Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 15:38 Der er 30 kommentarer og
4 løsninger

Hvilke skærme skal man købe?

I forbindelse med et kommende indkøb af 4-5 15\" skærme, vil jeg høre om dårlige mærker og hvilke man evt. skal gå efter.

Brugen bliver moderat. Er primært til undervisningsbrug.

Skal kunne køre i mindst 1024x768.

Jeg vil foretrække skærme incl. en 3 års garanti.

Evt. links til priser og nærmere info. vil være lækkert. Kender godt Edbpriser.dk.
Avatar billede cstern Nybegynder
05. december 2000 - 15:46 #1
Til skoler plejer jeg at sælge Nokia 449Za, de er rimeligt gode, billige og har indbyggede højttalere. Der er desuden tre års on-site swap-out garanti
Avatar billede cstern Nybegynder
05. december 2000 - 15:48 #2
Link: Gå til www.viewsonic.com og tast \"449Za\" i search ruden. (Viewsonic har købt Nokia Display Division)
Avatar billede cstern Nybegynder
05. december 2000 - 15:55 #3
Sorry, glemte prisen, ca. 1.600 + moms. De priser der står på EDBpriser kan du ikke regne med da skærmen er steget voldsomt de sidste 14 dage og de der er listet har ikke skærmen på lager. Regn derfor med de 1.600,00
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 15:56 #4
hmm virker ikke. Produktet enten eksisterer ikke eller linket er væk. Prøver igen senere.
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 16:00 #5
De indbyggede højtalere kan jeg godt undvære. Og det med billigt...alt er vel relativt. Ca. 2K incl fragt og moms for 15\" - lyder af meget.
Avatar billede cstern Nybegynder
05. december 2000 - 16:06 #6
http://www.viewsonic.com/products/productdetail.cfm?productID=00063B4E-3784-1949-939F80C4C7BEEE50

Er det dyrt - måske men det er også et godt mærke (og det er uden fragt :-(. Hvis du skal have noget meget billigt kan du måske overveje TARGA til ca. 1200 + moms og lev.
Avatar billede cstern Nybegynder
05. december 2000 - 16:25 #7
Arrgh! link dødt???!!. Men search box\'en burde altså virke... - jeg har lige fundet ud af at du skal skrive 449za, ikke 449Za! (dårlig programmering...)
Avatar billede kta Nybegynder
05. december 2000 - 17:02 #8
Hej Prodic

Du skal huske at tjekke hz. Ved den opløsning du har brug for skal de køre 85 hz, der stopper det menneskelige øjesw opfattelses evne, dvs, vi tror jo, at billedet står stille.  meeeeeen.....
Nej kommer du over det, så får dine elever ihverfald ikke hovedpine.... =) Så har de ikke den grund.. =)

kta
Avatar billede cstern Nybegynder
05. december 2000 - 17:06 #9
et par-og-halvfjers Hz plejer at være OK. Med meget billige skærme begynder billedet at blive sløret hvis scanfrekevensen bliver for høj - og så er man lige vidt.
Avatar billede kta Nybegynder
05. december 2000 - 17:07 #10
15\" AOC 0.28 dot, MPRII, NI, TCO-95, Digital, 800x600 @ 85Hz, 1024x768 @ 85Hz, 1280x1024 @ 60Hz. OSD. 3 års garanti        1.675,00

15\" HITACHI CM500, 0.23 dot horizontal, 1024x768 @ 85 Hz, 1280x1024 @ 64Hz, NI, Digital, TCO 95 godkendt, 3 års garanti        1.850,00

15\" Philips 105S, 0.28 dot horizontal, Black matrix. Max opløsning 1024x768. NI, Digital, TCO-99. Mulighed for tilslutning af Philips\' multimediefod. 3 års garanti    1.695,00

                    <<kilde www.jem.dk>>

Men til omkring 2k kan du, jo sagtens få gode 17\"

Jeg mailer dig lige senere, vi har vist et gammelt spørgsmål kørende.... =)    Undskyld jeg ikke har svaret.

Kta
Avatar billede keld_heick Nybegynder
05. december 2000 - 19:08 #11
Jeg har en TARGA 17\" som jeg er godt tilfreds med,og den kan køre 100hz i 1024x768 og 0.26 dot og koster ca. 1900 kr.
Avatar billede prodic Mester
05. december 2000 - 19:42 #12
Mit problem ligger i at jeg helst ikke vil investere i 17\", da brugen kun sker i Undervisningen. Der er et PC-lokale med 17\"\'ere som bliver benyttet meget mere. Og de 17\" der står derovre koster ca. 1900,-, så derfor vil jeg helst ikke give samme pris for 15\" med en mindre brug.

Så jeg nærmer mig nok en Targa eller i samme klasse. Hvordan er jeres erfaringer med dem? eller har I andre forslag?
Avatar billede cstern Nybegynder
05. december 2000 - 20:03 #13
TARGA er generelt meget udmærkede - der er en del der ikke bryder sig så meget om dem pga navnet. Men jeg har nok solgt omkring 100 af dem i de sidste tre år og kun hørt om problemer med meget (3-4 stk måske). Billedkvaliteten er OK og der er også 3 års garanti på disse (men man skal selv sende dem ind i tilfælde af probs).
Avatar billede parazite Nybegynder
05. december 2000 - 20:09 #14
Har da en 3 - 4 år gammel Targa stående, og den kører GreaT! :o) 1024 * 768, og den kan vist trække mere, dog bliver billedet lidt flimrende i den opløsning (1280 * 1024). Købte den med en gammel P166 MMX, så kender ikke den præcise pris på den dengang, men har ALDRIG haft problemer med den. Sidder foran commen i ca. 5 - 8 timer dagligt, og har aldrig haft hovedpine eller noget efter brug. Den er dog røget over som sekundær i forbindelse med køb af ny computer, men still - lækker skærm! :o)

- Parazite
Avatar billede souledge Nybegynder
07. december 2000 - 21:36 #15
Hvem vil gide undervise på 15\", for få hundrede kroner får du en 17\" som er langt rarere at sidde ved - det synes jeg godt du kunne tilbyde din elever!

Men finder du ikke noget godt på edbpriser.dk, så prøv enten www.xdata.dk som er min forhandler of choice, eller også se om ikke Bilka sætter nogle af deres billige skod-skærme(hehe) på tilbud - jeg har selv en 19\" ProView 0.25 fra Bilka som jeg fik for 2995 kr.
Nej...deres store modeller er gode nok!
Avatar billede prodic Mester
08. december 2000 - 14:57 #16
Jeg har ikke brug for en 17\", da den ikke skal bruges til undervisning, men kun i situationer hvor eleverne i klasselokalerne skal søge lidt info hurtigt og f.eks i Fysik til en Data-logger. Der behøver jeg ikke en 15\". I den reele EDB-undervisninger der naturligvist 17\".
Jeg leder mere efter gode/dårlige erfaringer med skærme end jeg leder efter links til EDB-priser.dk - der har jeg kigget men leder efter nogle mærker man skal kigge efter.
Avatar billede souledge Nybegynder
08. december 2000 - 17:04 #17
Jamen så køb en Video7-skærm.
De er billige no-name - men ganske udmærket!
Avatar billede prodic Mester
13. december 2000 - 20:09 #18
Ud fra jeres svar, må jeg nok konkludere at jeg ikke er blevet rigtigt meget klogere på hvad jeg skal købe.

En 15\" Nokia til den samme pris som en 17\" - lyder ikke rigtigt fornuftigt i mine ører.
En Targa(15\") lyder som noget jeg skal have kigget lidt nærmere på.
En video7 - en udemærket skærm er ikke nok til at overtale mig til at købe det mærke.

Så svaret på blive en Targa, som det mærke der skal kigges lidt nærmere på, mest pga jeres meninger og erfaringer med Mærket og prisen.

10 point til hver...i orden?
Avatar billede souledge Nybegynder
13. december 2000 - 20:16 #19
Jeg kan sige at Video7 er et standard mærke, som sælges sammen med en del færdige PC\'er.
Så når du ser en annonce med
Athlon 800 MHz
Bla Bla Bla RAM
Bla Bla Bla Harddisk
17\" Skærm
Så er det tit en video7, mange forhandlere vælger nemlig Video7 som standard.
Jeg vil dog ikke vælge Targa(på det grundlag at jeg kun har set 2 Targa\'er i aktion), da jeg synes at de targa-skærme jeg har set er skuffende...

Men det er smag og behag, håber du finder netop din skærm!
Avatar billede prodic Mester
13. december 2000 - 20:18 #20
Jeg sakser lige fra EDB-priser.dk i håbet om at få jer til at udpege den bedste løsning.

Amitech 15\" SVGA    15\" / ?x? / ?dp / 1 Year 1.239 kr.

Daewoo CMC-529B    15\" / 1280x1024 / 0,28dp / 3 Years 1.378 kr.

Hansol 501P    15\" / 1280x1024 / 0,28dp / 3 Years 1.594 kr.

Hyundai ImageQuest V570    15\" / 1280x1024 / 0,28dp / 3 years 1.549 kr.

ProView FX572    15\" / ?x? / 0,28dp / 3 Years 1.249 kr.

Samsung SyncMaster 550S    15\" / 1024x768 / 0,24dp / 3 Years 1.382 kr.

Nokia er med på listen, men prisen kunne jeg jo ikke regne med var den rigtige:
Nokia  Multigraph 449ZA    15\" / 1024x768 / 0,28dp / 3 Years 1.675 kr.

Hvilken ville I vælge af de nævnte modeller?

Avatar billede souledge Nybegynder
13. december 2000 - 20:29 #21
Hvis du kun skal kører i lave opløsninger 1024x768 og lavere så skal du vælge Samsung SyncMaster som efter specifikationerne skulle være den bedste, fordi den er de eneste med 0,24 Dotpitch hvorimod de andre har 0,28 Dotpitch.
Jo lavere en Dotpitch, jo skarpere og tydligere billede.
Ellers ville jeg nok vælge den billigste, nemlig Amitechs 15\" SVGA, jeg kan godt nok ikke se opløsning og dotpitch, men prisen er lav - og Amitech har en tendens til at målrette deres produkter sådan at den gennemsnitlige bruger vil synes om dem.
De har Daewoo skærme på min skole, og dem er jeg ikke vildt begejstrede for, men skulle jeg vælge så ville jeg nok vælge Samsung, dernæst Amitech og som nummer 3. ProView...
Hansol og Hyundai kender jeg ikke meget til...
Avatar billede souledge Nybegynder
13. december 2000 - 20:31 #22
Amitech giver kun 1 års garanti, så hold dig til Samsung og ProView, eller vælg Nokia hvis du vil være sikker på at du får \"The best a man can get\"( i 15-tommers lavklassen).
Avatar billede prodic Mester
13. december 2000 - 20:36 #23
så Nokia, Samsung, ProView er rækkefølgen? i henhold til din mening.
Avatar billede cstern Nybegynder
13. december 2000 - 20:52 #24
Jeg ville vælge Nokia, men jeg er foudindtaget. Prisen idag er ca. 1.995,00 (i.m.), men det er muligt du kan få dem til gammel pris nogle steder.
Avatar billede prodic Mester
13. december 2000 - 20:57 #25
Nokia løber op i ca. 1780,, desværre nok lige i overkanten. Men hvordan er garantien? henter og bringer de eller skal man selv shippe den ind til reperation?
Anyone?
Avatar billede cstern Nybegynder
13. december 2000 - 21:11 #26
det er on-site swap-out (de sender en ny og du returnerer den defekte (du skal betale returfragt))
Avatar billede souledge Nybegynder
13. december 2000 - 21:43 #27
>Nokia, Samsung, ProView er rækkefølgen? i henhold til din mening.

Korrekt...Men i henhold til prisen, så ligger Samsung og ProView i toppen!
Avatar billede prodic Mester
04. januar 2001 - 14:51 #28
cstern : Kan man få en url til dit firma? Da købet snart falder. Så kunne du jo blive den heldige vinder.
pft tak.
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 14:55 #29
jeg har desværre ikke en hjemmeside da jeg ikke har tid til at vedligeholde den - og det skal jo helst se ordentligt ud. Men du kan få min mail adresse: stage@sternberg.dk (jeg er i øvrigt leveringsdygtig i alle de mærker der nævnt).
Avatar billede prodic Mester
04. januar 2001 - 14:57 #30
cstern : Tak for den utroligt hurtige svar. Jeg skriver en mail i løbet af dagen eller måske senere.
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 15:01 #31
OK (man er vel on-line) - der er jo en fest (eller hvad det nu bliver til) i farvandet...
Avatar billede prodic Mester
04. januar 2001 - 16:33 #32
en fest??? det der uddeling af viden noget??
Avatar billede cstern Nybegynder
04. januar 2001 - 16:43 #33
ja - jeg ved ikke hvor meget fest der er over dét. Men man kunne vel få noget fornuftigt ud af sådan en dag. (for dem der ikke er up-to-date: http://www.eksperten.dk/spm/41571)
Avatar billede prodic Mester
04. januar 2001 - 16:48 #34
hehe nå den. Det var mig der startede den oprindelige debat. Så det var jeg faktisk godt klar over....