Avatar billede karlsen Nybegynder
05. december 2000 - 16:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

NEM: Hvordan f*nden piller man dem ud!?

Jeg har en varialbel $en_variabel, og denne variabel indeholder en eller anden tekststreng.

Så er det problemstillingen lyder:
Jeg vil gerne fjerne alle ? (spørgsmålstegn, bare et eksempel) fra indholdet af $en_variabel. Sådan at hvis variablen indeholdt ?bl??abla?bla så kom den bagefter til at indeholde blablabla - Er du med?

Så hvis der var en eller anden rar sjæl derude der lige kan fortælle mig hvordan man ordner det, og hurtigt så vanker der lidt flere point (jeg er ikke bange for at bruge løs af dem).
Avatar billede breum Nybegynder
05. december 2000 - 16:58 #1
er i gang med at lave en stak eksempler til dig!
Avatar billede karlsen Nybegynder
05. december 2000 - 17:00 #2
lytter...
Avatar billede breum Nybegynder
05. december 2000 - 17:02 #3
hvis du har variablen $ind så er formen hvormed du fjerner/erstatter tegn denne:

$ind =~ s/erstatfra/erstattil/g;

ovenstående linie erstatter ordet erstatfra med ordet erstattil

$ind =~ s/fjernmig//g;

ovenstående linie erstatter ordet fjernmig med ingenting (og fjerner det dermed)
Avatar billede breum Nybegynder
05. december 2000 - 17:03 #4
$variabel =~ s/\\?+//g;

fjerner alle spårgsmålstegn
Avatar billede breum Nybegynder
05. december 2000 - 17:04 #5
$en_variabel=~ s/\\?+//g;

er altså det korrekte svar på dit spørgsmål, var 2 minutter hurtigt nok til at udløse din bonus?
Avatar billede karlsen Nybegynder
05. december 2000 - 17:07 #6
ja hvis det virker, jeg tester lige...
Avatar billede breum Nybegynder
05. december 2000 - 17:07 #7
Og hvis du så unhdrer over + og \\ så er forklaringen her:

+ betyder en eller flere forekomster
\\ betyder at det næste tegn er et specialtegn

Jeg er iøvrigt ikke sikker på at hverken det ene eller det andet er nødvendigt i dette eksempel men hvis du f. eks vil fjerne en skråstreg (/) eller et plus (+) er det nødvendigt, ellers fatter den naturligvis ikke hvad du mener
Avatar billede breum Nybegynder
05. december 2000 - 17:10 #8
$en_variabel=\"???GHJKGJHK?GJHKGJH?\";
$en_variabel=~ s/\\?+//g;
print $en_variabel;

skriver:
GHJKGJHKGJHKGJH
Avatar billede karlsen Nybegynder
05. december 2000 - 17:14 #9
takker.
Avatar billede breum Nybegynder
05. december 2000 - 17:22 #10
selv tak, skulle det være en anden gang?