Avatar billede _k Nybegynder
26. juni 2003 - 10:50 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Samba og windows-netværk

Har lige installeret Red Hat 9 på en server, der skal bruges som filserver. Samba er sat grundlæggende op i "server-setting-samba server", hvor jeg også har leget lidt med instillingerne. smb- og snmpd-servicerne er startet.

Mit problem er, at jeg nok kan se serveren på det interne netværk (fra XP-pc'er), men ikke kan tilgå den. Får en fejlmeddelelse om, at "\\Localhost" ikke er tilgængelig, eller at jeg ikke har adgang til netværksresursen.
Skal jeg også ændre andre instillinger, for at få adgang til filserveren? Eller ligger problemet et andet sted?
Avatar billede eritas Nybegynder
26. juni 2003 - 15:39 #1
jeg plejer at finde svaret på http://home.worldonline.dk/~helgec
Avatar billede phpgris Nybegynder
26. juni 2003 - 17:11 #2
_k >>
Har du oprettet nogle Samba-brugere? Logger du ind som en af dem på Windows-maskinen?
Avatar billede _k Nybegynder
26. juni 2003 - 20:07 #3
eritas: ok link dér. Men jeg vil gerne selv forstå lidt mere omkring brugere, rettigheder osv...

phpgris: Jeg har også forsøgt med en enkelt bruger uden at det dúr. Men vil helst have at alle på netværket kan tilgå og ændre i de enkelte mapper uden at skulle blive promptet for brugernavn osv.
Nu er jeg nået så langt, at have fået adgang til mapperne (slog firewall-settings fra), men kan stadigvæk ikke få lov at skrive til serveren (selvom jeg i samba-serveren har givet lov til det). Er der nogle indstillinger som du kan foreslå? Eller må jeg ind og oprette brugere for at de kan få den rette adgang?
Avatar billede phpgris Nybegynder
02. juli 2003 - 17:08 #4
Du kan bruget share-level security og oprette dine shares som guest-shares:

http://samba.linuxbe.org/en/samba/config/share-1.html

Hvis sikkerheden betyder lidt anbefaler jeg dog at du bruger user-level security. Brugernavn og password skal kun indtastes ved login i Windows så det er ikke den helt store belastning.