Avatar billede rbe Nybegynder
28. juni 2003 - 15:23 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Udligning af gamle faktura

Jeg har overtaget et regnskab, som i 2002 er ført lidt utilstrækkeligt. Der er ikke udlignet fakturaer for 2. halvår af 2002. Derved er der en masse åbne poster. Når jeg kører en liste over åbenstående poster, kommer der et hav af gamle fakturaer.
Hvordan får jeg nemmest udlignet disse, når jeg ikke ligefrem vil gå hver enkelt igennem ?
Avatar billede nilfri Nybegynder
28. juni 2003 - 17:07 #1
Hvilken Concorde drejer det sig om?

I C5 er der en mulighed under //Debitor/Periodisk, der hedder Automatisk Udligning.

Den passer som fod i hose til dit behov; dvs. udligne en masse åbne posteringer - fakturaer/kreditnotaer og indbetalinger

Bemærk dog, at den jo "automatisk" vil udligne de ældste fakturaer først (altså så længe der er åbne indbetalinger/beløb). Hvis der er åbne fakturaer, der ikke skal udlignes, skal du derfor styre det vha. forespørgslen/udvælgelsen af debitorer. Du kan ikke vælge på fakturaniveau.

Der er udmærket on-line hjælp til funktionen.

Der er tilsvarende funktion i XAL, og sikkert også i C4.

Held og lykke :o)
Avatar billede rbe Nybegynder
30. juni 2003 - 08:55 #2
Tak for dit svar. Jeg forstår det således, at jeg så må vælge et tidspunkt, hvor en debitor p.t. IKKE har nye åbne fakturaer, der skal udlignes, og så sætte udligningen i gang på det tidspunkt.
Hvor finder jeg lige den der on-line hjælp ?
Avatar billede nilfri Nybegynder
30. juni 2003 - 10:49 #3
On-line hjælpen er på tasten <F1> (og i menuen Hjælp). Den er context-sensitive; det er jydsk for, at den slår op på den mest relevante side (som regel da ;o).

Mht. fakturaer må der gerne være nye åbne fakturaer. Humlen ligger begravet i NYE.

Eksempel

Kunden har åbne poster (fakturaer og/eller indbetalinger)

01jan2003  FakNr. 1  kr 1111
02feb2003  FakNr. 2  kr 2222
03mar2003  FakNr. 3  kr 3333
            SALDO        6666

Jeg kan ikke læse, om der er bogført indbetalinger i dit forsømte regnskab. De vil så også ligge som åbne poster, blot i kredit (minus foran).

Når du udligner, hvad enten der allerede er bogført indbetalinger eller du skal til det:

Ved kørslen Automatisk udligning gør C5 sådan:

Så længe der er åbne poster i kredit, vil den udligne de ældste (dato) poster i debet.

Dvs. bogfører du en indbetaling på 2000 kr., vil faktura FakNr 1 blive fuldt udlignet og FakNr 2 vil blive delvist udlignet.

Efter bogføringen

01jan2003  FakNr. 1  kr 0000
02feb2003  FakNr. 2  kr 1333
03mar2003  FakNr. 3  kr 3333
            SALDO        4666

Som du kan se, er den nyeste faktura uberørt, mens den næstældste er delvist udlignet.

Kørslen tager også højde for en række andre ting, fx. kreditnotaer etc.

Du kan ikke springe over, hvis fx. en kunde nægter at betale den ældste faktura. Så må du via en betalings/kassekladde og udpege/indtaste numrene på de fakturar, der vitterligt er blevet betalt.

Fortsat god fornøjelse :o)