Avatar billede olezen Nybegynder
03. juli 2003 - 23:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af pc før køb.

Vurdering af pc, før køb.

Jeg vi gerne vide om disse ting vil køre fint sammen.

Abit IS7, 865PE, 800FSB, DDR3200
Abit’s side http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=79
Edbpriser’s info http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264587951
Sapphire Radeon 9100, 128MB DDR
Sapphire’s side http://www.sapphiretech.com/vga/9100.asp#Model%20Number
Edbpriser’s info http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1365017904
Pentium4, 2400MHz Socket 478 FSB800
Edbpriser’s info http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244598176
Intel’s side http://www.intel.com/english/products/desktop/processors/pentium4/index.htm?iid=ipp_dlc_proc+desk_p4p&
DDR-SDRAM PC3200 Performance 512MB
Edbprisers’s info http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847915
Performance-memory http://www.performance-memory.com/pc3200.asp

Prisen er i alt      4512,00 DKK

påfohånd tak
Avatar billede divine Nybegynder
03. juli 2003 - 23:52 #1
Joo, det ser da ud til at passe fint sammen. Kan ikke se der skulle være noget galt med det.
Avatar billede olezen Nybegynder
03. juli 2003 - 23:54 #2
jeg mener selv at det er en fornufig sammensætning når man max har 5000kr er der noget du/i mener der skulle gøres anderledes
Avatar billede divine Nybegynder
04. juli 2003 - 00:52 #3
Personlig ville jeg tage et GeForce som grafikkort (enten et 4 Ti, eller et FX), men det er nok en smagssag. Og hvis du gerne vil have det billigt burde en 2400 MHz jo være fin nok, men du kunne måske tage en 2600 som kun koster ca. 200 kr. mere.

En ting jeg lige lage mærke til er, at det ser ud til at bunkortet kun kører AGPx8 og det valge grafikkort kun kører AGPx2/x4 (altså x2 eller x4).
Avatar billede olezen Nybegynder
04. juli 2003 - 01:22 #4
hmmm jow det kan da godt være men skulle smide en 2,6Ghz i, mhp. AGP står der på abits hjemmeside således

Accelerated Graphics Port connector supports AGP PRO 8X/4X (0.8V/1.5V)

så skulle da mene at den den understøtter agp4x også
Avatar billede divine Nybegynder
04. juli 2003 - 01:26 #5
Nåh ok, jeg kiggede bare lige siden hurtigt igennem og der står kun AGP 8x i "overview".
Avatar billede the_i Nybegynder
04. juli 2003 - 01:33 #6
Da du alligevel har fundet dyre ram ville jeg tage corsairs twinX-ram, de yder best og har færrest kompatibilitets-problemer i de tests jeg har set, jeg har godtnok kun kunnet finde dem hos shg.dk til 1500 for et sæt på 2*256 mb.

Og så vil jeg råde dig til at vælge et gf4 ti4200-kort i stedet. De er billige og de yder stadigvæk rigtigt godt. Geforce fx skal er en skuffelse, det skal du holde dig fra.
Avatar billede divine Nybegynder
04. juli 2003 - 11:24 #7
Tror nu det med grafikkort er en smagssag eller tilfældigheder, for jeg kender en som har rimelig godt forstand på computer, som købte et Radeon 9800 Pro. Det syntes han var rigtig elendigt, det virkede ikke ordenligt, kan ikke lige huske hvad der nøjagtigt var galt. Så han fik et GeForce Fx 5800 istedet, som han var meget tilfreds med. Nu skal olezen nok ikke have et Fx 5800, og det kan da godt være at resten af Fx-serien er en skuffelse, men jeg ville da bare lige sige det.
Avatar billede spt Nybegynder
04. juli 2003 - 22:46 #8
divine:  hvis han syntes at det kraftigst kort på markedet er elendigt så kan du vel selv regne ud hvor maget forstand han har...

kører selv med gf 4 ti 4200 og det kører ret godt, men jeg ville nu vælge et radeon 9500/9600 pro hvis jeg skulle have et nyt i dag.
Avatar billede divine Nybegynder
05. juli 2003 - 00:42 #9
det virkede i hvert fald ikke godt til hans behov. Men ingen grund til at diskutere det, vi bliver aldrig færdig.
Avatar billede the_i Nybegynder
05. juli 2003 - 18:32 #10
Jeg vil gå efter ti4200 da den har vigtige fordele i forhold til både radeon og gf fx. Selvfølgelig er radeon 9800 bedst i et ydelsesperspektiv og det er useriøst at sige at det er et dårligt kort fordi det ikke vil virke ordentligt på en bestemt computer. Til gengæld har jeg på fornemmelsen at der er flere kompatibilitetsproblemer med radeonkortene, en af mine venner kunne ikke få sit 9500 pro til at virke med sit asus nforce 2 bundkort og jeg mener også at have set tråde om andre der havde problemer.

Hvis vi skal se på pris og ydelse: geforce fx 5600 ultra er LANGSOMMERE end ti4200, se den her test:
http://www6.tomshardware.com/graphic/20030311/geforcefx-5600-5200-03.html
det eneste jeg kunne finde, fra creative, koster 1800 kr. man kan få billigere ikke-ultra-modeller men de er altså stadig både dyrere og langsommere end ti4200... Selvfølgelig er billedet en smule anderledes når det kommer til directX 9 spil, geforce FX lever op til directX 9-standarten, men spørgsmålet er hvornår de overhovedet kommer.

Radeon 9500 pro er normalt hurtigere i tests end ti4200, i den jeg har linket til er det ikke helt tilfælded, jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved præcis hvorfor, det kunne være en ny nvidia-driver som har hjulpet på geforce-kortenes ydelse, eller rent tilfælde. Igen er det i directX 9 der virkelig er forskel, men igen koster et radeon 9500 pro omkring 1600-1800 kr...

...Og et ti4200 kan fåes så billigt som 850 kr hos shg! til den pris er der altså ikke noget der kan røre det! det her kort er næsten lige så hurtigt som konkurrenterne og det koster næsten det halve. Jeg ville ikke være i tvivl hvis jeg skulle vælge ud fra et pris kontra ydelsesperspektiv, med de penge man sparer kan man jo skifte kortet hvis man får brug for et directX 9-kort senere.
Generelt kan man få udmærkede ti4200 til omkring 1200 kr. og det er i sig selv billigt nok til at jeg stadig synes det er det kort der holder bedst.