Avatar billede mb1000 Nybegynder
28. juni 2003 - 08:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm

Jeg har en ældre AMD 333 MHZ maskine, som pludselig starter op med sort skærm. Der er ingen "bib", som jeg kan bruge til at fejldiagnosticere. Følgende er foretaget:

1. Skiftet skærmkort (kortet sidder helt fast, som det skal) - samme problem
2. Undersøgt Ram - skiftet til nyt - samme problem

- hvis maskinen står tændt med sort skærm, indtil den er "varm", og jeg derpå slukker og tænder igen - virker den som den skal....!

Maskinen har fået ny processorkøler - kan den være årsag til problemet? Ifølge butikken passer den til processoren.

Ideer/løsningsforslag modtages gerne!

På forhånd tak,
Avatar billede bredker Nybegynder
28. juni 2003 - 08:41 #1
har du prøvet et andet slot
Avatar billede peet-49 Novice
28. juni 2003 - 09:10 #2
Hvis ikke køleren sidder lige på kernen, kan det gøre det, har ofte haft kølere, hvor fjedren var vendt forkert. Du kan se det fra siden (med bundkortet ude) køleren skal sidde 100 procent lige i forhold til processoren.
Avatar billede badazz Novice
28. juni 2003 - 13:50 #3
Har netop oplevet samme problem.. det er simpelthen batteriet på bundkortet der er færdigt,.. når din computer er slukket taber batteriet strømmen. når du tænder den er batteriet flad. og computeren vil kort sagt ikke starten, hvis computeren så står tændt lidt, så lades der så meget strøm på batteriet at den kan starten, næste gang du så slukker computeren i længere tid, så står den og taber strømme, og og vupti, det samme sker igen!!

Mvh Badazz, Hardvare tekniker
Avatar billede mb1000 Nybegynder
28. juni 2003 - 15:31 #4
Det med batteriet lyder som svaret - jeg har længere tid haft det mistænkt for at være "slidt", men jeg overvejede ikke, at det kunne være batteriet, som forårsagede fejlen.

Jeg prøver at skifte det, og vender tilbage, med et nyt spørgsmål, hvis det ikke løste problemet. Tak for hjælpen til alle.
Avatar billede peet-49 Novice
28. juni 2003 - 15:36 #5
Systemet starter også med "slidt" batteri, den reesetter blot bios.
Avatar billede badazz Novice
28. juni 2003 - 15:53 #6
peer49 nogle maskiner gør, det afhænger af hvilket bundkort, og hvisken bios maskinen kører med. med nye maskiner kan godt starte, men det er et problem med de gamle!
Avatar billede peet-49 Novice
28. juni 2003 - 15:56 #7
Jeg er ikke stødt på nogle endnu, og har lavet maskiner, både 386 og 486 uden problemet; men ingen regel uden undtagelse.