Avatar billede moritz Nybegynder
25. juni 2003 - 16:24 Der er 11 kommentarer

Lydkort problemer

Hej

Jeg har netop købt nyt lydkort for at erstatte det gamle onboard for at få lidt bedre lyd. Problemet er bare at jeg ikke får bedre lyd, den er faktisk meget værre. Problemet ligger i at lyden cirka hvert 30 sekundt "hakker"... Det gælder for Mp3 filer og film og sikkert også alt andet. Altså filen bliver afspillet og så lige pludseligt 5-6 gange i en sagns f.eks. laver den en lille hakfinte ad 1 sekund hvor lyden looper sig selv hvis man skal beskrive det... mega træls...

Lydkortet: Creative Soundblaster Live 5.1 Bulk
Bundkortet: Epox 8K7A+
OS: Windows XP pro UK, har også prøver DK ingen forskel

Jeg har bare sat kortet i et pci slot og installeret det, ikke gjort noget for at dekativere onboard lyd eller sat stik til det nye lydkort. Jeg har dog prøvet at deaktivere onboard i windows uden effekt...
Jeg har prøvet 3 forskellige drivere. Den medfølgende og 2 fra creative's hjemmeside...
Hvad kan problemet være?
Avatar billede apophisda Nybegynder
25. juni 2003 - 16:29 #1
Havde det samme problem med et onboard et-eller-andet og et SoundBlaster Audigy - Grunden til hak i lyden var tilsyneladende, at Audigy ikke kan sammen med ældre lydkort, og derfor går i nos...

Havde dog ikke problemet med mit Live! som du har... Jeg fik dog problemet løst ved jumpe mit bundkort til at overse det onboard lydkort der var! Det var ikke nok bare at slå det fra i BIOS...
Avatar billede moritz Nybegynder
25. juni 2003 - 16:32 #2
Hvordan slår jeg det så "fysisk" fra?
Avatar billede apophisda Nybegynder
25. juni 2003 - 16:45 #3
Det var, som nævnt, en lille jumper på bundkortet... Prøv at kigge i din manual for at finde den! Den skulle meget gerne være der!

Men jeg ved ikke om det vil afhjælpe dit problem...
Avatar billede illisher Praktikant
25. juni 2003 - 17:19 #4
Har du selv været ude i bios og slå det fra der, det med at prøve inde fra win det er noget lo**. Gå i bios og se om det hjælper. eller skal du kigge i manualen for dit bundkort og se hvordan man skal slå det fra
Avatar billede moritz Nybegynder
25. juni 2003 - 17:20 #5
Jeg har prøvet at slå onboard fra både i windows og i bios og det ændrer ikke ved noget :(
Avatar billede illisher Praktikant
25. juni 2003 - 17:40 #6
Så er der ikke andet for end at tage en ordenlig kigger i din manual.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
25. juni 2003 - 19:05 #7
hvornår har du sidst updateret din bios.?
Måske lidt langt ud men..fandt dette.
http://tweakergallery.tweakers.net/meuktracker/2142
der er nogle af nyere dato,måske en løsning. Men det behøver ikke være lydkortet el. onboard lyd, der forudsager det. det kan være langsom hd el. lign.
Måske ..prøv at justere lidt på en buffer, der sikkert findes i den player du bruger.
Avatar billede moritz Nybegynder
25. juni 2003 - 20:17 #8
kan ikke finde noget om det i min manual :(
den kan vist findes her hvis nogen ellers kan finde noget om det i den
http://www.epox.nl/manuals/mu-8k7a&+15.pdf
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juni 2003 - 23:30 #9
Har du i Enhedshåndtering undersøgt om der er en IRQ konflikt med andet hardware. Det burde der ikke være - det hører gamle dage til - men for en sikkerheds skyld.
Avatar billede moritz Nybegynder
26. juni 2003 - 12:37 #10
er der ikke
Avatar billede zenze Nybegynder
27. juni 2003 - 00:02 #11
Har du husket at afinstallere driverne til dit onboard audio? - Det ville jeg gøre, hvis jeg var dig.