Avatar billede itfc1962 Nybegynder
03. juli 2003 - 23:50 Der er 9 kommentarer

show antributten

Hej PHP-venner!

Jeg er overhovedet ikke så meget inde i PHP verden endnu så jeg selv kan sidde og lave mine scripts, og jeg tror lige i kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Jeg er webmaster på en hjemmeside for den engelske fodboldklub Ipswich Town (siger jer sikkert ikke så, men det er ligegyldigt), vi har altid udgivet et medlemsblad, men det er vi stoppet med da vi ikke længere har resourcerne til det. I stedet er vi gået over til at kører vores Supporter Club over nettet, og jeg vil have at siden skal være så nem så mulig at opdatere, nu kommer spørgsmålet:

Jeg skal have lavet en side over hver enkelt spiller, men i stedet for at sidde og skrive 40 HTML-sider, er der så ikke noget med at man kan lave det hele på en PHP side og så lave det lige som en "billedfremviser" bare med spillerportrætterne???

Jeg håber nogle kan hjælpe, og hvis i ikke forstår det helt så skriv lige, så skal jeg nok prøve og være lidt mere meddelsom.

Takker på forhånd...
Avatar billede detox Nybegynder
04. juli 2003 - 01:53 #1
Jo, hvis du har adgang til php og mysql, ville det være en stor fordel.
Du har så mulighed for at lægge alle oplysninger om spillerne i din database
og så hive dem frem som du ønsker. Du behøver så kun at lave et dessign til at præsentere spillere.
Så jo, php er perfekt til formålet!
Avatar billede exp Juniormester
04. juli 2003 - 10:02 #2
Alt efter hvor stor siden skal være, kan det måske være relevant at kigge dig omkring efter et CMS (content management system) der gør opdatering af siden nemmere
Avatar billede itfc1962 Nybegynder
04. juli 2003 - 11:26 #3
Jeg har både PHP og MySQL, men hvordan skal man så skrive det i sin tabel?? Skal alt statistik om spilleren blot stå i en enkelt celle, eller skal jeg sætte tabellen op som noget ligende det her:
Navn:
Alder:
Købt af:
Tidligere klubber:
Transfersum:
osv.

Hvis en af jer kunne give mig et script eksempel ville det være helt suverænt.

Angående CMS kender jeg ikke så meget til dette, men det kan selvfølgelig læres, dog ser jeg helst at jeg kunne lave det i PHP, hvis altså ikke CMS også er en slags PHP type.
Avatar billede exp Juniormester
04. juli 2003 - 11:54 #4
cms kan laves i flere sprog, det er ikke et kodesprog men et koncept... det betyder at du har en front (det de besøgende ser), og en backend (det administrator ser) - det er så opbygget således, at administrator kan logge på, og rette, tilføje, slette etc. Fronten er fx en præsentationsside af en spiller eller en række nyheder.

Den database-opstilling du foreslår der er meget god, men jeg vil nok lige opfordre dig til at lære lidt om databaser i.forb.med php:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/
http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog/ <== beskriver praktisk hvordan du kan gøre det - det kan selvfølgelig udbygges
Avatar billede thorus Nybegynder
05. juli 2003 - 20:58 #5
Prøv her -> www.phpuniverset.dk

Det er primært kun om PHP/mySQL
Avatar billede itfc1962 Nybegynder
06. juli 2003 - 11:08 #6
Det bliver nødt til at være mere specifikt. Forstil jer en side med 40 forskellige tekster hvoraf det kun skal være muligt at se en, og hvor der stadigvæk er link til alle 39 andre. Det er sådan noget jeg skal have fat i.

Jeg skal bruge link til en tutorial eller source code.
Avatar billede sukos Juniormester
06. juli 2003 - 11:36 #7
Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare begynde at gå i krig med det.
Først, gøre dig klart hvilke ting du ønsker i DB'en, finde ud af hvordan det er bedst at opbygge den, evt. spørge her :O), og så ellers videre frem med kodning m.m.

Jeg ville også først beslutte mig for hvordan siden skal se ud, (design), for på den måde at ha' en skabelon til hver side, som så skal bruges.

Når du så får problemer, så søge efter hjælp til det specifikke problem, f.eks. med udtræk af databasen m.m.
Avatar billede itfc1962 Nybegynder
06. juli 2003 - 12:20 #8
Okay, ja så har jeg nok misforstået PHP's evner en smule, jeg troede man sagtens kunne lave det uden en DB. Jeg havde forstillet mig at man sagtens kunne lave en kode hvor man ud fra f.eks. 40 forskellige tekster så kunne få PHP til kun at vise en, mens man samtidigt kunne navigere i de andre.
Avatar billede sukos Juniormester
06. juli 2003 - 12:49 #9
Jamen det kan du skam osse godt! :O)
men 40 tekster skal jo gemmes et sted, og det mest oplagte/nemmeste er i en DB.

Men kan da også gemmes i tekstfiler, evt. en enkelt