Avatar billede renehansen Nybegynder
04. juli 2003 - 14:14 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

hal.dll mangler i Windows/system32 ?

Hejsa !

Jeg har et problem med en windows XP som ikke vil starte pga. en manglende fil.

c:\windows\system32\hal.dll

Har prøvet at boote med en fat32 startdisk det hjalp ikke da jeg ikke kan se windows mappen som jo ligger i NTFS.

Nogen her der ved hvordan jeg får lagt den fil ind igen  ?

p.s. jeg har hentet filen fra nettet og har den på en diskette, sidder dog med en win 2000 her.
Avatar billede opperen Nybegynder
04. juli 2003 - 14:26 #1
Du skal nok skaffe en winXP bootdiskette. Så skulle det ikke være noget problem.
Avatar billede opperen Nybegynder
04. juli 2003 - 14:29 #2
Har du prøvet at starte den op i fejlsikret tilstand. Det er ikke sikkert at hal.dll skal bruges i fejlsikret.
Avatar billede renehansen Nybegynder
04. juli 2003 - 14:32 #3
Virker ikke med fejlsikret tilstand
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juli 2003 - 14:34 #4
Hal.dll er en af de vigtigste filer, om ikke den vigtigste, i XP.

Prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juli 2003 - 14:38 #5
Du kunne også prøve at pille HDén ud, sætte den i din Win2K maskine som slave, og kopiere filen fra disketten ind i den rigtige mappe, det kan være det virker.
Avatar billede renehansen Nybegynder
04. juli 2003 - 14:58 #6
fromsej hvad med de filer der ligger i de forskellige mapper, forbliver de intakte ?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juli 2003 - 15:11 #7
Ja, de fleste gør.
Sevicepacks og opdateringer skal du installere igen efter en Repair.
Avatar billede renehansen Nybegynder
04. juli 2003 - 15:32 #8
har bare et problem, eller rettere sagt 2 !

Jeg kan ikke se windows mappen som den refererer til når den skriver at den mangler filen..  altså C:\windows som skulle ligge på det drev der nu hedder E: efter jeg har sat HD over i min win 2000 der også kører NTFS på C: og fat32 på D: ?

nr. 2 problem er at installationen ligger på en ACER recovery cd der installere alt på en gang, altså en GHOST hvad har jeg af muligheder og hvorfor kan jeg ikke se mappen, det skal siges at det er en maskine jeg laver for en, så jeg ved ikke om han har lavet noget ged, eller om det bare er pga. sikkerheden jeg ikke kan se mappen ?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juli 2003 - 15:35 #9
Umiddelbart vil jeg sige "Ged", er der nogle former for adgangskode på disken?
Har du overtaget ejerskabet påden?
Kan du se disken i enhedshåndtering?
Avatar billede jpvj Nybegynder
04. juli 2003 - 15:36 #10
Det lyder som en fejl i filsystemet.

Mappen c:\windows *kan* hedde noget andet i særlige tilfælde. Nogle ynder at installeret under et andet mappenavn, da de mener at sikkeheden bliver bedre...

Du SKAL kunne se en mappe i roden af harddisken, der indeholder Windows installationtionen. Hvis der er data der skal reddes, så start med at koncentrere dig om disse.

Når du har reddet hvad du kan, så kør en
chkdsk /r på harddisken. Se hvad der kommer ud af det.

Hvis ikke alt går godt, så lav en installation fra scratch. Det er noget rod at have et OS installeret, hvor man ikke aner om det er er OK eller ej. Husk at kontrollere harddisken for bad sectors inden du installerer.

JP
Avatar billede renehansen Nybegynder
04. juli 2003 - 15:42 #11
Ja jeg kan sagtens se disken og nej der er ikke nogen mappe der hedder windows selv om den refererer til at filen mangler i den mappe.

prøver lige at rode lidt med rettigheder.
Avatar billede magictouch Nybegynder
04. juli 2003 - 18:15 #12
Ka´du bruge det her: www.windows.no/win_hald.php
Avatar billede renehansen Nybegynder
04. juli 2003 - 23:33 #13
Nej desværre, blev nødt til at formattere og installere det hele forfra er lige blevet færdig, det er en lidt weird installation da det er Acer installations cd´r hvor det hele ligger som en Ghost, så jeg har ikke mulighed for at reparere.

Tillader mig at lukke denne tråd, da der ikke var nogen umiddelbar løsning, og maskinen er blevet ominstalleret.

**** Lukket ****
Avatar billede fromsej Praktikant
04. juli 2003 - 23:40 #14
Tak for point, og endnu en grund til at hade "Recovery CDér".*S*