Avatar billede anthony Nybegynder
29. juni 2003 - 11:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Installation af netværksprinter

Hej!
Så vidt jeg ved er der 2 forskellige metoder til at installere en netværksprinter på en Windows 2000 terminal-server. Du kan via console installere printerne, hvilket betyder at alle brugere vil få adgang til printerne. Eller du kan "connecte" til netværksprinterne via den enkelte bruger. Håber jeg har ret indtil videre...?

Jeg har en server hvor jeg ikke umiddelbart har consol-adgang, men alligevel gerne vil have installeret nogle printere på som skal være tilgængelige for alle. Jeg har selvfølgelig administrator-rettigheder, men når jeg installere printeren optræder den kun under mit administrator-login, og jeg er derefter nød til manuelt at opsætte printeren på hver eneste bruger - Kan det virkelig passe at dette ikke kan gøres nemmere?

Kan det eventuelt også lade sig gøre at tvinge bestemte print-opsætninger (bakker, duplex mv.) ud til brugerne?
Avatar billede miniknudsen Nybegynder
29. juni 2003 - 11:36 #1
nej... jeg tror ikke du kan gøre det med at tvinge! og ja.. du skal installere printeren på alle de andre computere! er det da noget problem???

-Anders
Avatar billede miniknudsen Nybegynder
29. juni 2003 - 11:37 #2
og det var selvfølgelig et svar :P
Avatar billede anthony Nybegynder
29. juni 2003 - 12:56 #3
Der er ikke tale om "alle de andre computere". Jeg snakker om en terminal-server, altså en enkelt maskine.
Avatar billede anthony Nybegynder
29. juni 2003 - 12:56 #4
og det er trælst at skulle logge ind som hver eneste individuelle bruger for at sikre sig at en bestemt printer f.eks. er opsat til duplex.
Avatar billede misterbee Nybegynder
29. juni 2003 - 21:05 #5
Når du siger at du ikke har console-adgang, så må det være fordi du logger på som administrator via terminalserver.

Du kan gå ind i programs\administrative tools\configure your server - og her kan du tilføje en printer som bliver tilgængelig for alle.
Avatar billede anthony Nybegynder
30. juni 2003 - 18:30 #6
Kan det lade sig gøre at tvinge en bestemt printer-opsætning ud til brugerne?
Avatar billede peterdeker Nybegynder
01. juli 2003 - 23:52 #7
Det smarteste er at installere dine printere på en printserver (ikke din terminal server)
Sæt printerne op som netværksprintere, tildel sharenavn mm.
Opret en group policy på den OU der indholder de brugere der skal have printeren /user configuration/windows settings/scripts logon/logoff, lav et .vbs scripts (tilpas nedenstående) der tildeler printere til brugerne ved logon. Nedenstående viser installation af to printere.

'script start
'printerscript.vbs

' Installerer HP LaserJet 1200
Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
PrinterPath = "\\Server\sharenavn"
PrinterDriver = "HP LaserJet 1200 Series PCL 6"
WshNetwork.AddWindowsPrinterConnection PrinterPath, PrinterDriver

'Installerer Canon GP 300-405 Kopimaskine.
Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
PrinterPath = "\\Server\sharenavn"
PrinterDriver = "Canon GP300-405 PCL"
WshNetwork.AddWindowsPrinterConnection PrinterPath, PrinterDriver

'script slut
På denne måde kan du på OU niveau styre hvilke brugere der får bestemte printere, uden du behøver logge på deres session.

Hvis du ønsker at tildele dine brugere bestemte printerindstillinger, så vælg properties på printeren, vælg advanced fanebladet, vælg printing defaults og sæt papir bakker og andre instillinger herunder. Dine brugere vil så få disse indstillinger tildelt.
Avatar billede tomdane Nybegynder
04. juli 2003 - 15:41 #8
lidt uden for teksten, men....: Overvej en opgradering til 2003 Server. Den slags er blevet meget nemmere, bl.a. bliver lokale drev mappet uden problemer, og printerinstallation lader også til at have fået en overhaling.