Avatar billede tdk-dk Nybegynder
01. juli 2003 - 02:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Merge 2 HDs

Er det muligt at merge 2 forskellige hard diske? Sådan de er mounted i samme dir ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 02:19 #1
ja med softraid eller lvm

jeg har selv brugt denne guide til at sætte softraid op med flere gange ..
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-4.html#ss4.1

jeg har aldrig rodet med lvm selv så der kan jeg ikke hjælpe dig ..
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 02:21 #2
spørgsmålet om det ligefrem er nødvendigt?

Hvad med bare at mounte en mappe fra disk 2

f.eks.

disk1: /home/abc
disk2: /home/abc/disk2
Avatar billede tdk-dk Nybegynder
01. juli 2003 - 02:24 #3
skal man ikke have sine disks på en raid controller for at bruge softraid ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 02:25 #4
nej det er ikke nødvendigt
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 02:26 #5
i nogen tilfælde er det da rart at have en stor disk .. men du løber selvfølgelig en risiko hvis en af diskene skulle crashe ryger data på begge .. (jeg går ud fra du vil køre raid 0)
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 02:47 #6
(Det er ikke nemt at sætte softraid op på Debain, imo) I alle tilfælde slet ikke hvis man spørger om sådan et spørgsmål.

Medmindre du føler dig meget stærk i Linux, så vil jeg klart anbefale, at du overvejer om det ikke bare kan løses med Mount?

Hvorfor skal det være raid hvis du aligevel ikke mirror?
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 02:53 #7
der er jeg så ikke helt enig .. apt-get install raidtools
touch /etc/raidtab
edit /etc/raidtab
paste >
raiddev /dev/md0
        raid-level      0
        nr-raid-disks  2
        persistent-superblock 1
        chunk-size    4
        device          /dev/hda1
        raid-disk      0
        device          /dev/hdb1
        raid-disk      1

mkraid /dev/md0

done!

så nemt er det ..

om han så har brug for det skal jeg ikke kunne sige .. men jeg har selv haft flittigt brug for det ..
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 02:59 #8
Virker det også med / ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 03:07 #9
nej det kan jeg ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre .. men jeg har aldrig prøvet .. men du kan lave en partition af det plads du har tilbage og så bruge det i din softraid
Avatar billede dank Nybegynder
01. juli 2003 - 03:09 #10
ok, men nu var spørgeren jo ikke speciel specifik. Men jeg "føler" mig ret overbevist om at behovet i dette tilfælde kunne løses med mount i en eller anden af(art).

Jeg har ikke den store erfaring med softraid udover på FreeBSD og RH7.3, men jeg kan godt se det er "nemt" på en Debian, hvis der er tale om et "enkelt" system med stripe af /home eller lignende.

Men hvis spørgeren var lidt mere specifik måske?
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 03:10 #11
du skal selvfølgelig også huske at mke2fs
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 03:10 #12
yup .. syntes også vi mangler spørger her :)
Avatar billede tdk-dk Nybegynder
01. juli 2003 - 11:45 #13
Mange tak for hjælpen! jeg har fået softraid til at virke :)i har været en stor hjælp
Avatar billede tdk-dk Nybegynder
01. juli 2003 - 11:48 #14
debian ownage
Avatar billede tdk-dk Nybegynder
01. juli 2003 - 11:50 #15
ok jeg håber i fik pnt :) har aldrig brugt det ger før....men regnede med jeg bare skulle t5rykke aceptere
Avatar billede simonvalter Praktikant
01. juli 2003 - 18:23 #16
næ vi skal nu ligge et svar før vi får point .. hvis du kigger ude i siden kan du se du har taget dem selv
Avatar billede tdk-dk Nybegynder
02. juli 2003 - 01:14 #17
hvordan kan jeg lave det om ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
02. juli 2003 - 03:08 #18
det er lige meget nu .. men næste gang så bed folk ligge et svar når du er tilfreds med svaret ... hvis ikke så kan du svare selv og tage point igen.