Avatar billede rush Nybegynder
06. juli 2003 - 01:52 Der er 40 kommentarer og
3 løsninger

Win98 og XP filesharing

Jeg har 1 xp og 1 win98 maskine som gerne skulle kunne dele hinandens foldere. Begge kan gå fint på internettet via switch men win98's delte foldere er ikke synlige på xp og vice versa. Jeg har installeret home-network-halløj fra xp disken på win98 men det hjalp desværre ingen ting. Nogen der kan hjælpe ?
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juli 2003 - 01:57 #1
har du router?
Avatar billede random_act Nybegynder
06. juli 2003 - 02:22 #2
Hvilke protocoler har du installeret?
Hvis de er IP baseret hvilke IPer har de 2 maskiner?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juli 2003 - 07:33 #3
Hvis du ikke har router (som riversen spør) skal du installere en ekstra protocol til deling. gerne ipx/spx.
Så skal du sørge for:
1.De skal have sammme workgroup navn.
2. de skal stå til network logon.
4. File & print sharing skal være enabled på w98pc.
Avatar billede riversen Nybegynder
06. juli 2003 - 09:57 #4
eller hvis det er nødvendigt med tcp/ip, kan du godt tildele flere ip'er til samme netkort
Avatar billede rush Nybegynder
06. juli 2003 - 12:21 #5
Jeg har ikke nogen router, kun switch. Har installeret ipx/spx men det hjalp ikke, begge computere har samme workgroup navn. Bruger dynamisk ip da jeg bruger ADSL til at komme på nettet med, og kan vidst ikke bruge faste IP adresser. Hvor sætter man network logon, det har jeg vidst ikke gjort ?
Avatar billede rush Nybegynder
06. juli 2003 - 12:27 #6
Har forresten endnu en xp maskine hvis det er relevant og begge xp maskinerne kører perfekt filesharing sammen, bare ikke med win98'eren.
Avatar billede rush Nybegynder
06. juli 2003 - 15:58 #7
er villig til at gi' flere points for hjælp, da jeg er totalt lost ;)
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juli 2003 - 16:37 #8
Network logon ser du når du åbner egenskaber for lanforbindelse. Hvis den ikke er installeret skal du vælge install - service osv.
Avatar billede rush Nybegynder
06. juli 2003 - 19:59 #9
er det i win98 under netværks-indstillinger jeg skal aktivere network logon ?
Kan ikke rigtigt finde det.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juli 2003 - 20:24 #10
Du kan vælge mellem windowslogon, family logon, network logon...
Avatar billede rush Nybegynder
06. juli 2003 - 21:23 #11
Mener du den der hedder "klientprogram til microsoft-netværk" ? Det står den på.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. juli 2003 - 22:41 #12
og nedenunder kan du væle network logon
Avatar billede rush Nybegynder
06. juli 2003 - 23:28 #13
Under "egenskaber for klientprogram for microsoft-netværk" nederst, kan jeg vælge "hurtig logon" og "Log på, og genopret netværkstilslutninger". Har prøvet begge indstillinger uden held...hvis det er det du mener ? :)
Hmmm...hvad søren gør jeg forkert. Skal jeg ikke gøre noget specielt på xp'eren for at se win98 foldere ?
Avatar billede random_act Nybegynder
07. juli 2003 - 12:01 #14
Hvordan prøver du at finde de andre maskiner? Ved at bruge andre computere?
Prøv på XP maskinen:
start->kør->cmd->ipconfig
så på 98 maskinen:
start->kør->command->\\ip fra XP
Nu har du vel ikke firewall på dem?
og igen hvilke iper har de??
Skifter iperne ved hver genstart?
Avatar billede rush Nybegynder
07. juli 2003 - 12:19 #15
Jeg har både prøvet at finde win98-computeren med "andre computere" og ved at prøve og mappe et drev. Min xp maskine skifter ikke ip men det gør win98'eren engang imellem, ved ikke lige hvorfor. Jeg har prøvet helt uden firewall og det hjalp heller ikke.
Hmm...hvis jeg pinger xp'eren fra win98'eren siger den "modtagervært ikke tilgængelig" ???
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
07. juli 2003 - 12:21 #16
Du skal have IPX/SPX på begge maskiner... Det skulle gerne hjælpe!
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
07. juli 2003 - 12:22 #17
Sorry jeg lavede et svar... Det er allerede blevet sagt... Men hvorom alting er, så skal du have installeret IPX/SPX
Avatar billede serverservice Praktikant
07. juli 2003 - 12:41 #18
JA jeg mente "klientprogram til microsoft-netværk" (dansk) og "fil og udskriftsdeling" er enabled. Hvis den står der logger du på din workgroup ved opstart.

Du disabler xp firewall på netkort - avanceret i xp.
Når du så har installeret ipx/spx på begge pcér kan du se delte filer fra begge pcér, men det tager lidt tid at åbne.
Hvor langt er du nået nu?
Avatar billede rush Nybegynder
07. juli 2003 - 14:02 #19
Har ipx/spx på begge maskiner. Firewall fra xp disablet og uninstalled fra win98.

Har lagt mærke til win98 er ligeglad med om man indtaster passw. eller bare trykker "enter" eller "escape" i den første dialog-box med brugernavn og passw., har det nogen betydning ? Hmmm...hvad dælen gør jeg forkert ? Sikkert en eller anden lille dum indstilling et eller anden sted jeg har glemt...
Avatar billede slayerz2002 Nybegynder
07. juli 2003 - 15:47 #20
rush, skal lige sige at win-98 og xp tit er noget rod over netværk, så når du endelig får forbindelse, kan den heller ikke logge ind pga, at din gæstekonto ikke er aktiveret, og det skal lige gøres først (tvivler dog på at det hjælper på det andet :D )
Avatar billede serverservice Praktikant
07. juli 2003 - 19:09 #21
Ja du skal bruge brugernavn og password i w98.
Har du kørt guiden netværksinstallation på xp og valg deling ...?
Avatar billede rush Nybegynder
08. juli 2003 - 00:21 #22
Ja, jeg har delt drevene på xp'eren og win98 (dog skrivebeskyttet/read only). Har 2 xp maskiner, de kan fint se hinanden, det er bare den win98 der tror jeg..?
Avatar billede random_act Nybegynder
08. juli 2003 - 17:27 #23
sidder de i samme ip range, din 98 og XPeren??
Avatar billede rush Nybegynder
09. juli 2003 - 13:23 #24
nej, ip'erne er meget forskellige. F.eks. min xp har noget der ligner 62.243.183.... og 98'eren har 80.161.81....Så det er vidst ikke samme ip range ?
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2003 - 13:37 #25
Du skal prøvet at oprette en account på xp med samme brugernavn og password som du logger ind med på w98´pcen
Avatar billede rush Nybegynder
09. juli 2003 - 13:58 #26
Har vidst slet ikke noget passw. på win98 ? Jeg plejer bare at trykke enter ved den første dialogbox (brugernav/passw), uden at indtaste noget passw..
Hvor kan jeg igrunden ændre opstarts-passw. på win98 ? Tror nemlig aldrig jeg har valgt et...
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2003 - 18:33 #27
så er det nok derfor.  du skal nemlig bruge brugernavn og password til workgroup.
Du går i kontrolpanel - brugere/adgangskode - skift adgangskode
Avatar billede rush Nybegynder
09. juli 2003 - 19:55 #28
hmmm...jeg ændrede win98 passw. og bruger så det var det samme som min xp men stadig ikke noget held :( Det er da ved at være lidt mærk'ligt det her.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2003 - 20:15 #29
Ja det er blevet lidt langtrukken. Har ikke andre ideer end at gå i netværk lanforbindelse :afinstallere netkort - derefter geninstallere det sammen med nævnte services og protocoller - så er alt pr. default igen. Selvom de er udenfor ip range burde du kunne se dem via ipx/spx.
Avatar billede rush Nybegynder
09. juli 2003 - 20:25 #30
ok, tak for dine kvalificerede forsøg på at finde en løsning dannyboyd. Finder jeg ikke nogen løsning i den nærmeste fremtid, fordeler jeg pointene efter bedste evne...
Avatar billede serverservice Praktikant
09. juli 2003 - 20:30 #31
Det plejer ellers ikke at være så besværligt. Begge står til auto ip /dns for deres internetforbindelse. Så kan man bare installere ipx/spx som ekstra protocol til lokal adgang.
De skal så have samme workgroupnavn, som de logger på ved opstart.
"fil og print deling" er installeret og de står til "KLientprogram til MS netværk"
Du har måske ændret noget et sted hvor du ikke skulle - derfor tilbage til default indstillinger.
Avatar billede rush Nybegynder
09. juli 2003 - 21:28 #32
Tja...det er simpelthen for underligt, når det virker perfekt med begge maskiner på internettet via samme switch. Og det virker jo som sagt også perfekt med mine 2 xp-maskiner imellem. Og har gjort alt det jeg skulle (vil jeg da mene).

Måske VNC kunne kaste lidt lys på tingene ???
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juli 2003 - 11:16 #33
tja det vil da kunne give adgang. her er et link.
http://www.realvnc.com/download.html
Avatar billede rush Nybegynder
10. juli 2003 - 19:27 #34
jeg har VNC vers. 3.3.3 kan den ikke bruges ?
Avatar billede serverservice Praktikant
10. juli 2003 - 19:45 #35
det kan den sikkert?
Avatar billede rush Nybegynder
10. juli 2003 - 21:13 #36
har du lyst/tid til at prøve ?
Avatar billede bapnol Nybegynder
29. juli 2003 - 17:48 #37
Har du løst dit problem ?
Avatar billede serverservice Praktikant
29. juli 2003 - 17:53 #38
->Rush JA ok , men Hvordan havde du tænkt dig det skulle klares?
Avatar billede rush Nybegynder
29. juli 2003 - 23:37 #39
Bapnol, Problemet er desværre ikke blevet løst!
Dannyboyd, jeg tænkte man (en af jer :) evt. kunne logge på via VNC og checke indstillingerne for netværk/logon-brugerinfo osv..? Men ved ikke om det er for omstændigt, altså ta'r for meget af jeres tid?
Avatar billede serverservice Praktikant
30. juli 2003 - 11:51 #40
ok hvad ipadressen så prøver jeg med vnc?
Avatar billede bapnol Nybegynder
30. juli 2003 - 14:32 #41
rush ! hvis du ikke får løst dit problem kan du maile din MSN eller ICQ
til BAPNOL@YAHOO.COM så kan vi lige få styr på dine ip adresser & protokoller !
Avatar billede serverservice Praktikant
30. juli 2003 - 15:51 #42
Du kan lægge ip adr. og password til vnc på cdromkast@hotmail.com
Avatar billede rush Nybegynder
22. september 2003 - 21:49 #43
tak for hjælpen...fik hjælp af bapnol men kan ikke gi' ham points.. :(
Har fordelt dem efter bedste evne til jer andre...