Avatar billede marrix Juniormester
30. juni 2003 - 20:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Browser kompatibelitet

Hej...

Mon nogen kender til et godt sted på nettet, hvor man kan tjekke sin hjemmeside på forskellige typer browsere og nyere og ældre versioner af samme? Jeg kunne selvfølgelig vælge at installere et bredt udvalg af browsertyper og -versioner, men hvis der nu var et sted på nettet...

...og mon der også skulle være et sted (en statistik af en art), hvor man kan se udbredelsen af browsertyperne og hvilke versioner der er benyttet i hvilket omfang (i Danmark). Noget statistik på skrift er ønskeligt - ikke "slag på tasken" eller tilsvarende velmente gætterier ;-)

De allervenligste hilsener
Marianne
Avatar billede webshortcut Nybegynder
30. juni 2003 - 21:08 #1
jeg fik et "råd" igår
men prøv denne validator hvis browserne overholder standarden
skulle du være dækket ind da det er dem der definere standarden
http://validator.w3.org
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2003 - 21:18 #2
Hej Marianne.

Vedr. et sted at teste sit website:
Det er præcis det, alle vi andre også ønsker os... men det findes åbenbart ikke. Så alternativet er åbenbart selv at installere de browsertyper og browserversioner, man har valgt at designe sine websites til.

Vedr. statestik, findes der ingen dansk statestik, desværre. Men du kan se en global statestik her:
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
Statestikken er taget ud af en større statestik:
www.thecounter.com

Dog har jeg set et enkelt dansk eksempel på:
www.livewebstats.dk
Se under "Demo" for at se et realistisk eksempel på et større dansk website, hvorunder du også kan "tage en pejling" på fx. browsere og browserversioner i Danmark.

Hvis du selv finder andre websites med de egenskaber, må du meget gerne oplyse det herinde  :~}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2003 - 21:18 #3
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2003 - 21:32 #4
Jo, efter lidt "gravearbejde" fandt jeg de 2 her:
http://www.webreference.com/authoring/languages/html/validation.html
og
http://www.webpartner.com/

Og så selvfølgelig de klassiske og allervigtigste:
HTML 4.1 : http://validator.w3.org/
XHTML: http://www.w3.org/TR/xhtml1/
CSS 2: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/Overview.html
Avatar billede marrix Juniormester
30. juni 2003 - 22:13 #5
Tja - jeg er lige ved at tygge mig igennem de venlige henvisninger. Fik jeg i øvrigt nævnt, at jeg er fattig som en kirkerotte, og det skal være gratis eller så-godt-som-gratis? ;-)

W3 validatoren kender jeg godt - og bruger den med stor fornøjelse. Men da jeg er dumpet ind i det med hjemmesider for ganske kort tid siden, er jeg faktisk ikke rigtig klar over, hvordan de ældre browsertyper (og andre browsere end Explorer) reagerer på det jeg går og strikker sammen. Er temmelig uerfaren.

Har kigget lidt på statistikken - ganske interessant. Gad vide om den globale statistik over browser-anvendelsen nogenlunde svarer til forholdene i Danmark?!

Nå men jeg kigger lige videre, og vender tilbage (imorgen)...

De venligste hilsener
Marianne
Avatar billede wiscalico Nybegynder
01. juli 2003 - 10:02 #6
Min erfaring er at hvis du overholder standarderne så ligner hjemmesiderne hinanden i alle nyere browsere. Dvs. IE 5.5+, Mozilla (og mozilla-a-like som Netscape osv.) samt Opera.
Jeg forsøger ikke at få det til at virke i Netscape 4.x... men det er jo en individuel ting. Det kommer an på målgruppen... for man kan risikere at de nogle steder ikke køre med det nyeste :(

Jeg kører så altid lige siderne igennem forskellige browsere for at godkende dem, men der plejer ikke at være noget bemærkelsesværdigt. Det jeg bare vil sige er: Hvis du følger standarderne så er du halvt i mål.
Avatar billede marrix Juniormester
01. juli 2003 - 22:06 #7
Tak for alle gode råd. Jeg tror extend er kommet med flest gode henvisninger (30 points til extend) - det ene af linkene førte mig videre til http://www.anybrowser.com/validateit.html, hvor man har mulighed for at tjekke med hhv. Netscape og Microsoft (dette tjek giver i øvrigt anledning til et nyt spørgsmål i denne kategori - se dette om et øjeblik). Statistikken som extend henviste til er vældig interessant, men jeg kan stadig godt bruge en dansk statistik, hvis en sådan eksisterer.

Som sagt - tak for hjælpen til jer alle...

Marianne
Avatar billede marrix Juniormester
01. juli 2003 - 22:10 #8
Til extend:
Øh...netop som jeg skal til at uddele gavmildt af mine 30 point til dig, så opdager jeg at du - i al beskedenhed vel sagtens - blot har sendt kommentarer og ikke egentlige svar. Så kunne du ikke lige sende mig et lille svar (bare en kort besked eller noget lignende), så jeg kan give dig pointene?

De venligste hilsener
Marianne
Avatar billede marrix Juniormester
16. juli 2003 - 20:38 #9
Hallooooo
...extend...er du der? Vågn op og giv mig et svar (så jeg kan give dig point)...
Avatar billede b.b Nybegynder
16. juli 2003 - 20:51 #10
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2003 - 07:01 #11
Hejsa igen, Marianne.

Hermed klikkes på "svar"-knappen. Håber at du kunne bruge svarene til noget.  ;~]

Ide:
Der har tidligere været et sp. herinde vedr. et dansk statestik-modul, som faktisk aflæser det samme som du/jeg søger, dog ikke helt på samme måde.
Kig det igennem:
http://exp.dk/spm/370150

Hejsa: extend
Avatar billede marrix Juniormester
17. juli 2003 - 08:04 #12
Davs igen, extend...

Jamen så tak for hjælpen da...

Venligst
Marianne