Avatar billede oleko Nybegynder
26. juni 2003 - 15:08 Der er 11 kommentarer

Hvordan bliver man Axapta udvikler?

Der er ikke særlig meget at lave i web branchen for øjeblikket, så jeg har overvejet at skifte til f.eks. Axapta programmering, hvor jobmulighederne ser ud til at være ok.
Jeg har stor programmeringserfaring (bl.a. ASP.Net og VB.Net), men da jeg ikke kender til Axapta udvikling, vil jeg ikke kunne få et job hos en forhandler og så lære videre derfra.
Jeg ved man kan tage (dyre) kurser i Axapta udvikling hos bl.a. Teknologisk Institut, men vil så bagefter måske ikke kunne få et job pga manglende praktisk erfaring.
Er det for øvrigt muligt at få en demo version incl. udviklingsværktøjer, så man selv kan få praktisk erfaring med Axapta på denne måde?
Avatar billede dma Nybegynder
26. juni 2003 - 15:21 #1
Jeg har en del års erfaring (15+ år) med først Concorde, så siden C5 og XAL og har programmeret i begge i mange år, skrevet manualer, rådgivet, undervist og implementeret - og også evalueret ansøgere i stillinger som den du taler om.

Af erfaring ved jeg at der er nogle parametre som er af afgørende for at du har en chance - ud over at man kan programmere (i al almindelighed):

1. Godt og praktisk kendskab til regnskabsprogrammer. Hvis du ikke har et godt kendskab til virksomhedsfunktioner i mange niveauer, kommer du sidst i køen!

2. Erfaring med økonomisystemer - minimum på superbruger niveau

3. Helst programmeringserfaring fra andet økonomisystem. Axapta er absolut ikke noget entry-level program - jeg har selv haft det til evaluering og jeg må sige det er meget stort og meget komplekst!

Under alle forhold får du ikke nogen "billige" Axaptakurser (på udviklingssiden) som er værd at betale for. Dertil er markedet for snævert. Skal du have en chance skal du finde en virksomhed som er parat til at binde an med dig, investere over 50.000 i uddannelse, samt give dig løn uden tilsvarende indtægt i et pænt stykke tid!

Men, der er måske nogen som ved/mener noget andet...?
Avatar billede wilco Nybegynder
30. juni 2003 - 11:42 #2
hej Oleko

Jeg har lige som dma, i snart 12 år arbejdet med Damgaard produkter, og er for 1-1/2 år siden skiftet til Axapta, hvor jeg er udvikler og chefinstruktør på udviklingskurserne.

Med hensyn til erfaringen...tjaee, som dma skriver så er generel kendskab til regnskabssystemer bestemt ikke nogen dårlig balast.

Med hensyn til programmering... så vil jeg sige at det beste er enten Object Orinteret programmering eller slet ingen.... det er møj svært at "vende" en gammel rotte som mig selv (eller dma - :) - sorry hehehehe)

Demo... ja det er ikke noget problem at få en demo version, men du kan desvære ikke udvikle i den.. sådan er demo'en skruet sammen.

Med hensyn til kurser... ser jeg flere muligheder..

1) gør som DMA siger.. find et firma som vil ofre udd. på dig.
2) søg en Trainee som f.eks. mit firma søger - giver en mindre løn, men også en god og gennemgående uddanelse omkring regnskabskendskab - udvikling og til sidst skal de certificeres
3) ofre selv de godt 20000 kr som et Axapta udv. I + II koster (III behøver du ikke - meget af det kan man lære selv ved at arbejde med systemet - og det resterende er temmeligt avangeret materiale som du ikke den første lange styk tid får brug for)

Håber det lykkes for dig... der er mange derude som gerne vil ansætte AX-programmører :)

m.v.h.

Steen
Avatar billede oleko Nybegynder
30. juni 2003 - 14:49 #3
Tak til jer begge to.

Mit kendskab til regnskabssystemerer er ok (HD i regnskab og har i øvrigt været programmør på bl.a. regnskabssystemer for nogle år tilbage).
Jeg vil nok få meget svært ved at få ansættelse / blive trainee i et firma, da jeg er for gammel, så jeg overvejer kraftigt, selv at bekoste det videre forløb.
Til wilco: Vil du uddybe dit udmærkede 3. forslag lidt? Man får vel adgang til en demoversion incl. udviklingsværktøjer under selve kurset, men hvad med bagefter, når man som jeg vil forsøge at få praktisk erfaring på egen hånd? Hvad med de web kurser, som omtales på Navision's hjemmeside?
Avatar billede mr.gessle Nybegynder
30. juni 2003 - 14:58 #4
Interessant debat. Jeg er selv en ung hvalp på 23 år med en 1-årig gl. datamatiker-udd. på bagen. Jeg har siden haft en lille smule erfaring som supporter i et mindre firma og arbejdet som højre hånd for en administrator i en virksomhed på deltid. Lige pt. er jeg igang med et mcsa forløb, men kan godt se hvor beskæftigelsen er. Jeg er også HHX'er og har stor flair for økonomi. Jeg ved at EDB Gruppen løbende søger Axapta Trainees... Men er der flere i kølvandet eller er min baggrund ikke nok?

/mr.gessle
Avatar billede wilco Nybegynder
30. juni 2003 - 16:16 #5
Hej igen oleko

For gammel ? det skal du ikke sige... vi har i morgen samtale til vores trainee hold, hvor vi bl.a. har en cand.scient. i matematik inde.. !??!

med hensyn til 3. forslag.

Ja, kursus stedet stiller naturligvis software med de korrekte licenser til rådighed under kurset, men Microsoft's demoversion giver desvære ikke mulighed for at lave tilrettelser. Man kan udemærket bruge standarden til "applikationskendskab" men alså ikke til at øve "tilretning" :(

Til Mr. gessle

Jeg ville nok tage dig til samtale, såfremt dine datamatiker fag lå til programmering..
Avatar billede mr.gessle Nybegynder
30. juni 2003 - 16:27 #6
wilco >> Jamen det lyder jo godt ;-)
Det gør de faktisk... he he... where can I send my application eller har du intet med det at gøre?

/mr.gessle
Avatar billede oleko Nybegynder
30. juni 2003 - 16:39 #7
Til wilco

53 år er nok for gammel.
Jeg vil gerne tage sagen i egen hånd og selv bekoste kurser, men problemet
er at få praktisk erfaring, hvilket vel kun er muligt med en udviklerversion af Axapta.
Med kurser samt praktisk eraring, skulle det alt andet lige være muligt at få et job som Axapta programmør, skulle jeg mene. Eller hvad mener du?
Så hvordan får man fat i en udviklerversion?
Hvad koster det?
Avatar billede dma Nybegynder
30. juni 2003 - 16:43 #8
Udviklerversioner fås kun ved at købe en "fuld version" og det bliver en dyr omgang for dig. Desværre favoriserer Navision ikke uafhængige konsulenter her, man skal være autoriseret forhandler (med mindst x antal ansatte osv.) for at få forhandlerversioner.
Alternativet er at alliere sig med et firma og få lov til at anvende deres forhandlerversion (skal det være lovligt skal du nok gøre det hos dem, at udlåne den til dig er ikke lovligt..!)
Avatar billede oleko Nybegynder
02. juli 2003 - 11:54 #9
Jeg har tænkt over alternativet med at alliere sig med et firma, og synes egentlig meget godt om tanken.
Måske løs tilknytning til en forhandler som voluntør i en periode evt. mod betaling. Ja, det er utraditionelt, men jeg er opsat på at komme videre. Kender I til fortilfælde?
Hvis en kombination af selvstudie, kurser og 'voluntør' giver, hvad der måske svarer til f.eks. et halvt års erfaring i Axapta, hvor langt er en fyr som mig så kommet med hensyn til jobmuligheder?
Avatar billede wilco Nybegynder
02. juli 2003 - 12:44 #10
hej mr.gessle

Nej desvære er det ikke mig der udvælger - jeg uddanner dem bare til programmør -hehehehe :)

Oleko

tjaee, ole..

det kan da godt være du mener at 53 er i overkanten...
men som dma siger, så er det en utrolig kostlig affære at få en udvikler version... hvis jeg husker rigtigt (jeg arbejder normalt ikke med priser) så i størrelsesorden 50K for udviklingskoderne alene + ihvertfald et grundmodul (finans).

Problemet her er så at du overhovedet ikke kan arbejde med noget som helst i resten af systemet, da det er opbygget således at det ikke installere/gør brug af det du ikke har licens til ..

m.h.t. dine sidste betagtninger omkring det og aliere sig med et mindre firma på "specialløn" er nok det bedste alternativ jeg kan komme på.

m.v.h.

Steen
Avatar billede oleko Nybegynder
03. juli 2003 - 15:25 #11
Det er vist en hård nød at knække.
Deltog for øvrigt i et XAL kursus for nogle år siden, men selvom jeg blev certificeret i både applikationen og i XAL-udvikling lykkedes det desværre ikke at finde et job efter kurset. Kursusdeltagerne fik stillet en demoversion incl. udviklerlicens til rådighed til brug for hjemmearbejdet.
Ved I om det stadigvæk er muligt at få sådan en demo?