Avatar billede voksyb Nybegynder
03. juli 2003 - 18:36 Der er 15 kommentarer

Problemer med Modem i Mandrake 9.1

Jeg har et kæmpe problem med mit modem i Linux.
Historien er den at jeg installerede Mandrake Linux 9.1 for et par uger siden, jeg installerede det sammen med en af mine venner som var lidt mere linux-vandt end jeg. Min maskine stod online via hans ADSL forbindelse, og det var jo allertiders, da jeg flyttede min maskine hjem til min sørgelige modem forbindelse, kun jeg pludselig kun besøge de sider som jeg tidligere havde haft åbnet. Det er umuligt for mig at pinge andre ip'er end dem jeg allerede har besøgt.
Mit modem er et Lasat Safire 1, og det burde sådan set virke, men det gør det ikke. Jeg tror det måske er pga. af manglende driver eller måske den protokol jeg benytter. Nogen gode løsningsforslag?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
03. juli 2003 - 19:51 #1
Næsten alle K56 modems der købes i dag er såkalte winmodems. For at presse prisen ned har man fjernet nogle komponeter fra modemet, som computeren så skal emulere istedet. Dette gøres af driveren.

Alle almindelige modems kan køre på en og samme standart modem driver, hvis det er et winmodem skal du have en skrædersyet driver. Alle winmodems er interne. Når mandrake opdager et almindelig modem plejer den at installere en driver til din. Når den opdager et winmodem plejer den at henvise dig til hjemmesiden www.winmodems.org.

Hvad mener du, det er for et modem?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
03. juli 2003 - 19:52 #2
Ups Det er www.linmodems.org den henviser til.
Avatar billede voksyb Nybegynder
03. juli 2003 - 20:05 #3
Det mærkelige er at når jeg installere modemmet og sætter drakeconf til at søge efter modems finder den mit modem som et normalt modem, og spørger om jeg vil konfigurere denne - det siger jeg jo ja tak til. En anden underlig ting er at jeg kan godt kontakte min pop3konto hos min udbyder, men ikke andre, og den har jeg ikke haft kontakt med tidligere ..
Avatar billede voksyb Nybegynder
03. juli 2003 - 20:09 #4
Avatar billede JoeX2 Praktikant
03. juli 2003 - 21:04 #5
Du har et altså et ekternt modem, som du båede kan bruge til at kalde op til udbyderen og hente e-mail.

Kender du ping kommandoen? Får du svar, hvis du skriver 'ping 80.63.59.14'? Eller siger den at netværket ikke er tilgængeligt eller bare at der ikke er noget svar. Hvad skriver den så, hvis du prøver 'ping www.politikken.dk'?
Avatar billede voksyb Nybegynder
03. juli 2003 - 21:51 #6
Jeg har et modem der kan kalde op, og som kan tjekke mail hos min udbyder, men ikke hos min webhost. Desuden kan jeg besøge tidligere besøgte sider, men ikke nye sider. Jeg kan pinge www.newz.dk men ikke www.eksperten.dk, prøver jeg at pinge eksperten.dk får jeg at vide at hosten ikke findes.
Avatar billede JoeX2 Praktikant
03. juli 2003 - 22:10 #7
Du har nok ikke besøgt eksperten tidligere :-) . Kunne du pinge 80.63.59.14 ?

Hvis du kan det har du et DNS problem. Prøv at kontrollere at numrene på dine DNS servere er indtastet korrekt. Normalt behøver man egentlig ikke at indtaste nogen DNS nummer, da computeren selv finder disse ligesom dig ip nummer, men hvis man fejlagtigt indtaster nogen, så bliver disse altså benyttet.
Avatar billede peter_m Nybegynder
04. juli 2003 - 11:14 #8
Hvis du kan ringe til f.eks din mobil eller anden telefon du kan høre ringe når du ringer dens nummer så virker dit modem meget sandsynligt..

1. At du kan se tidligere sider er simplet bare et spørgsmål om at disse sidder er gemt på din maskine og de er sikkert ikke blevet opdateret i noget tid...altså du ser offline hjemmesider.

mulig problem er at du ikke har opsat din internet forbindelse helt korrekt mht til dns m.m...også når du er logget på bliver din maskine tildelt en ipadr. eller en ugyldig adresse?...du kan benytte ifconfig til at se disse oplysninger.
Avatar billede voksyb Nybegynder
05. juli 2003 - 00:09 #9
Jeg har ikke prøvet at pinge 80.63.59.14, da jeg har været på arbejde i dag..

Men jeg er også ret sikker på at det er et DNS problem, og har derfor prøvet både at benytte de opgivede ip'er fra min udbyder og også at lade være med at opgive nogle - det har ikke gjort nogen forskel.

Peter_m >> Jeg kan sagtens ringe op, og komme i kontakt med min udbyder, og kan hente mail fra denne. Jeg kan også besøge sider som jeg har haft besøgt, og jeg kan se dem i opdateret tilstand (fx. nye indlæg på newz.dk), så der er ikke tale om offline browsering..

Der er meget der tyder på at det er et DNS-problem, men hvordan løser jeg så disse?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
05. juli 2003 - 00:51 #10
Ikke for at blive ved med at træde i den samme lort.

Jeg vil gerne have at du pinger 80.63.59.14 og www.politikken.dk . Hvis du ikke kan pinge nogen af dem, så er det faktisk offline browsning du laver. Det vil jeg gerne udelukke. Jeg vil også gerne vide om din brower bruger proxy, hvis ja: Prøv at slå den fra.
Avatar billede voksyb Nybegynder
05. juli 2003 - 00:56 #11
Joex2 >> Fair nok, jeg går hjem og prøver at pinge den ip, men jeg kan jo ikke svare før i morgen -netop pga. manglende forbindelse ;-)

Lige for at køre i det samme: Hvordan i alverden kan jeg hente mail, hvis jeg browser offline? (Det vil jo ikke give mening..)
Avatar billede voksyb Nybegynder
05. juli 2003 - 01:50 #12
Nu sidder jeg faktisk herhjemme, og er kommet ind på eksperten.dk, men kan ikke komme ind på mit eget domæne, og kan stadig kun tjekke min udbyder mail.

Jeg kan ikke pinge www.politikken.dk - "host unknown" lyder svaret..
Pinger jeg 80.93.59.14 får jeg ingen pakker retur

Det jeg kan er til gengæld at sidde online på ICQ og MSN via GAIM, og jeg kan skrive dette indlæg - jeg bliver mere og mere forundret..
Avatar billede JoeX2 Praktikant
05. juli 2003 - 01:59 #13
Undskyld det var 80.63.59.14 jeg mente. Sorry. ICQ og MSN bruger ikke DNS og Proxy, det gør en browser.
Bruger din browser proxy? Prøv at slå den fra.
Har du prøvet at lave være med at indtaste DNS oplysninger? Du kan vælge at DNS oplysningerne skal hentes automatisk fra DHCP serveren. (Jeg går ud fra du har dynnamisk ip).
Hvilket program bruger du, når du ændre din ip/dns oplysninger? Prøv drakconnect, som kan finde i mandrake kontrol panel (drakconf).
Avatar billede voksyb Nybegynder
05. juli 2003 - 02:14 #14
Okay, jeg kan pinge 80.63.59.14 uden problemer..

Har prøvet at slå DNS oplysningerne til og fra netop i drakconf, uden nogen forskel.
I Mozilla under Advanced/Proxies er det afmærket Direct connection to the internet
I Konqueror er der heller ingen proxy indstillet..
Avatar billede JoeX2 Praktikant
05. juli 2003 - 10:01 #15
Når du ikke vælger automatisk dns, burde en skrive dns-serverens ip i filen: /var/lib/dhclient-ppp.leases . Den er på linien option domain-name-servers. Gør den det og er det den rigtige DNS nummer? Kan du pinge dette nummer? Har du en DNS server på din egen maskine (named/bind)?