Avatar billede krc_ Nybegynder
26. juni 2003 - 22:53 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

RAID-controller

Hej !

2 spørgsmål

1. Jeg skal bruge en PCI RAID controller til en maskine hvor der skal installeres Windows NT 4.0 Server på og man skal kunne boote fra controlleren, da de eneste diske der kommer til at sidde i maskine er de to på RAID-controlleren. Har I et link eller forslag til produkt ?
(Dvs: drivere til NT, boot)

2. I teorien vil en RAID 5 løsning gøre sådan at hvis den ene disk ryger, så kan man køre videre på den anden disk. Men i praksis hvad sker der så ? Jeg mener pc'en stopper vel og siger at disken er død ik ? Skal man så sætte en ny i og rebuilde den før maskinen kan køre videre ?
Avatar billede krc_ Nybegynder
26. juni 2003 - 22:56 #1
Det skal være IDE!
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. juni 2003 - 23:01 #2
har selv et raid kort..
Men det er bedre at overveje om man skal opgradere, til et bundkort med raid.
Avatar billede krc_ Nybegynder
26. juni 2003 - 23:03 #3
Jeg skal lave det for andre og de vil have det som jeg har beskrevet. Så desværre kan det ik komme på tale!
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. juni 2003 - 23:09 #4
sorry men har ingen specifike på hånden, sandbergs (som jeg har)kører  viat ikke raid 5. og det konfigureres i bios. Så evt et et maxtor. det koster ca. 500,-
Avatar billede krc_ Nybegynder
26. juni 2003 - 23:10 #5
pris er ligegyldig
Avatar billede zenze Nybegynder
26. juni 2003 - 23:42 #6
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2003 - 07:44 #9
bartfreak har givet dig nogle link til nogle fine raid kort. Adaptec er et velrenommeret firma med nogle rigtigt gode kort.
Dog vil jeg lige gøre opmærksom på at du vist har misforstået hvad raid5 går ud på.
Til et raid 5 skal der bruges mindst 3 diske, hvor man så kan udnytte pladsen på 2 diske. Den øvrige plads bruges til kontrol-information, netop så den kan overleve at en disk dør. Og computeren kører videre, men vil give en alarm fra sig.
Det du skal bruge er raid1, spejling hvor den skriver og læser fra begge diske samtidig. Hver disk er et spejlbillede af den anden, og også her vil pc'en køre videre selvom den ene står af.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2003 - 07:47 #10
Og, når du kommer så langt at du skal installere, skal du huske at trykke F6, når "setup is inspecting..." vises på skærmen. Du kan så loade driveren til controlleren. Venter du til den selv beder om driveren vil du ikke kunne boote på den.
Avatar billede tmy Nybegynder
27. juni 2003 - 07:52 #11
jeg har selv en asus scsi controller, som også kan køre raid 5 den virker pefect og det køre hurtigt, men nu siger du jo det skal være ide der ved jeg sq ik hvad man kan få. men scsi det er værd at overveje efter min mening medmindre de selvfølgelig har alle ide diskende liggende
Avatar billede krc_ Nybegynder
27. juni 2003 - 10:46 #12
tonnybrandt > Selvfølgelig....jeg er bare mentalt belastet af mit arbejde. Her bruger vi næsten kun RAID5 :o)

Men de fleste af linkene er til SCSI controllere...I need IDE....
Jeg kan desværre ikke ændre på opsætningen !
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2003 - 11:35 #13
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2003 - 11:37 #14
Avatar billede krc_ Nybegynder
27. juni 2003 - 11:40 #15
Men ..... mit sidste sprøgsmål er der ikke rigtigt kommet nogle svar på! Hvad sker der rent praktisk hvis en disk ryger ?
Sætter man bare den nye i og så starter op, så kopierer skidtet sig selv over på den nye eller hur ??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2003 - 12:05 #16
Normalt er det sådan, at man lukker skidtet ned og skifter disken.
Når den genstarter vil den selv se at der er kommet en ny disk i og begynde at rebuilde.
Avatar billede krc_ Nybegynder
27. juni 2003 - 12:11 #17
Jeg kan se på diverse teste på nettet at Adaptec controlleren ikke er den hurtigste...men det er sk... ligemeget da serveren bare skal stå som logon-server. Så jeg tror den bliver sådan en .... Vender tilbage med point
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2003 - 12:27 #18
Som svar på dit spørgsmål mht til hvordan man rebuilder hvis en disk ryger, er her et udtræk fra manualen:
http://graphics.adaptec.com/pdfs/installation_guides/ata_raid_1200a_iug_1.pdf

Q: How do I rebuild a mirror array when one of the drives corrupts? (How do I rebuild
a RAID 1 array when one of the drives fails?)
A: Restart the system and use the Broken RAID 1 BIOS Menu (BIOS
RAID 1 Rebuild Menu) to rebuild the drive by following these
steps:
1 Restart the system.
2 The BIOS will detect the change in drive configuration and will
bring up the Broken RAID 1 BIOS Menu (BIOS RAID 1 Rebuild
Menu) with the following options:
1. Power OFF and replace the failed drive.
2. Destroy the mirror 1 relationship. (Eliminate the RAID 1
relationship.)
3. Select replacement drive and rebuild. (Select a replacement
drive and rebuild the array.)
4. Continue to boot.
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. juli 2003 - 11:55 #19
Tak for hjælpen!
Det blev et 1200A
Avatar billede bartfreak Nybegynder
06. juli 2003 - 12:22 #20
tak for point..vil nok sige at tonny lavede det hård arbejde..O)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juli 2003 - 15:34 #21
Takker for point :-)