Avatar billede angelenglen Nybegynder
21. juni 2003 - 22:09 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

cybercity internet, hvordan?

jeg har lige installeret mandrake 9,1 på min maskine, og jeg kan ikke få den til at gå på nettet.

jeg har cybercity, og normalt i windows, har jeg brug for at indtaste følgende oplysninger:

ip: 10.0.0.XX (XX = valgfrit)
mask: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.1
primary dns: 212.242.40.3
secondary dns: 212.242.40.51

-men hvor og hvordan får jeg mandrake til at benytte min forbindelse? Jeg bruger Gnome ..

-og hvordan kan jeg vide om den overhovedet fatter netkortet virker?
Avatar billede postndk Nybegynder
21. juni 2003 - 22:27 #1
ifconfig - giver nogle info om dit netkort

/etc/resolv.conf - der kan du indsætte dine dns
resten ved jeg ikke helt, men mon ikke du kan læse dig til dig på : http://sslug.dk/linuxbog/
Avatar billede skunk Nybegynder
21. juni 2003 - 22:37 #2
Du skal vælge LAN. Jeg har Cybercity med Cisco router.
Samme opsætning sim dig, jeg har bare valgt LAN. (jeg bruger redhat og suse)

Så længe du har en router, virker det altid.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. juni 2003 - 12:11 #3
skunk: hvor vælger jeg lan?
Avatar billede skunk Nybegynder
22. juni 2003 - 13:26 #4
Jeg kender ikke Mandrake, men i SuSE og RedHat kan du i netværksopsætningen vælge lan.
Har du en router?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
22. juni 2003 - 14:42 #5
Du vælger det naturligvis under netværkguiden i mandrake kontrolpanel. Den hedder noget i retningen af forbindelse til netværk. I denne guide kan du også indtaste ip, dns osv.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. juni 2003 - 14:43 #6
hmmmh jeg har slet ikke set sådan et kontrol panel - hvor finder jeg det?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
22. juni 2003 - 14:48 #7
Du har installeret mandrake uden at opdage mandrake kontrol panel. I KDE er den både under k menuen under indstillinger og på proceslinien og skrivebordet. Jeg ved ikke hvor den er i GNOME, men jeg vil tro der er over det hele. Ikonet er en mandrake logo (gul stjerne) under en skruenøgle.

Du kan også skrive drakconf som root på prompten. (I KDE og GNOME behøver du ikke være root for at aktivere ikonet, da den beder og root kodeordet).
Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. juni 2003 - 14:50 #8
jeg tester det iaften,da jeg ikke kan komme til computeren før :(
Avatar billede angelenglen Nybegynder
25. juni 2003 - 17:51 #9
jeg kan stadig ikke komme online eller på det lokale netværk :(
Den spørger nogle gange efter "ZeroConf" vært? Hvad er det?
Avatar billede JoeX2 Praktikant
25. juni 2003 - 18:35 #10
ZeroConf skal du bare lave være blank. ZeroConf er en protocol, som sikre netværksadgang til klienter uden klienterne kender deres netværksindstillinger. Hvis det ikke lykkedes din mandrake computer at komme på netværket, vil den falde tilbage til ZeroConf protocolen for at se om den kan komme på ved den.

ZeroConf protocolen gå ud på at computeren skal forsøge at gætte sine indstillinger, uden at genere andre computere på netværket. Det gør den ved at se om andre computere på netværket ser ud til at kende indstillingerne, hvis ja, bruger den samme indstillinger som disse. Hvis ikke prøver den at bruge en ip i adresserummet 169.254.*.*. Windows computere fander også tilbage til ZeroConf hvis de ikke får netværksadgang. Derved vil bl.a. windows computere og linix computere automatisk kunne tilføje hinanden i network naighbourhood unden at kende nogen instillinger overhovedet.

Det løse bare ikke dit problem, fordi ZeroConf kun virker på lokal netværk, eller hvor gatewayen også kender protocolen. Det gør din router ikke.

Du ville vide om kortet virker, ik? Det kan du finde ud af ved at sætte den til selv at finde ip'en via dhcp i guiden i mandrake kontrol panel.

Det samme gør du så på en anden computer (dem amdem må gerne køre windows), og laver et netvært hvor der kun er disse 2 computere. Genstarter begge computere. Disse vil så begge bruge ZeroConf til at få en ip, da du ikke har en DHCP serner. (ZeroConf protocolen er meget langsom så lad computerne få 10 minutter ekstra efter de er startet på). Herefter laver du begge computere vise en prompt hvorpå du skriver 'ifconfig' ('ipconfig' for windows). Du kan her (bl.a.) se ipadressen computerne bruger. Prøv at bruge ping kommandoen til at se om der er forbindelse. Er der forbindelse både den ene og den anden ej virker begge netkort.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
26. juni 2003 - 01:14 #11
jeg er ret sikker på at netkortet virker, for jeg har prøvet med et andet. men når jeg prøver at pinge andet end localhost, får jeg "network is unreachable" :(
Avatar billede JoeX2 Praktikant
26. juni 2003 - 07:38 #12
Hvilket output giver ifconfig?
Avatar billede angelenglen Nybegynder
26. juni 2003 - 20:08 #13
well der står en masse ting, som jeg ikke kan få herhen, eftersom netværket ikke virker.

jeg har nu prøvet at gen-installere mandrake - ingen forskel.

når mandrake booter op, så der hvor den aktiverer eth0, tager den sig ret god tid, for det meste mellem 30 og 60 sekunder...er det normalt? -det er ligemeget hvad for et netkort jeg har i...

-den samme ventetid kommer igen når jeg har kørt konfigurationen og den prøver at connecte til internettet... eller lokalnettet for den sags skyld... nada forbindelse til omverdenen... ikke engang min diskette ville den tage *sigh*

jeg er snart ved at gå amok over den... -jeg mener... linux er da et netværks-os, er det ikke?? og alle siger mandrake er så let.. og det er det også, men nada virker :(
*sob* :(
Avatar billede JoeX2 Praktikant
26. juni 2003 - 21:09 #14
Det jeg skal bruge fra ifconfig er linierne:

inet addr:xxx.xxx.xxx.xxx

fra hver sektion i udskriften + selvfølgelig navnet på sektionen (fx eth0 eller lo osv.)

Som sagt er ZeroConf protocollen meget langsom og desvære bliver den ikke kørt i baggrunden ligesom i windows (hvor den først er færdig et par minuter efter computeren ellers er oppe og køre).

Jeg er stadig ved at kontrollere om dit netkort overhovedet virker (i linux). Derfor vil have linierne fra ifconfig til at sikre at din computer overhovedet snakker sammen med netkortet.

Udskriften fortæller også hvad kortet egentlig er instillet til. Det hjælper og til at kunne pinge den fra en anden computer. Kan din router for resten svare på et ping. (Hvis ordet ping er nyr for dig sig til.)

Med hensyn til om mandrake er et netværks styresystem kan jeg kun svare at den nok kender flere netværksprotocoler end din router, dig og mig til sammen.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
05. september 2003 - 22:23 #15
har opgivet

-men fordi i prøvede, deler vi points..