Avatar billede mj86dk Nybegynder
04. juli 2003 - 20:33 Der er 10 kommentarer

CPU-køler virker ikke som den skal

Jeg har lige skiftet min CPU-blæser ud men en der hedder "GlacialTech Igloo 462 AMD Silent Breeze". Der står at den kan køle op til XP 2700+. I min computer har jeg en 1600+ (1400MHz). Problemet er at CPU'en bliver 60 grader når den ikke laver noget. Når den bruger 100% CPU-kraft bliver den 67 grader. Inde i mit kabinet er der kun 33°C. I en anmeldelse på www.edbpriser.dk, har de testet den med en 1800+. Deres CPU blev kun 41°C. Selv når de kun gav den 5V blev den kun 47°C. Jeg har efterhånden påmonteret blæseren 6 gange. Hver gang har jeg fyldt forskellige mængder sølvpasta på. Men det hjalp ikke særligt meget. Jeg er sikker på at køleprofilen er vendt rigtigt.

Hvad kunne jeg have gjort forkert? Er der nogen der har samme erfaring? Bliver en 1600+ måske varmere end en 1800+ eller en 2700+?
Avatar billede superanden Nybegynder
04. juli 2003 - 20:45 #1
en 1600+ kan godt blive varmere end 2700+ da en 1600 plus er en Athlon xp og en 2700+ nok er en througbred eller Barton og i de nye processore har amd rettet lidt på temperatur problemerne.

har selv en 1600+ og har haft problemer som dig tit. nogle vigtige ting du skal tænke på er om der er god Air-Flow i dit kabinet. dvs kølere der blæser ind i kabinettet foran og ud af kabinettet bagtil. Hvis du ikke har dette er du nødt til at tage siderne af kabinettet !
Avatar billede neophyte Nybegynder
04. juli 2003 - 21:38 #2
Det lyder underligt, især Barton processorne har ry for at blive meget varme. Det der med Thoroughbred og Barton viser sig ikke at have indflydelse på varmen. Har du overhovedet proppet køler pasta på? Hvis nej, så er det på tide. Og hvis nej, prøv og se om køleren sidder skævt, og hvis den ikke gør det, køb en ny. Men en lille kommentar til "Superanden". Thoroughbred og Barton er også Athlon XP, bare med mindre kerner og de siges at have en lavere temperatur hvilket ikke er tilfældet.
Avatar billede neophyte Nybegynder
04. juli 2003 - 21:40 #3
Undskyld stavefejlen. Forresten har jeg en Barton 2800+ på 46 grader på en køler jeg endda er i tvivl om den kan klare cpu´´ en. Men prøv og tjek om du har husket Kølerpasta.
Avatar billede spt Nybegynder
04. juli 2003 - 22:42 #4
der sidder to kraftige blæsere i mit kabinet, den ene blæser ind den anden suger ud, min xp 1700 ligger på 57 grader ligemeget hvad jeg laver og det er med en køler med 8x8 blæser der blæser 32 cfm derudover er der kobberimplantat i bunden og så er der selvfølgelig sølvpasta under.

så din temp ser ikke så slem ud set i forhold til det.

og så skal man jo heller ikke tro at der sidder kvalitets sensorer under en cpu så tag tallet med et gran salt.
Avatar billede superanden Nybegynder
05. juli 2003 - 00:08 #5
hat neohyte hvis han ikke havde kølepasta var den kabut efter 5min ! Keine CPU mere !

desuden siger man med end Athlon xp at den kan tåle op til 90 grader så du skal ikek bekymre dig medmindre den er ustabil !
Avatar billede mj86dk Nybegynder
05. juli 2003 - 01:24 #6
Jeg har helt klart husket kølerpasta. Jeg har også checket om den er skæv. Jeg har jo af- og påmonteret den 6 gange, for at finde ud af hvor meget kølerpasta der er nødvendigt. Mit airflow gennem kabinettet er også udmærket. To 80mm der suger koldt luft fra neden og dual fan PSU der puster den varme luft ud. Inde i kabinettet er der kun 32°C
Avatar billede clawhammer Nybegynder
05. juli 2003 - 01:34 #7
hvor meget strøm løber der igennem cpu´en... til jer andre.... t-bred og barton er SELVFØLGELIG blevet opbygget sådan, at varmen er noget lavere end f.eks. palomino.... det er da logik. det er  samtidigt rigtigt at AMD Athlon XP´er 1600+ og opefter kan tåle minimum 90 G. Har selv en 3200+ på 37 G ved FULL LOAD... med en standardblæser..i  min anden sidder der en 2000+, ogden ligger på 39-40 ved full load... så der er ikke en forskel.. og nr 3. er en Barton 2500+ @ 2.923 GHZ ved full load er den 87 G med vandkøling..
Avatar billede mj86dk Nybegynder
05. juli 2003 - 01:44 #8
Min VCore lå på 1,8V da jeg lavede indlægget. Nu har jeg skruet den ned til 1,75V. Efter det bliver 2-3°C køligere
Avatar billede clawhammer Nybegynder
06. juli 2003 - 20:30 #9
jeg tror ikke du kan gøre noget ved det... og så er 60  g for en 1600+ godt nok meget, men hvis du ikke vil overclocke, er der ingen grund til bekymring.. hvis du vil OC tror jeg at, du bliver nødt til at endten skifte kabinet.. ( til et større) eller invasterer i et godt vandkølingssæt
Avatar billede spt Nybegynder
12. juli 2003 - 01:24 #10
60 grader! Der er der masser af grund til bekymring 10 grader til, og så er den pc ikke stabil længere.

clawhammer: de temperaturer du snakker om er i kernen. Det der måles på ens motherboard er den ydre, da kernen ca er 20 grader varmere end cpuens ydre temp. så der er ikke langt til de 90.

jeg kan tydeligt mærke når min cpus temp kommer over 65, så er det ikke sjovt længere.