Avatar billede hjelmb Nybegynder
27. juni 2003 - 11:42 Der er 12 kommentarer

Javascript og php

Hejsa.
Jeg ville høre om man kan have php inde i et javascript??
Hvis ja, hvordan gør man.
Avatar billede angam Nybegynder
27. juni 2003 - 11:44 #1
Nej, PHP er serverbaseret og bliver altså udført af webserveren.

Javascript bliver kørt på klienten / browsere.
Avatar billede ahv Nybegynder
27. juni 2003 - 11:45 #2
Ja det kan du godt.

angam -> Hvad med de blinkefri chatte der kører rundt omkring ? Der sker udtrækket da i javascriptet?
Avatar billede ahv Nybegynder
27. juni 2003 - 11:45 #3
Du kan bare ikke lave noget php-kode der først bliver afviklet på bestemte tidpunkter, det vil blive afviklet med det samme.
Avatar billede xyborx Nybegynder
27. juni 2003 - 11:45 #4
Hvis du vil have JavaScript til at eksekvere PHP kode, mens det ligger på klientmaskinen, så må jeg beklage og sige nej. Det kan man ikke.
(Så skulle det være hvis nogen har taget sig tid til at lave en PHP parser til JavaScript, men det tror jeg ikke du skal regne med..)
Avatar billede xyborx Nybegynder
27. juni 2003 - 11:49 #5
ahv -> JavaScript kan selvfølgelig godt åbne en side på serveren, og derved aktivere et PHP script på serveren som henter fx de sidte nye chat beskeder. Men PHP koden kan ikke køres på klientens side af nettet.
Avatar billede hjelmb Nybegynder
27. juni 2003 - 11:50 #6
Ok det kan være du kan hjælpe mig, mit dilemma er dette.
Koden ser således ud:
if($row["tid"]=="18.00") {
?>
<script language="JavaScript">
document.forms[0].tidspunkt[0].checked=true;
</script>
<?php
}
if($row["tid"]=="19.30") {
?>
<script language="JavaScript">
document.forms[0].tidspunkt[1].checked=true;
</script>
<?php
}
nu vil jeg høre om jeg kan afklikke en radiobutton vha php, i stedet for javascript som jeg bruger her??
Avatar billede angam Nybegynder
27. juni 2003 - 11:51 #7
ahn > forstod spørgsmålet som at køre js og php sideløbende - men som du beskriver det, ja så der den vel god nok :-)
Avatar billede roenving Novice
27. juni 2003 - 11:57 #8
Du skal vel sætte din radio til checked i html-koden som din php opretter ...
Avatar billede xyborx Nybegynder
27. juni 2003 - 11:58 #9
Så er det vel bare noget i retning af...

if($row["tid"]=="18.00") {
?>
<INPUT type="radio" name="tidspunkt" checked>
<INPUT type="radio" name="tidspunkt">
<?php
}
elseif($row["tid"]=="19.30") {
?>
<INPUT type="radio" name="tidspunkt">
<INPUT type="radio" name="tidspunkt" checked>
<?
}
Avatar billede hjelmb Nybegynder
27. juni 2003 - 11:58 #10
Problemet er at min php kode ligger i starten af dokumentet og kan ikke flyttes, og så virker javascriptet ikke da html formen ikke er skrevet endnu.
Avatar billede xyborx Nybegynder
27. juni 2003 - 11:58 #11
(Skriv selv dine values og tekster ind :)
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2003 - 11:59 #12
ændre dette

<script language="JavaScript">
document.forms[0].tidspunkt[1].checked=true;
</script>

til

<script language="JavaScript">
function set_tidspunkt(){
  document.forms[0].tidspunkt[1].checked=true;
}
</script>

(samme for den anden mulighed s'følgelig)og tilføj så følgende mellem </body> og </html>

<script language="JavaScript">
set_tidspunkt();
</script>