Avatar billede jesspedersen Nybegynder
06. juli 2003 - 20:40 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Rød på billeder taget med digital kamera

Hej.

Jeg har lige købt mig et canon S230, men oplever nogle problemer.

Når der bliver taget billeder af personer, specielt af mig selv, så vises billedet i LCD displayet med nogle fine farver i huden på den person det bliver taget af.

Men når man downloader billedet til computeren kommer man til at se rød ud i hovedet.

Det er meget irriterende, er der en mulighed for at lægge et eller andet slags lag over billedet eller ændre farve balancen,- så kan kommer til at få den samme farve i huden som på LCD displayet på kameraet. (Altså mere en brun nuance i huden og ikke rød)

Hvis der er nogen som har en ide på en eller anden måde dette kan gøres, vil jeg blive MEGET taknemlig, hvis I gider skrive det. Jeg kan evt. også sende et billede hvor man kan se det? (men skriv lige email adresse)

På forhånd tak.
Avatar billede gifle Nybegynder
06. juli 2003 - 20:44 #1
Prøv evt at ændre de indstillinger for hvilke billedet gemmes.
På mit kamera kan man f.eks. gemme billedet i jpeg og tiff filformat, når jeg vælger jpeg mistes der detaljer og skarphed. Prøv at ændre på det.
Jeg har f.eks. også mulighed for at ændre på antallet af pixels, selvom jeg ikke kan se at netop det skulle have noget at sige i denne sammenhæng.

Kan ikke dy mig: Du har ikke set i spejlet om du rent faktisk er solbrændt? ;)
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
06. juli 2003 - 20:45 #2
man kan ændre nuancer på billeder med mange forskellige programmer... selv bruger jeg photoshop.. men det kan godt være lidt halvdyrt hvis man blot skal bruge det til at ændre nuancer... så ville et andet kamera sikkert være en bedre løsning...

Men send lige et billede til Jokke@maritek.dk så jeg kan se hvad du egentlig mener....
Avatar billede gifle Nybegynder
06. juli 2003 - 20:46 #3
M.h.t. farvebalance så ved jeg ikke med dit kamera, men jeg har kun mulighed for farve eller sort/hvid. Ved ikke om du har flere muligheder?
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
06. juli 2003 - 20:49 #4
Gifle: hehe. Nej jeg er rent faktisk ikke solbrændt. but good one :)

Jokke>> Er du fra frederikshavn? Men hvordan ændrer man nuancerne i photoshop? (har nemlig selv programmet)

Gifle: Jeg har både sepia, sort/hvid og et par stykker mere.
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
06. juli 2003 - 20:50 #5
ja jeg er fra frederikshavn... men send lige et billede.. så kan jeg lege lidt med det selv.. der findes en del forskellige måder at ændre nuancen på... så kan jeg finde den jeg finder mes t optimal !
Avatar billede gifle Nybegynder
06. juli 2003 - 20:53 #6
Har du prøvet at ændre på nogle af alle disse indstillinger for at se om det hjælper?

For det kan ikke passe at kameraet kun kan tage "røde billeder". Det er ikke sådan at stedet du har købt det, måske har noget personale der kunne guide/hjælpe dig med problemet? Hvis det viser sig at kameraet er så "dårligt" ville jeg da brokke mig til sælger.
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
06. juli 2003 - 20:53 #7
men den mest brugte er image -> adjustments -> color balance til dit omtalte problem
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
06. juli 2003 - 20:55 #8
men det er irriterende hvis du skal ind og lege med alle dine billeder.. så jeg ville da give gifle meget ret i at du først skal se om du kan ændre det på kameraet :)
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
06. juli 2003 - 20:57 #9
Jeg har prøvet at ændre det på kameraet, men intet virker.

Det mest irriterende er at nogle af billederne skudt samme dag, viser totalt forskellige resultater...
Avatar billede steelman Novice
06. juli 2003 - 20:57 #10
Har du tjekket om hvidbalancen på kameraet står rigtigt?
Avatar billede gifle Nybegynder
06. juli 2003 - 20:57 #11
Ja for det kan absolut ikke være korrekt at et nyt kamera tager disse "røde billeder", så hvis det er købt i en forretning med personale der har en vis viden om disse ting, ville jeg da prøve at spørge dem til råds.
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
06. juli 2003 - 20:58 #12
gifle>> det er jo heller ikke på alle billederne det sker. Problemet er bare at jeg ikke kan tage billederne om igen, så det ville være lidt lettere hvis det bare kunne ordnes i photoshop.
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
06. juli 2003 - 20:58 #13
men jeg mistænker lidt at det er blitzen der fucker noget op!!
Avatar billede gifle Nybegynder
06. juli 2003 - 21:02 #14
Har du prøvet at tage billeder med og uden blitz i forskellig belysning?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. juli 2003 - 21:03 #15
Hvis du tager billeder med en indbygget blitz i kameraet, så skal billedet tages inden for en
afstand på maks. 2,5 meter. Ellers vil billedet få en forkert belysning.

/per
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
06. juli 2003 - 21:04 #16
harj jess :) how goes :)...

Prøv at smide instillingerne i photoshops color balance til -21 0 -37 i midtones
eller leg selv lidt med det... så bare gem de tal du finder frem til :)
Avatar billede the_collector Novice
07. juli 2003 - 13:07 #17
Det lyder som et problem med hvidbalancen.
Du kan læse en test af kameraet her
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/s230.html
Hvad angår hvidbalancen har du følgende muligheder
White Balance : TTL auto/ preset (daylight, cloudy, tungsten, fluorescent, fluorescent H) or custom white balance.
Jeg mener at hvis du tager indendørs billeder og hvidbalancen er sat til udendørs, så bliver billederne røde. (det kan godt være at jeg har fået byttet rundt på indendørs og udendørs). I den modsatte situation bliver billederne blålige.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. juli 2003 - 15:21 #18
Jeg vil som det også nævnes i flere af de øvrige indlæg mene at man burde kunne indstille sig ud af problemet, men ofte kan man opleve små farvestik på billeder taget med digitalkameraer. Typisk vil dit farvestik dog være det samme hver gang du tager billeder, hvilket gør det muligt for dig at automatisere efterjusteringen i photoshop.

Men prøv lige med shift+ctrl+alt+b en masse taster, men det giver en auto-color justering (virker kun i photoshop 7 og fremefter) Auto-color funktionen er en videreudvikling af auto-levels, så brug evt. den funktion hvis du sidder med photoshop 6.

Vil du hellere have en beskrivelse af den mere præcise, men også manuelle metode, så giv mig lige et hint.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. juli 2003 - 15:25 #19
Omkring White Balance, eller hvid balance så er funktioner som daylight, tungsten osv. jo blot presets - hvis du har mulighed for manuel indstilling af hvid balancen så benyt den, det er det eneste rigtige og du vil sandsynligvis opleve en stor forskel med visse motiver.

Principielt foregår indstillingen af hvid balancer ved at rette søgeren imod en hvid flade der befinder sig i samme belysning som det egentlige motiv. Og mange er i tvivl om hvorvidt denne hvide flade skal dække hele området i søgeren eller ej - men det SKAL den altså, hvis man skal have noget ud af indstillingen. Når du retter mod den hvide flade skal der være en knap til indstillingen af hvid balancen, så blinker dit kamera sikkert kortvarriget og vupti er du klar. (kan naturligvis variere lidt fra model til model)
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
07. juli 2003 - 16:55 #20
først tak for svaret.
Jeg vil lige huske det med hvid balancen og instillingerne på mit kamera næste gang jeg tager billeder.

Problemet er jo at de billeder jeg har taget indtil videre, har jeg ikke mulighed for at tage om igen.

Så den pågældende auto-color justering du omtaler, vil jeg blive glad for, hvis du kunne give en mere præcis og detaljeret beskrivelse af, så jeg kan få mine billeder optimal.

Jeg bruger iøvrigt version 7 af photoshop.

Pointene får du bare tildelt når du har lavet den beskrivelse af auto color funktionen.

På forhånd tak.
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
07. juli 2003 - 17:01 #21
Den genvejstast med "shift+ctrl+alt+b og en masse taster må du også godt lige forklare. Den forstod jeg ikke, men det kan du lige inddrage, hvis du forklare det mere uddybende omkring den manuale metode af auto color justering. tak!
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
08. juli 2003 - 00:33 #22
....
Avatar billede cgleerup Nybegynder
08. juli 2003 - 12:52 #23
I photoshop 7 har man lavet en funktion der hedder auto-color. Funktionen kan startes med de angivne hurtigtaster. Jeg kan godt starte på en forklarring om hvad denne funktion rent faktisk gør ved billedet og hvordan den når frem til sit resultat men det vil blive rimeligt omstændigt her!
(funktionen kan iøvrigt tilgåes via "image">"adjust">"Auto color")

Den manuelle måde at stille farverne på er lidt som at vise dig vej til Rom - der er et utal af veje frem til målet, og hvilken der er bedst, hurtigst og nemmest bliver man aldrig helt enig om.

Jeg vil anbefale at du bruger image>adjust>levels eller hurtigtasterne ctrl+L
Vælg istedet for RGB kanalen, først rød kig på det såpkaldte histogram og juster nu. Princippet er at der ingen farve informationer er i det område hvor histogrammet ligger helt i bund - er "bakkeformationen" således ikke eksisterende i eksempelvis højre side af histogrammet, trækker du den lille pil mod venste til der hvor histogrammet igen er "ikke-fladt" altså hvor det begynder at give en bakkeinformation. Det samme gør du for den anden side.
Når du gør dette kommer billede lige umiddelbart til at se underligt ud, men hvis du efterfølgende gør det samme for henholdvis den blå kanal og derefter den grønne kanal, så er billede pludseligt meget pænere.

Det er lidt svært at forklare via tekst, men jeg håber at det gav mening. Skulle du gerne ville benytte en automatisering af lige præcis levels, så klikker du blot "auto" til højre i menuen i stedet for de omtalte indstillinger (men det manuelle er nu bedst)
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
08. juli 2003 - 13:19 #24
Er der andre steder på nettet, hvor jeg kan læse mere om denne manuale auto color funktion?

Ellers mange tak.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
08. juli 2003 - 17:55 #25
Levels er ens i alle programmer, så i princippet skal du blot søge efter mere specifik viden på nettet og i bøger, ved at kigge efter digitale billeder, optimering, justering eller det digitale billedes anatomi, som nogle så flot kalder det.
Derigennem vil du kunne får en masse teoretisk viden det kan gavne ved indstilling af disse ting.
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
08. juli 2003 - 19:00 #26
jess >> hvis du læser hvad jeg har skrevet... der er din color balance funktion.. og hvis du har været inde og kigge ser du også der er en knap der står auto på.. det er ikke så skide svært.. men man kan få et billigt hæfte til 69 kr fra idg.. om billedemanipulering i phtoshop.. det rykker dig igennem den del ret gode øvelser... fanger det din interesse.. kan der købes ret mange gode store men dyre bøger om photoshop.. ellers lån lortet på bib.. problemet med at låne er at de rykkere og regninger man får oftes løber op i bogens udsalgspris

/Jokke
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
08. juli 2003 - 19:16 #27
men personligt syntes jeg man skal holde sig fra auto levels og auto color.. det kan være godt hvis det skal gå hurtigt .... og ikke andet.... photoshop tager ikke hensyn til hvor billedet er taget.. hvilken stemning og hvilket miljø... og kan forvandle et ellers pænt billede som måske mangler et lille puf, om til lort..
Avatar billede jesspedersen Nybegynder
08. juli 2003 - 22:52 #28
Jokke>> Jep umiddelbart så har jeg også lavet de ændringer i min color balance. Det andet virker sgu for uoverskueligt, og det virker egentligt fint nok med color balancen.`
Grunden til jeg skrev lidt dumt, er egentligt fordi jeg ikke har fået installeret photoshop før idag, og har herved ikke haft mulighed for at tjekke, hvordan det egentlig fungerende.

Og ja jeg har prøvet det med de fucking bøger. Det er pisse irriterende når man pludselig står med en "forsent afleveret - bøde" til over 100,-!!

Men jeg kan lige oprette et andet spørgsmål evt. så kan du få de point fra det her spørgsmål, hvis du er interesseret?

Men tak for hjælpen!