Avatar billede encorez Nybegynder
28. juni 2003 - 11:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

CM System

Hej

Jeg er ved at lave et lille CM system og er nået til problemstillingen med sprog. Hvis en bruger laver flere forskellige sider til en hjemmeside på dansk og pludselig også vil have alle siderne på engelsk, så ville jeg lave en funktion der kopiere alle de danske sider over i en mappe der f.eks. hedder UK. De skal så oversættes til engelsk.

Problemet er at hvis en besøgende vælger at han vil se den engelsk version, så hopper url'en fra www.test.dk til www.test.dk/UK/

Er der nogen måde at undgå dette på, altså så uanset hvilket sprog han vælger så bliver den ved den samme url.

Mvh. Simon
Avatar billede roenving Novice
28. juni 2003 - 11:53 #1
Umiddelbart vil jeg anbefale dig at gøre problemet lille (altså overse det !-)

Men, hvis det er vigtigt (som det f.eks. vil være på et stort firmas hjemmeside), er der et par strategier eller tre du kan vælge:

- Smid det ind i en frameset, så url'en ikke ændrer sig, når man bliver videredirigeret
- Sæt sprogbetegnelsen ind som parameter i adresselinjen (?lang=da) og udfyld vha. den værdi
- Eller arbejd med sessions, som kender folks sprog, og derfor includer forskellige filer serverside
Avatar billede wiscalico Nybegynder
01. juli 2003 - 10:17 #2
I mange tilfælde er det ikke brugbart at oversætte alle sider direkte. De fleste vil støde på problemet at der er nogle ting som skal være specifik for det pågældende sprog. Det kan være nogle produkter de kun har i det land. Det kan være en nyhed som ikke har nogen relevans på andre sprog. Der kan være noget lovgivning i det pågældende land der kræver at tingene bliver lavet på en lidt anden måde. Det kan være så meget som man ikke lige tænker på.

Jeg ville hoppe på den med sessions variable eller som parameter i adressebaren.
Avatar billede encorez Nybegynder
24. juli 2003 - 22:52 #3
takker for indlæg, smid et svar begge to
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:44 #4
(sessions) og frameset er ikke den rigtige løsning da de begge ikke kan bookmarkes.. sessions ville skifte til dansk efter man har lukket vinduet eller efter x antal minutter. så brug derfor roenvigs 2 forslag, eller brug xml filer, hvor du definere alt tekst i på de forskellige sprog
Avatar billede encorez Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:59 #5
jokkejensen->tak for dit indlæg, læg et svar så får du alle pointene, med mindre en af de andre kommer først :)  nu er det jo ved at være et stkke tid siden
Avatar billede encorez Nybegynder
24. marts 2004 - 21:05 #6
hej igen, nu er det snart fem måneder siden, så nu lukker jeg spørgsmålet. Tak for kommentarene
Avatar billede larsmeyer Nybegynder
17. april 2010 - 23:47 #7
framesets osv. er efter min mening en dårlig løsning, den bedste løsning er at lave landspecifikke url's i root eller i undermappe. Dvs. at lave det enten så det hedder fx for sitet http://www.cm-system.dk hedder cm-system.dk/uk og cm-system.dk/dk, eller alternativt cm-system.dk/products_dk.html og cm-system.dk/products_uk.html osv.
Det er ihvertfald bedst, hvis man skal se i forhold til seo og mulighed for at brugeren kan copy/paste url til andre i emails, deep-linke fra andre sites osv.