Avatar billede neo99 Nybegynder
05. december 2000 - 16:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

problemer med lydkort

Jeg har et onboard lydkort, og mine højtalere \"Brummer\". Når jeg bevæger musen holder brummen op, eller når jeg åbner et program, udfører en handling etc. Mine højtalere er cambridge soundworks med to satelitter og en sub. Det er subben der brummer.
Hvad kan skyldes denne brummen ?
Hvis jeg ønsker at køre lyd over mit anlæg/forstærker, har lydkortet så indflydelse på lydkvaliteten, eller kan man køre lyden \"udenom\" lydkortet ?
Hvilket lydkort er godt Hvis jeg ønsker at høre MP3 over mit anlæg ?
Avatar billede teknik Juniormester
05. december 2000 - 16:31 #1
Lyder som støj forårsaget af statisk elektricitet.
...\"aktivering af noget = elforbrug giver \"afladning\" af den statiske spøænding.
Løsningsmuligheder:
- Få et stik med jordforbindelse til din PC & Skærm.
- Forsøg at vende stikkene til dine enheder 180grader efter tur, og se om problemet forsvinder....lyder skørt, men det ændrer på enhedernes potentiale i forhold til \"jord\" , og kan måske hjælpe....det er rigtigt nok !!

mvh :-)
Teknik
Avatar billede neo99 Nybegynder
05. december 2000 - 20:49 #2
Hvordan checker jeg om min skærm/Pc har jordforbindelse ?
Og hvad med the whole  \"lyd over anlæg issue?\"
Avatar billede teknik Juniormester
05. december 2000 - 22:59 #3
ååååh...ups havde helt set bort fra (læs glemt) nederste del af spm. - lyd over anlæg -
Det optimale, hvis man vil \"spille over anlægget\", er et lydkort med \"digital out\"...så sparer man lydkortets ofte \"mindre gode\" D/A (Digital>Analog) converter...det giver (lidt) hvis man kan køre \"rent digitalt\" over til forstærkeren....
..er dog sjældne, men der var et godt link i et tidligere spm. søg evt. på \"digital\"

For almindelige mennesker, er det som oftest nok, at gå fra lydkortets \"ud til højttaler\" eller (bedre) line out...men den er der ikke altid....Stikket her er normalt et \"minijack - stereo\"

I den anden ende skal det på nyere(efter 1985 eller så) forstærkere være 2x Phono stik

...på de fleste højttalersæt, er det præcis sådan en ledning, som er med til højttalersættet (og det er mig bekendt også tilfældet med Cambridge...har kun set deres 4-point surround + sub....
Typsik er ledningen dog for kort, så man skal bruge en \"Phono forlænger\" typisk er \"én\" Phono = 2 ledere og i alt 4 stik...en normal er \"hanstik overalt\", men en forlænger er med hunstik i den ene ende, og bude dermed passe på ledn. til dit højttalersæt....

Enkelte højtt. kører dog med \"Mini-Jack\" i begge ender....i så fald må du ud og finde en konverter, eller blot købe et \"langt\" 10m minijack til phono

\"Jordforbindelse\" er når 220v stikkontakten, og forgrener, og ledn. til PC har tre ben...det har de færreste...Det er fx. lovligt at levere stik til PC med  \"EU-jording\" og det fungerer ikke i DK
De allerflest huse har dog jordforbindelse i deres elinstallation, af hensyn til HFI rel osv.

...inden du farer ud og investerer, så må jeg lige sige, at mit svar er et skud...ikke baseret på reel erfaring, kun på et skøn (dog med god forstand på el, så du skulle måske lige se, om der kommer andre \"bud\". - Odds for at det hjælper 30%
Avatar billede neo99 Nybegynder
06. december 2000 - 19:34 #4
Jeg har nu fundet et ´lydkort \"suondblaster live 1024\" med digital udgang. Hvilken D/A converter benyttes så ? Sidder der normalt en i en forstærker eller hvad ?
Jeg har iøvrigt prøvet at vende mine komponenter som du sagde, men det virker ikke. Nu prøver jeg at købe et jordstik.....
Avatar billede teknik Juniormester
07. december 2000 - 00:03 #5
Ja D/A konverter er SVJV en integreret del i alle nyere forstærkere, som konverterer det rene digitale input Fra FX CD & DAT...

mht. Jordstik, så vær lige sikker på, at du kan \"nå\" en stikkontakt med jordforbindelse i...ellers er det lidt spildt.