om det virkede loggede jeg op: ftp://localhost uden password da det er anonymt login.

Router kender jeg ikke da jeg har en Zyxell ZyWall10, men vi kører videre.
Der må være noget som hedder SUA/NAT, og her indstiller man hvilke porte fra WAN-siden som skal føres til porte på LAN-siden og til hvilken IP-adresse.
Her vælger man port 21 til port 21 til 192.168.0.143.
Så er der sikkert noget somhedder address mapping, og her skal man lave en 1-1 forbindelse --> dvs. 129.142.xxx.xxx til 192.168.0.143.
Til sidst åbner jeg for port 21 i firewallen.

Så forsøger jeg på en maskine med at skrive ftp://129.142.xxx.xxx og skulle gerne havne i den tomme mappe uden at skulle benytte password.

Håber at det kunne hjælpe
Avatar billede janorakel Nybegynder
09. juli 2003 - 22:46 #20
var det et svar?
Avatar billede martingreen Nybegynder
10. juli 2003 - 02:09 #21
Hej.. Kan stadivæk ikke få det til at virke.
Det er nok bare mig som ikke kan finde ud af opsætte
min router korrekt.. Jeg vil prøve at rode lidt med det..

Men tak, alligevel.
Du får pointene janorakel
Avatar billede janorakel Nybegynder
10. juli 2003 - 09:21 #22
Tak, har du en webserver stående? Eller bare en eller anden service som kræver portåbning i routeren.
Avatar billede martingreen Nybegynder
10. juli 2003 - 11:36 #23
Nej.. Jeg har ingen webserver..
Avatar billede janorakel Nybegynder
10. juli 2003 - 12:30 #24
Hvis din maskine er godt beskyttet kan du prøve at springe routeren over, og prøve at sætte netværkskortet til modemet.
Du skal dog ændre nogle netværksindstillinger på din maskine før det lykkes.
Så kan du se om det er routeren.
Det er måske for meget arbejde for en lille ting.
Avatar billede martingreen Nybegynder
10. juli 2003 - 12:52 #25
Ja.. Det har jeg også tænkt på.. Jeg skal ikke heller ikke bruge ftp serveren så ofte.. Når jeg skal bruge den så sætter jeg den bare til modemet..
Avatar billede janorakel Nybegynder
10. juli 2003 - 15:00 #26
Virker det?