Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2003 - 13:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

erfaring med graffikkort

Er der nogen der har erfaring med Palit Microsystems Daytona grafikkort der hedder GeforceFX5600?

Evt. hvor det bliver fremstillet.

Skal bruges til grafisk arbejde og absolut ikke spil, højst lidt Solitaire ;o)
Avatar billede coltman Nybegynder
01. juli 2003 - 17:38 #1
Det er forhåbentlig Grafisk arbejde i 3D, ellers er det graffikkort ikke det rigtige valg.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2003 - 17:48 #2
nej, det er ikke til 3D, det er Adobe programmer der er tale om, Indesign, Illustrator og Photoshop.
Avatar billede coltman Nybegynder
01. juli 2003 - 17:58 #3
3D graffikkort er gennerelt ikke gode til 2D graffik (eller måske mere presist: De er bygget til 3D og har derfor stor fokus på 3D men ikke særligt på 2D)

Der er Matrox Millenium serien bedre og ikke mindst langt billigere. Et G550 for eksempel. koster under en tusse...
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2003 - 19:10 #4
coltman> du taler hele tiden om 3D, er kortet da kun egnet til 3D?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juli 2003 - 19:20 #5
det kort du anbefaler er på 32Mb Ram og det har jeg i forvejen, jeg ville netop op på 128 eller 256Mb ram.

Ville det være at skyde gråspurve med kanoner at købe det kort?
Avatar billede coltman Nybegynder
02. juli 2003 - 15:02 #6
Det kan jo godt bruges til 2D, men det er ikke bedre end så mange andre kort.
Jeg er ikke sikker på at du vil komme til at bruge meget over 64MB i 2D.

F.Eks. Opløsning på 1600 * 1200 i 32Bit farver bruger Ca 61MB per billede. og det er jo en hæftig opløsning.

Jeg tror jeg ville se efter andre funktioner på kortet, f.eks. mulighed for at tilslutte ekstra skærme til kortet. Matrox Parhelia kan tilsluttes 3 skærme, som kan bruges enten sammen eller uafhængigt af hinanden.

Jeg ved ikke om det er tilfældet med Nvidia's nye serie men Geforce 2 og 3 havde i hvert fald den begrændsning at kun 32 MB kunne bruges til 2D grafik resten kunne kun bruges til Z-bufferen (bagved liggende billeder som bruges til dybde virkning og effekter) Men det kan være det er lavet om...
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juli 2003 - 16:34 #7
Tak for din sidste forklaring som lyder plausibel, jeg har så i mellem tiden fået slået lidt koldt vand i blodet og venter med indkøb af nyt grafikkort.
Jeg skrev godtnok at jeg havde 32Mb graffikkort, men det har nu 64Mb ram.

Jeg siger dig tak!