Avatar billede deurell Nybegynder
02. juli 2003 - 11:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Har jeg en virus?

For en lille måned siden var der pludselig en fil der hed ~ og ikke andet. Det undrede mig selvfølgelig da jeg ikke mente selv at have gemt den der. Jeg ville checke hvad der var i den og åbnede den med notepad. Hvad jeg fandt var mine adresser fra outlook ekspress. På dette tidspunkt havde jeg ikke set nogle andre symptomer. Jeg havde ikke noget anti-virusprogram så jeg tog en online scan med panda anti-virus. Den viste at der ingen virus var og jeg slettede derefter filen og regnede med alt var godt. En uge efter begyndte winamp at gå meget langsomt når det skulle have adgang til mit drev med musik på. Sikkert et problem med filindexet. Dog tænkte jeg endnu engang på virus og scannede atter en gang med panda anti-virus. Stadig blev der ikke fundet noget. Dagen efter gik min HD helt ned.
Det var så forhistorien og her kommer så de egentlige spørgsmål:
Er Online scan hos Panda anti-virus et produkt man kan stole på er opdateret?
Kan en virus ødelægge et hard disk så det giver ovenstående symptomer?
eller med andre ord - har min pc virus?
I øvrigt vil jeg meget gerne hører om der er andre der har oplevet at der pludselig var en fil på skrivebordet der hed "~" (altså uden efternavn og ikke som fx ~.exe)
Avatar billede ostechristian Nybegynder
02. juli 2003 - 11:10 #1
Jeg har Norton Antivirus. Det kan man i hvertfald stole på!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. juli 2003 - 11:12 #2
Et online scan kan da være udmærket. Men de er IKKE perfekte.

Der findes ingen undskyldninger for ikke at installere et antivirusprogram på sin maskine. Der findes jo endda flere gode gratis produkter.

Dit problem kunne godt være en virus. Men det kunne måske også have andre forklaringer. Første skridt i problemløsningen er at installere et stykke AV softeare.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
02. juli 2003 - 11:18 #3
Dette tegn ~ er ikke virus men en fil som du ganske enket bare kan slette. Den betyder intet.

Det at din maskine er begyndt at opføre sig mærkeligt har ikke noget med ovenstående at gøre, men du kan jo godt efterfølgende have fået enten virus eller spy på din pc.

Onlinescannere er en udmærket ting at suplere med, men erstatter på ingen måde et antivirus prg. Du kan endda downloade gratis AV : http://www.spywarefri.dk/virus.htm#Gratis Her ligger det et gratis AVG som er rigtig god og som endda opdaterer sig selv den syntes jeg du skal hente. Du kan på http://www.spywarefri.dk finde en masse informationer på dansk om hvordan du skal sikre dig. Kig også under værktøjer hvor har ligger en hel del fantastiske og gratis prg.

Du må hellere installere Spybot samt Spywareblaster som det mindste udover selvfølgelig AV
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. juli 2003 - 11:40 #4
Hver gang du åbner en fil med et officeprogram, f.eks. word, bliver der dannet en ~ (tilte) fil disse filer er normalt tilstede på din pc, mens word filer er åben, og forsvinder igen når du lukker word net, nogle gange sker dette ikke og filer bliver stående. Dise filer kan normalt slettes uden betydning og de skader ikke. Du anr ikke virus på den konto
Avatar billede k-b-n Nybegynder
02. juli 2003 - 12:55 #5
Det kunne også være du skulle prøve at rydde op på din computer, tømme tempinternetfiles, papirkurv m.m. og diskfragmater dine harddiske...
Avatar billede fromsej Praktikant
02. juli 2003 - 18:35 #6
Deurell>>Jeg har også oplevet den Tilde fil, den kommer hver gang man tilføjer en person i sit adressekartotek.
Der er ingen grund til bekymring, det er en bug! i Windows.
Avatar billede perhaps Nybegynder
02. juli 2003 - 19:57 #7
Her er kommentarer fra Spywarefri's samarbejdspartnere i USA vedr. ~

Læs kommentarerne og slet filen. Det er helt uskadeligt og som Fromsej også siger: En bug i windows. Jeg er enig med avoergaard i at det idag er vigtigt at installere en del af de programmer du finder på Spywarefri.dk. Jørgen fra Spywarefri har oplyst til mig at 20 millioner computerbrugere verden over har spyware på pc'en uden at vide det. Det er uhyggeligt når man du ved hvad det skidt kan bruges til.

Første svar fra USA: Yes, it is a glitch in OE with (from memory) SP1 installed. It occurs when you add someone to your address book. Just delete it from the your desktop.For your information, it happened to me this morning (again).

Andet svar fra USA: The ~ file rides again!  I hadn't seen anyone posting with this problem since John and I had many conversations about it and before I got a new system and haven't seen it since. Don't worry about it though, as he says. Anytime you make a change in your addressbook, a new one will visit you. Just delete it.
Avatar billede deurell Nybegynder
05. juli 2003 - 12:13 #8
Aovergaard>dit svar var det første som omfattede hvad jeg havde brug for at vide. Derfor høster du pointene
Avatar billede aovergaard Nybegynder
06. juli 2003 - 00:47 #9
Jamen så takker jeg for point:)