Avatar billede krc_ Nybegynder
27. juni 2003 - 20:11 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Konfig af Server til skoleforsøg

Hej !

Jeg skal som forsøg sætte en NT 4.0 server op for en mindre skole.
Server skal køre NT 4.0 server og klientmaskiner win98

Fakta :
1. Der optages 18 elever pr. klasse i 1 spor (børnehaveklasse til 7. klasse).
2. De vil gerne have at hver bruger har sin egen private mappe hvor det kun er dem selv der har adgang.
3. Der skal være en del standard ting som ikke kan ændres. Det er fx baggrundsbilledet. Det skal være det samme hver gang de logger på (ihvert fald for de mindre klasser)
4. Klientmaskiner er Windows 98
5. De skal have diverse fællesdrev
6. De må ikke downloade, installere programmer
7. De må GERNE surfe
8. Lærerne skal kunne installere programmer

Spørgsmål

1. Hvilken form for profiles skal jeg vælge ? Roaming mandatory eller ?
2. Er det smartest at oprette årgangsgrupper og tilmelde brugerne her eller skal alle brugere bare oprettes i et væld ?
3. Er det nok at lave restriktioner i poledit ?
4. Kan man lave restriktioner på gruppeniveau, så at de store fx godt må ændre deres eget baggrundsbilledet, men ik de små ?

Det var lige de første spørgsmål...der kommer sikkert flere!

/krc_
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
27. juni 2003 - 20:37 #1
Alle computere burde da have restriktioner på hvorvidt baggrundsbilledet kan ændres, selv på handelsskoler sidder folk på tredje år og prøver at ændre det.. og det ser ikke professionelt ud med en masse forskellige, plus der sikkert vil komme en del beskidte wallpapers fra 7. klasse? :)
Avatar billede donwang Nybegynder
27. juni 2003 - 20:40 #2
Og så er der jo dem der ikke bidder på den slags restriktioner;D
Avatar billede zaim Nybegynder
27. juni 2003 - 20:51 #3
Min er erfaring med folkeskole lærer, siger mig at du nok får et mere stabilt system hvis det er eleverne der må installere programmer og ikke lærene :-)

Så vidt jeg kan se, skal du have fat i noget 3parts software for at få overstående til at funke.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2003 - 21:05 #4
Hvis du i stedet for 98 klienter vælger NT klienter, kan alt dette ret let styres centralt med profiler og policies, med win 98 skal du, mig bekendt ud på hver maskine og hvis brugeren er god kan han alligevel ændre det.

Nogle af de ting du vil kræver nok firewall for at kunne styre det, f.eks. det med at downloade er svært at styre uden, hvis de skal kunne surfe, er de jo nødt til at have skriverettigheder til browser cachen og så kan der downloades. Den slags skal stoppes før det kommer ned på maskinene.

Den opsætning du vil have ligner min en den, min er nok en del mere restriktiv
Avatar billede krc_ Nybegynder
27. juni 2003 - 22:31 #5
donwang > Det vil der altid være, men man skal begynde et sted!
kwanstudios > Ja selvfølgelig. Den er jeg med på!
zaim > Kan ik ændre i kravene. Den kan lade sig gøre med NT Server
bufferzone > Jeg kan ikke ændre i valg af server og klienter. Jeg forstår ikke den sidste linie du skriver ?

Er der ingen der kan svare konkret på nogle af spørgsmålene ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2003 - 22:36 #6
er det "Den slags skal stoppes før det kommer ned på maskinene." du ikke forstår.

Hvis det er så er forklaringen her:

Hvis en fil kan komme ned på maskinen, og det skal den hvis noget skal vises i din browser, så kan det også downloades, derfor er du nødt til at stoppe det før det kommer ned på maskinen
Avatar billede krc_ Nybegynder
27. juni 2003 - 22:38 #7
Nej den er jeg helt med på :o)
Det er den her : "Den opsætning du vil have ligner min en den, min er nok en del mere restriktiv"
Mener du at den ligner din opsætning blot at din er mere restriktiv ? I så fald vil jeg gerne høre mere om din ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2003 - 22:42 #8
Som nogle ved er jeg ansat i forsvaret og vi er ret restriktive i hvad vi tillader og især ikke tillader.

Hos mig må brugerne intet, alt bliver logget, og vi skyder en bruger om ugen, bare for at vise at vi mener det
Avatar billede krc_ Nybegynder
27. juni 2003 - 22:45 #9
Hehe.....men har du så ikke nogle konkrete svar på mine spørgsmål ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2003 - 22:47 #10
Jo det kan jeg nok, men det bliver i morgen da jeg lige er beordret i seng
Avatar billede peterdeker Nybegynder
30. juni 2003 - 21:52 #11
Jeg er selv ansvarlig for en "kommune" løsning der bla. involverer 7 skoler, så jeg kender dine problemer.

Uden at være alt for meget på tværs så tror jeg ikke du får succes med den løsning. De ting du ønsker at styre kan du IKKE styre centralt fra en NT server. Du skal netop ud på hver enkelt pc og installere POLEDIT eller ligende. Det bliver et vedligholdelse mareridt for dig.

Men hvis du vil :)
Din løsning.
Windows NT 4.0 server
Opret årgangs grupper, udstyr hver bruger med et Hjemme drev på serveren. Du får ikke ret meget ud af at benytte profiler, når dine klienter er win98, Profiler benyttes ikke i win9x (skal være NT, 2000 eller XP) så spring profilerne over.
Installer POLEDIT på win98 maskinerne og lav en ADM fil der indeholder de restriktioner du ønsker at gennemføre, installer denne fil via POLEDIT på dine klienter.
Find en gammel maskine ( Pentium 266 - 300, 128 mb ram, 10 gb hardisk, 2 netkort) Download et IPCOP iso image fra ipcop.hopto.org og installer denne maskine som en firewall. IPCOP kan sættes op som transparant proxy server og kan udstyres med Dansguardian web filter. Så har du en firewall som du meget let kan konfigurer til at forhindre download, bestemte web sider og meget mere, via et bekvemt web interface. Læs mere på IPCOPS hjemmeside (systemet er 100% gratis og meget nemt at bruge/installere)

Penge er naturligvis et problem når man er it-ansvarlig på en skole men stadigvæk..

Den bedre løsning :)
Windows 2000 server (og klienter)
Med Windows 2000 kan du benytte Group policys som giver dig de muligheder du efterspørger bla. med forskellige rettigheder til forskellige brugere. Alt kan styres centralt. Benyt stadigvæk IPCOP som firewall. Dyrt men bedre.

Langt indlæg, men jeg håber det hjælper bare lidt :)
Avatar billede krc_ Nybegynder
15. september 2003 - 11:45 #12
Jeg har brugt lidt af jeres ideer ! Tak