Avatar billede morell Nybegynder
24. juni 2003 - 08:59 Der er 3 kommentarer

sikker filserver i Danmark, klienter i Ukraine.

Jeg har fået følgende opgave af en kunde:
Deres Afdeling i Danmark skal kunne dele filer med afdeligen i Ukraine på en sikker måde. Der er ikke mulighed for VPN da hastigheden på internet i Ukraine er simpelthen for lav/dyr. Noget i retningen af 4.000$ for en 512/512 Kbit forbindelse om måneden.
Der for har jeg valgt at installer en Redhat 8 med SSH på en DMZ zone i danmark. Jeg havde så tænt mig at oprette to brugere:

public = Brugeren som afdelingen i Ukraine skal bruge.
verified = Brugeren som afdelingen i Danmark skal bruge.

Mappen public har rettighederne: root.verified rwx rwx rwx
Mappen verified har rettighederne: root.verified rwx rwx r-x

Det er så meningen af brugerne i Danmark skal godkunde filerne før de bliver flyttet over i mappen verified. Men brugerne i Ukraine skal stadigvæk kunne hente filer i mappen verified.
Det skulle fint kunne lade sig gøre med overstående rettigheder.

Jeg ville så installer WinSCP på klienterne... det er hurtight og nemt at bruge. (og gratis.)

Her er så mit problem:
Jeg ville gerne have et brugernavn pr. klient i stedet for at 10 bruger skal logge ind med public og 15 bruger skal logge ind med verified. Kan dette lade sig gøre? Grunden til dette er at hvis en bruger stopper i firmaet så bliver det noget bøvl at skifte password på alle de andre klienter.

Mvh.
Asbjørn Morell.
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 09:03 #1
kan du ikke generere offentlige nøgler fra de 10 klienter med hver deres password. Når en medarbejder stopper kan du slette den nøglen på rh-serveren.
Avatar billede morell Nybegynder
24. juni 2003 - 09:22 #2
aha det ville jo være en løsning på mit problem.. kan du evt. linke til noget info på hvordan man gør dette?

Mvh.
Asbjørn Morell.
Avatar billede mfalck Praktikant
24. juni 2003 - 09:35 #3